Arbejdstid for lærere ansat under GL
Beskrivelsen er udarbejdet på baggrund af GL overenskomsten af 1995.
Som grundlag for arbejdstidsopgørelser udarbejder centeret en semesterplan for undervisningen for den enkelte lærer. I muligt omfang udarbejdes en semesterplan for lærerens øvrige aktiviteter. Eksamen indgår i planlægningen med et omfang svarende til det foregående års faktiske udførte timer til årsprøve, vagter, eksamensudvikling og censur.
For fuldtidsbeskæftigede lærere udgør den årlige arbejdstid 1924 timer inkl. ferie og fridage. Arbejdstiden udgør 1680 timer årligt ekskl. ferie og fridage. Arbejdstiden beregnes ved sammentælling af timerne for udførelse af:
·Undervisning m.v. efter bekendtgørelser, forberedelse m.v. § 26.
·Opgaverettelse m.v. § 27
·Individuelle opgaver § 28
·Ledende inspektor/inspektor § 29
·Uddannelses- og erhvervsvejledning § 30
·Samlæsning § 31
·Timer efter særlig aftale
Undervisning m.v. efter bekendtgørelser, forberedelse m.v. § 26
Undervisningen af en klasse eller et hold indgår i lærerens årsopgørelse med det for faget planlagte antal undervisningstimer (lektioner).
Til den afsatte tid medgår bl.a. følgende opgaver:
·Afvikling af undervisningstimer
·Forberedelse, planlægning og efterbehandling af undervisningsforløb
·Koordinering af elevernes undervisning og arbejdsbyrde
·Etablering og opretholdelse af fagligt og tværfagligt samarbejde mellem lærerne og deltagelse i møder om faglige og pædagogiske emner.
For enkeltfagskurser fastsættes undervisningen i bekendtgørelsen (officielle fagkoder) ved et antal årlige lektioner. Indregningen i lærerens årsopgørelse sker med det planlagte årlige timetal x 2. For lærere der er fyldt 60 år ganges med 2,5.
Endvidere indregnes hvor dette foreskrives i bekendtgørelser m.v.:
·Konferencetimer. I.h.t. GL tildeles antallet af konferencetimer i de fleste tilfælde som antal ekstra lektioner. Løntimetallet udregnes som antal x 2 (2,5)
·Deletimer. Deletimer er timer hvor et hold af sikkerhedsmæssige grunde opdeles i mindre hold. Der kan være tale om opdeling i.f.m. laboratorieforsøg i fysik/kemi eller opdeling af holdene i idræt. De lektioner hvor holdene deles kan afvikles parallelt med to lærer eeller forskudt med den samme lærer. Antallet af lektioner på holdet forøges med de ekstra lektioner der skal undervises ved deling. Det er lederen af det enkelte center der beslutter om holdene af sikkerhedsmæssige grunde skal deles.
·Frivillig undervisning. Der kan her være tale om oprettelse af kurser i frivillig musik eller idræt.
·Anden undervisning. Eks. (Gymnasiel indslusning af flygtninge) GIF kurser, laboratoriekurser, Gymnasiale suppleringskurser (GSK) m.v..
Indregningen i årsopgørelsen sker med det planlagte antal timer x 2. 2,5 for lærere der er fyldt 60 år.
I forbindelse med kursisternes udarbejdelse af den større skriftlige opgave i 2. HF får lærere der fører tilsyn med det forbundne eksperimentelle arbejde i fagene fysik, kemi, og biologi medregnet den faktiske (det godkendte) antal medgåede tilsynstimer i årsopgørelsen.
Ved omlægning af undervisningen i.f.m. terminsprøver har læreren en vagtforpligtelse der svarer til 2 timer pr. aflyst lektion.
Såfremt læreren der skal føre tilsyn i eksperimentelle fag i forbindelse med udarbejdelsen af den skriftlige opgave har aflyste timer afvikles disse forlods som tilsynstimer. Der føres tilsyn i 2 timer pr. erstatningstime.
Arbejdstiden til undervisning kan opgøres efter formlen:
(undervisningsmodul 1 x antal lektioner 1 + undervisningsmodul 2 x antal lektioner 2 + osv.) x 2 + z timer fra tilsyn med eksperimentelarbejder. Er læreren over 60 år udskiftes faktoren 2 med 2,5
Opgaverettelse m.v. § 27
For opgaverettelse og apparatopstilling ydes de i nedenstående tabeller viste timer pr. elev for samtlige en klasse/et holds timer.
