Elevsamvær

AdgangAdgang-  forudsat systemadministrator har tildelt dette menupunkt til en brugergruppe du tilhører - hvis du er lærer eller administrativ medarbejder

 

Dette menupunkt viser et grundlag for skolernes indberetning af arbejdstidens anvendelse på det gymnasiale område og AVU-området.

 

 

Citat fra vejledningen fra STIL (som er sendt til skolens administration):

 

"For at kunne følge op på den politiske målsætning om at øge den andel af gymnasielærernes arbejdstid, der anvendes sammen med elever til direkte læringsformål, indsamler Undervisningsministeriet data til at opgøre to indikatorer for anvendelsen af lærernes arbejdstid på det gymnasiale område:

  • Indikator 1: Lærernes elevsamvær i henhold til reglerne om uddannelsestid
  • Indikator 2: Lærernes andre former for elevsamvær med et direkte læringsformål

 

Samlet viser de to indikatorer den tid, som lærerne anvender sammen med eleverne til direkte læringsformål".

 

 

Skemabrikker oprettes i LUDUS Web altid knyttet til indikator 1, og begivenheder oprettes uden tilknytning til indikator. Disse standardtilknytninger er ikke altid korrekte - fx skal observationstimer for en pædagogikumkandidat medregnes under indikator 2. I menupunktet Elevsamvær kan tilknytningen til indikator ændres for hver enkelt lærer. Det kan gøres af læreren selv, og det kan gøres af en administrativ medarbejder. Selve udtrækket til indberetningen foretages på fanebladene Elevsamvær - GYM og Elevsamvær - AVU i menupunktet Ledelsesinformation.

 

 

Hvordan gør jeg?

Skemabrikker for gymnasialt niveau og skemabrikker for AVU og begivenheder vises på tre forskellige faneblade, og du kan selv vælge det tidsinterval, du ønsker at se på. Der er som andre steder i LUDUS Web flere måder at angive datoer på. Du kan vælge en dato i kalenderen efter klik på kalenderikonet , eller du kan taste en dato i feltet (fx kan 1. august 2015 indtastes som 010815), eller du kan taste fx -100 for at vælge en dato hundrede dage tilbage i tid i forhold til dags dato.

 

Et klik på ikonet giver dig oplysninger om skemabrikken/begivenheden, så du kan vurdere, om den skal knyttes til en anden indikator. Bemærk, at du på fanebladet Begivenheder kan sortere på den kolonne, der angiver antallet af kursister, så begivenheder med deltagelse af kursister/elever står samlet.

 

 

 

Du kan se aflyste skemabrikker. De vil dog ikke blive talt med ved den sammentælling, som administrationen kan udføre i menupunktet Ledelsesinformation.

 

Du kan ikke se delvist private begivenheder i oversigten.

 

Du kan kun se begivenheder, som du er deltager i. Visse begivenheder ser du i dit skema på grund af et valg af visning, selv om du ikke er oprettet som deltager - disse begivenheder vises ikke her.

 

 

Administrative medarbejderes adgang

Som administrativ medarbejder har du samme adgang som de enkelte lærere, når du først har udpeget en lærer. Du kan vælge en lærer ved at taste initialerne i feltet eller ved at udpege læreren i listen. Et valgt datointerval bevares, når du skifter lærer, og data for den nyvalgte lærer vises, uden at det er nødvendigt at bruge knapperne Vis skemabrikker og Vis begivenheder.

 

Hvis du ønsker at udpege en lærer, der er fratrådt, skal du først udvide listen ved hjælp af ikonet ved siden af tekstfeltet:

 

 

 

Når du har valgt Ja og angivet en dato, vil listen inkludere lærere med en fratrædelsesdato tilbage til og med den angivne dato: