For at vurdere om en eksamensplan er god, kan man kigge på antallet af konflikter og omkostninger.
Konflikter
Når en kursist har eksamener, som ligger tæt på hinanden, opstår konflikter. Konflikterne deles ind i 4 forskellige grader:
0. ordens konflikter:Hvis en kursist har to eksamener på én dag, opstår en 0. ordens konflikt. 0. ordens konflikter vægtes 1000 ved udregning af omkostninger.
1. ordens konflikter:Hvis en kursist har to eksamener, som ligger forskudt 1 dag (dvs. ingen fridage mellem dem), opstår en 1. ordens konflikt. 1. ordens konflikter vægtes 100 ved udregning af omkostninger.
2. ordens konflikter:Hvis en kursist har to eksamener, som ligger forskudt 2 dage (dvs. 1 fridag mellem dem), opstår en 2. ordens konflikt. 2. ordens konflikter vægtes 10 ved udregning af omkostninger.
3. ordens konflikter:Hvis en kursist har to eksamener, som ligger forskudt 3 dage (dvs. 2 fridage mellem dem), opstår en 3. ordens konflikt. 3. ordens konflikter vægtes 1 ved udregning af omkostninger.
Vægtningerne, der bruges i dette system, er med en faktor 10 for hver orden. Det betyder, at en enkelt 0. ordens konflikt er lige så dyr for planen som 10 stk. 1. ordens konflikter, eller 100 stk. 2. ordens konflikter, eller 1000 stk. 3. ordens konflikter.
Omkostninger
For at afgøre om en plan er god, anvendes 2 forskellige omkostningsværdier baseret på ovenstående konfliktvægtninger:
APC omkostning:Vises ikke nogle steder. APC er en gennemsnitlig omkostning, systemet bruger til at se, om en tilfældig plan kan blive god. Hvis ikke APC-værdien er god i forhold til den hidtil bedste plans APC, sættes kursisterne ikke på planen, og planlægningen starter forfra.
VAM omkostning:Den faktiske omkostning. Når der er tildelt en dato til samtlige kursisttilmeldinger, kan hver kursists omkostning regnes ud, og sammenlagt giver det VAM omkostningen. Hvis systemet finder en plan med en lavere VAM omkostning end planen, den har gemt som bedste plan, bliver den nye plan sat som bedste plan.
Omkostningstallet siger meget om, hvor mange konflikter planen har og kan derfor bruges som indikator for, hvornår man har en god plan.
Men man kan ikke give et præcist tal for, hvornår en plan er bedst. Der er for mange faktorer, der spiller ind: Institutionens størrelse, hvor stor del af planen der er manuelt planlagt, antallet af fagcirkler og hvor hårde de er mv.