Opgaverettelse | ||
Fag | Niveau | Årlige timer pr. elev |
Biologi | Fællesfag | 2,23 |
Tilvalg | 4,46 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Dansk | 6,64 | |
Data | Tilvalg | 4,46 |
Drama | Tilvalg | 1,49 |
Engelsk | Fællesfag | 7,95 |
Tilvalg | 7,95 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Erhvervsøkomomi | Tilvalg | 2,23 |
Fransk begyndersprog: | Tilvalg | 1,86 |
Højt niveau | 8,92 | |
Fransk fortsættersprog | Fællesfag | 4,09 |
Tilvalg | 6,69 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Fysik/kemi | 4,46 | |
Fysik | Tilvalg | 6,69 |
Højt niveau | 8,92 | |
Geografi | Fællesfag | 1,34 |
Tilvalg | 2,97 | |
Historieopgaven | 2,23 | |
Idræt | Tilvalg | 1,49 |
Italiensk | Begyndersprog | |
Tilvalg | 1,86 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Japansk | Begyndersprog | |
Tilvalg | 1,86 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Kemi | Tilvalg | 6,69 |
Højt niveau | 8,92 | |
Matematik | Fællesfag | 8,18 |
Tilvalg | 7,95 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Sproglig linie | ||
Højt niveau | 7,95 | |
Musik | Tilvalg | 6,69 |
Højt niveau | 8,92 | |
Russisk | Begyndersprog | |
Tilvalg | 1,86 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Samfundsfag | Tilvalg | 6,69 |
Højt niveau | 8,92 | |
Spansk | Begyndersprog | |
Tilvalg | 1,86 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Større skriftlig opgave | 5,00 | |
Teknikfag | Tilvalg | 2,97 |
Tysk | Begyndersprog | |
Tilvalg | 1,86 | |
Højt niveau | 8,92 | |
Tysk | Fortsætter sprog | |
Fællesfag | 4,09 | |
Tilvalg | 6,69 | |
Højt niveau | 8,92 |
Ved beregning af timetillæg anvendes det antal elever som ved 4. undervisningsuges begyndelse fortsat deltager i undervisningen. Fornyet opgørelse foretages pr. 1. november (dækkende perioden november - januar) pr. 1. februar (dækkende perioden februar - april, for nyoprettede hold dog januar - april) og pr. 1. maj (dækkende perioden maj - juli)
I.h.t. GL opgøres elevtallet ved starten af 4. undervisningsuge på de kurser der starter i perioden og som ikke har nået 4. undervisningsuge ved de faste opgørelsestidspunkter.
Løber et kursus eksempelvis over et helt kursusår opgøres rettereduktionen de nævnte datoer i.h.t. følgende regler. (I.h.t. Hans Laugesen GL den 301097)
1.Ved fjerde undervisningsuge medgår antal elever som ved 4. undervisningsuge fortsat deltager i undervisningen.
2.Den 1/11, 1/2 og 1/5 medgår antal elever der på opgørelsestidspunkterne stadig er aktive på holdet.
3.Rettereduktion beregnes som summen af eleverne på opgørelsestidspunktet delt med 4 (4 opgørelsestidspunkter).
4.Eksempel. Et kursus løber over et kursusår. Rettereduktion 3 timer pr. elev. Ved 4. uge er der 10 elever. Den 1/11 9 elever. Den 1/2 8 elever og Den 1/5 7 elever.
Antal medtællende timer:
4. uge: 3x10x1/4 = 7,5 timer (Første søjle Rettet)
1/11: 3x9x1/4 = 6,75 timer (Anden søjle Rettet)
1/2: 3x8x1/4 = 6 timer (Tredje søjle Rettet)
1/5: 3x7x1/4 = 5,25 timer (Fjerde søjle Rettet)
Hvilket for hele kursusåret giver 3x(10+9+8+7)x1/4 = 25,50 timer
For søjlerne rettet henvises til søjlerne på fanen Undervisning lærernes løntimeskemadetaljer.
Timetillæget for historieopgaven og den større skriftlige opgave omfatter såvel vejledning som retning af opgaven. Tilsvarende er vejledning og retning af danskopgaven indeholdt i timetillægget for dansk.
Apparatopstilling | ||
Fag | Niveau | Timer pr. år pr. klasse/hold |
Biologi | Fællesfag | 37 |
Tilvalg | 56 | |
Højt niveau | 56 | |
Fysik | Tilvalg | 56 |
Højt niveau | 56 | |
Kemi | Tilvalg | 56 |
Højt niveau | 56 | |
Film | Tilvalg | 19 |
Musik | Fællesfag | 19 |
Fysik/kemi | Fællesfag | 37 |
Medgåede arbejdstimer til opgaveretning m.v. kan beregnes efter formlen:
Modul 1 x antal kursister 1 x y+ modul 2 x antal kursister 2 x z+ osv. + modul a x A + modul b x B osv.
I formlen udgør y og z de faktorerne der skal indsættes ved opgaverettelse og faktorerne A og B de faktorer der skal indsættes ved apparatopstilling. Ved modul a og b indsættes de fag der berettiger til apparatopstilling.
Pædagogiske og administrative opgaver m.v. § 28
Rektor/forstander fastlægger, efter drøftelse med den enkelte lærer og tillidsrepræsentant tidsforbruget til individuelle opgaver samt pædagogiske og administrative opgaver eller hverv. Der kan her være tale om:
·Deltagelse i lærerforsamlingsmøder, forældremøder, konsultationsmøder, orienteringsmøder for ansøgere til 1. g og 1. HF
·Deltagelse i møder i pædagogisk råd/pædagogisk udvalg og andre udvalg samt administrative opgaver i tilknytning hertil
·Planlægning af fagligt og tværfagligt samarbejde mellem lærerne
·Planlægning af og deltagelse i introduktionsarrangementer, temadage/temauger, aktivitetsdage og elevaktiviteter i øvrigt
·Planlægning af og deltagelse i ekskursioner, studierejser, praktik og virksomhedsbesøg (1 dag regnes lig 7,4 time)
·Klasselærerfunktion
·Datavejledning/tilsyn
·Pædagogisk/administrativ medhjælp for forstander
·Pasning af samlinger for hvilke der ikke er fastsat honorar
·Udviklingsopgaver
·Skolekoncerter, elevudstillinger, idrætsdage
·Formand for pædagogisk råd/pædagogisk udvalg
·Deltagelse i møder i skolebestyrelse/centerråd
·Efteruddannelse (1 dag regnes lig 7,4 timer)
·Anden af skolens ledelse pålagt (lærer-)aktivitet af pædagogisk, undervisningsmæssig eller administrativ karakter.
Deltagelse i introduktionsarrangementer, temadage/temauger, aktivitetsdage og øvrige elevaktiviteter og deltagelse i ekskursioner, studierejser, praktik og virksomhedsbesøg samt lærernes deltagelse i efteruddannelse betragtes som omlagt undervisning. Jf § 26.
De aflyste undervisningstimer inkl. forberedelse betragtes som svarende til lærerens deltagelse i de nævnte aktiviteter og der sker ikke yderligere med-/eller modregning af arbejdstimer. Lærerens deltagelse i disse aktiviteter indregnes således i årsopgørelsen med de i semetserplanen planlagte lektioner.
Tid til pædagogisk/administrativ ledelse er fastlagt i § 29 og tid til studievejledning i § 30. Herudover er der ingen centrale aftaler vedrørende de pædagogiske og administrative opgaver.
Opgaverne tildeles de enkelte lærere på baggrund af den ved centeret fastlagte pulje (§28 puljen).
Tiden til opgaver der er omfattet af centrale aftaler kan ikke tildeles timer fra puljen.
Ledende inspektor tildeles ikke § 28 timer bortset fra timer til eksamen. De øvrige inspektorer tildeles § 28 timer til eksamen og andre aktiviteter der er afledt af inspektorernes undervisning.
Ledelsesopgaver er ikke omfattet af § 28 puljen. Der kan tildeles lærere § 28 timer til administrative opgaver i tilknytning til undervisningen.
Eksamen
Ved eksamen tildeles censor og eksaminator ved mundtlig eksamen og årsprøver 12 timer på første eksamensdag og 7 timer på efterfølgende eksamensdage. Til hver eksamensdag ydes herudover et tillæg af et timetal beregnet som antallet af elever/kursister der har gennemført en mundtlig eksamen ganget den tid pr. eksamination der er fastsat i Ministeriet for Børn og Undervisnings bekendtgørelser.
Ved eksamen i flere fag på samme dag kan det lokalt aftales at tildele yderligere timer til forberedelse.
Ved eksamination af selvstuderende samt studerende på særlige vilkår tildeles eksaminator 2 timer pr. elev og censor 1 time pr. elev.
Såfremt eksaminander udebliver fra eksamen eller framelder sig senere end to døgn før dens afholdelse ydes vederlag som om eksaminationen var gennemført.
§ 28 Puljen
Til de i § 28 nævnte opgaver afsættes en samlet timepulje på 278 timer pr. lærer på centre der ledes af en rektor. Ved VUC der ikke ledes af en rektor afsættes 284 timer pr. lærer.
Puljen beregnes med udgangspunkt i antallet af lærer-årsværk. Beregningen sker på baggrund af en beregnet aktivitetsopgørelse (Aktivitetstal).
På rektorledede institutioner beregnes puljen som:
Aktivitetstal * 278 /(1680 - 278)
På VUC der ikke ledes af en rektor opgøres puljen ved begyndelsen af 4. undervisningsuge og beregnes som:
Aktivitetstal * 284 /(1680 - 284)
Aktivitetstallet beregnes på baggrund af:
·Planlagt undervisning (elevtimetallet, inkl. tid til forberedelse) § 26
·Anden undervisning henlagt til skolen/kurset f.eks. GIF, laboratoriekurser og faglig vejledning af selvstuderende (i det omfang det er muligt)
·Frivillig undervisning
·Deletimer
·Konferencetimer
·Timetillæg for opgaverettelse m.v.
·Timer tillagt økonomiinspektor- og kostinspektorfunktionerne
·Uddannelses- og erhvervsvejledningstimer
·Timer for klasser der efter 1. september/4. undervisningsuge har 29 elever i klassen/på holdet.
Timer tillagt ledende inspektor og øvrige inspektorer (§ 29) indgår ikke i aktivitetsopgørelsen.
For skoler med kostafdeling forhøjes puljen for hver økomomiinspektor med 670 timer og for hver kostinspektør med 450 timer årligt.
Inspektor/stedfortræder § 29
Ved rektorledede institutioner besættes en stilling som ledende inspektor. Til stillingen som ledende inspektor anvendes 1120 timer til ledelsesopgaver.
Ved rektorledede institutioner besættes yderligere 1 - 4 hverv som inspektor. Inspektor anvender mindst 1/3 og højst 2/3 af sit arbejdstimetal som inspektor. Ved skoler med 200 elever eller færre kan inspektor anvende mindre end 1/3.
Tid til varetagelse af hvervet som inspektor fastsættes årligt pr. skole/kursus:
Indtil 200 elever3,5 time pr. elev
201 elever og derover275 timer + 3,5 time pr. elev.
Enkeltfagskursister omregnes til fuldtidskursister og medregnes ved opgørelsen af elevtallet. Omregningen sker ved at dividere det samlede elevtal med 925.
Uddannelses- og erhvervsvejledning § 30
Til uddannelses og erhvervsvejledning af eleverne ydes følgende årlige timetillæg: 3,7 timer pr. kursist.
Elevtallet fastsættes til det antal elever som har deltaget i undervisningen inden 4. undervisningsuge i kursusfagets forløb eller, ved to eller flerårige kursusfag, inden 4. undervisningsuge i kursusåret.
Arbejdstiden til uddannelses og erhvervsvejledning kan således beregnes som:
3,7 x (Antal cprkursister der har deltaget i undervisningen inden 4 undervisningsuge i kursusfagets forløb + antal cprkursister der har deltaget inden 4. undervisningsuge i kursusåret)
Samlæsning § 31
En samlæsningslektion indregnes i lærerens årstimetal med 2 undervisningstimer.
Det er antallet aktive elever/kursister på opgørelsestidspunkterne der er afgørende for om der skal udløses samlæsningshonorar.
Antallet af elever opgøres 1/9, 1/11, 1/2 og 1/6. For datoerne 1/9 og 1/2 er det antallet af aktive kursister ved 4. undervisningsuge der indgår i beregningen. Ved aktive kursister forstås kursister der er mødt de 3 første uger og som er fortsat efter 4. undervisningsuge.
Er der ved opgørelserne 29 eller flere kursister i klassen/holdet ydes honoraret for samlæsning ved de angivne opgørelsestidspunkter.
En lærer kan således maks. få 8 samlæsningstimer pr. år pr. hold.
Overtidsbetaling § 33
Den enkelte lærer overfører indtil 225 timer inkl. 50% afspadseringstillæg til afvikling det følgende skoleår. Planlagt overarbejde ud over 150 timer årligt ekskl. afspadseringstillæg udbetales løbende.
Har læreren ved det 60. år fået nedsat undervisningsforpligtelsen (§ 26 stk. 3) kan der alene ske afspadsering af eventuelle overtimer. Afspadsering sker i forholdet 1:1.
Den enkelte lærer overfører indtil 150 undertimer der tilspadseres det følgende skoleår. Timerne tilspadseres i forholdet 1:0,75.
Antallet af over og undertimer kan forøges hvis der træffes aftale herom.
Overførte overtimer indregnes i muligt omfang i den enkelte lærers arbejdsplan (semesterplan) inden for den pågældende årsnorm, således at der ikke fremkommer nye overtimer.
Yderligere kan der mellem amtet/kommunen/finansministeriet og Gymnasieskolernes Lærerforenings lokalbestyrelse aftales at overtimer der skulle have været udbetalt kan hensættes til senere afvikling hvis den enkelte lærer fremsætter ønske herom.
Frihedsopsparing ved aften- og nattjeneste § 34
For hver fulde 37 timers tjeneste, der efter ordre eller ifølge en godkendt semesterplan er udført i aftenperioden, ydes 2 timers frihed. Ved aftentjeneste forstås tjeneste påbegyndt kl 14:00 eller senere og som strækker sig ud over kl. 17:00.
Afspadsering for tjeneste i aftenperioden afvikles time for time og indregnes i årsopgørelsen for det skoleår som tjenesten omfatter.
Årsopgørelsen § 32
Det årlige timetal udgør 1680 timer ekskl. ferie og fridage. Den samlede arbejdstid for den enkelte lærer beregnes ved sammentælling af opgaverne:
·Undervisningstimer m.v. efter bekendtgørelser, forberedelse m.v. § 26
·Opgaverettelse m.v. § 27
·Ledende inspektor/inspektor § 29
·Uddannelses- og erhvervsvejledning § 30
·Samlæsning § 31
·Timer efter særlig aftale
Timer efter særlig aftale omfatter eksempelvis:
·Kombinationsbeskæftigelse
·Tillidsrepræsentantarbejde
·Sikkerhedsrepræsentantarbejde
·Fagkonsulenttimer
·Undervisningsinspektørtimer
·Timer tillagt pædagogikumkandidater
·Eventuelle timer tillagt lærere og ledere ved teoretisk pædagogikum
Yderligere indgår timetal til:
·Vikartimer og faglig vejledning af selvstuderende
·Afspadseringstimer og undertimer
For faglig vejledning af selvstuderende medregnes i opgørelsen 2 timer pr. studerende.
Aflyst undervisning
Der udarbejdes særskilte opgørelser over antallet af aflyste lektioner i.h.t. § 26.
Antallet af læste virkartimer og anden undervisning i henhold til § 26 opgøres. I opgørelsen medtages ikke de for faget planlagte undervisningstimer.
Såfremt antallet af afviklede timer overstiger antallet af aflyste timer medregnes det overskydende timetal i årsopgørelsen.
Eksamen
Eksamensperioderne indgår i arbejdstidsopgørelsen ved indregning af de i det foregående skoleår faktisk udførte timer ved årsprøver, vagter, eksamensafvikling og censur. § 28 stk. 2.
Generelt
I overenskomsten lægges der op til at den enkelte læreres arbejdstid opgøres en gang årligt.
Opgørelse af den enkelte lærers arbejdstid kan således vises skematisk:
Lærerens planlagte timer i perioden: | xxxxx timer | |
Undervisningstimer m.v. efter bekendtgørelser, forberedelse m.v. § 26 | - | yyyyy timer |
Opgaverettelse m.v. § 27 | - | yyyyy timer |
Individuelle opgaver § 28 | - | yyyyy timer |
Ledende inspektor/inspektor § 29 | - | yyyyy timer |
Uddannelses- og erhvervsvejledning § 30 | - | yyyyy timer |
Samlæsning § 31 | - | yyyyy timer |
Timer efter særlig aftale | - | yyyyy timer |
Vikartimer og faglig vejledning af selvstuderende | - | yyyyy timer |
Overførte afspadserings eller undertimer | - | yyyyy timer |
Timer hævet i timebanken. | - | yyyyy timer |
Periodens resultat | +- | zzzzz timer |