Henvisningsmail
AdgangAdgang hvis du er administrativ medarbejder
Med funktionen henvisningsmail kan brugeren sende DU-ansøgninger via e-mail direkte fra LUDUS Web til henviserkontaktpersonens e-mail adresse. E-mailen består af en brødtekst, der er foruddefineret og sat op ved hjælp af automatiske flettefelter, samt en udfyldt henvisningsblanket IN722, der er vedhæftet til e-mailen i PDF-format. Når ansøgningen godkendes af henvisende myndighed og sendes retur til sprogcenteret, kan LUDUS Web hente den i e-mail indbakken og effektuere ansøgningen. Funktionen understøtter også håndtering af tilsendte henvisningsblanketter for borgere, der endnu ikke er oprettet som kursister i systemet, således at brugeren vil blive navigeret over til de relevante oprettelsesfunktioner, hvor så mange informationer som muligt allerede vil være udfyldt på baggrund af data, der aflæses fra henvisningsblanketten. Indscannede henvisningsblanketter kan også behandles, men de kræver mere manuelt arbejde
Funktionen er tilgængelig som en selvstændig menu eller som et faneblad i menuen "Ansøgninger (DU)".
Generelt
- E-mail funktionaliteten skal være tilkøbt
- Det er sprogcenterets eget ansvar, at der benyttes "Sikker mail" ved afsendelse og modtagelse. EG kan ikke hjælpe med denne opsætning.
- Der kan kun afsendes og modtages én henvisningsblanket pr. e-mail.
- LUDUS Web kan kun aflæse PDF'er med åbne flettefelter. Det er derfor vigtigt, at de henvisende myndigheder, I samarbejder med, er indforstået med at sende henvisningsblanketterne i præcis dette format - ellers vil det ikke fungere.
- Kørslen "Beregn skemalagte lektioner for DU-kursister" skal scheduleres, hvis man anvender funktionen "Dato for første skemalagte lektion".
Opsætning
Brugerettigheder:
Der skal tildeles rettighed til følgende via LUDUS Web system >> Brugeradministration >> Brugergrupper >> Globussymbol:
Menuen: Henvisningsmail
eller
Menuen "Ansøgninger (DU)" - fanebladene "Behandl ansøgninger" og "Henvisningsmail"
E-mail adresser:
Henvisningsmails sendes til henviserkontaktpersonernes e-mail adresser. Disse skal således være registreret i LUDUS Kerne >> Koder >> Henvisere/betalere…
Hvis der ikke er angivet en e-mailadresse på henviserkontaktpersonen, vil systemet i stedet vælge den e-mail adresse, der eventuelt er angivet på den overordnede henviser i samme menu. Er der heller ikke angivet en e-mail adresse her, vil brugeren blive præsenteret for en fejlmeddelelse ved forsøg på at sende henvisningsmail til pågældende henviser.
Konfiguration: Henvisningsmail - modtagelse/dan blanket:
Her konfigureres mailindstillinger samt hvilke datoer og hvilken underskrift, blanketten skal udfyldes med, når den afsendes.
Dette gøres i LUDUS Web systemdel >> Indstillinger >> Konfiguration >> Henvisningsmail - modtagelse / dan blanket >> Rediger konfiguration >> Klik på det grønne plus . Udfyld felterne:
Afdeling
|
Vælg relevant afdeling i rullelisten - Der skal laves en konfiguration pr. afdeling, der skal benytte løsningen. |
|
Host
|
Navnet på værtsmaskinen - Eksempel: imap.mail.com |
|
Portnummer
|
Vil typisk være 993, hvis protokollen er imaps |
|
Protokol
|
Navnet på kommunikationsprotokollen - Eksempel: imaps |
|
Bruger
|
Den e-mailadresse, henvisningsblamnketterne skal sendes til hos sprogcentret | |
Kodeord
|
Kodeordet til mailkontoen |
|
Dan åbne henvisningsblanketter
|
Marker ”Dan åbne henvisningsblanketter” for at give mulighed for at de henvisningsblanketter, der dannes i LUDUS Web, efterfølgende kan indlæses igen, når de sendes retur fra henvisende myndighed, hvis formatet ikke er blevet ændret undervejs. | |
Anvend rektor for afdeling som underskriver for udbyder
|
Hvis der anvendes underskriftsfil på henvisningsblanketten, og denne tilhører forstanderen, bør man her markere, at det er rektors navn, og ikke brugerens, der skal stå i blanketten. Hvis feltet ikke markeres, vil det være brugerens navn, der er fortrykt på blankettens underskriftfelt. | |
Aktuel henvisningsdato skal udfyldes med
|
Her skal tages stilling til, hvilken dato der skal indsættes i feltet ”Aktuel henvisningsdato” i øverste højre hjørne på IN722 henvisningsblanketten, når den dannes. | |
Udbyder startdato skal udfyldes med
|
Hvilken dato skal indsættes i feltet ”Startdato” under punkt 5 på IN722 henvisningsblanketten? |
Afslut med at teste forbindelsen ved at klikke på knappen ”Test forbindelse”. Opsætningen er vellykket, hvis beskeden ”Forbindelsen er testet ok” vises.
Klik OK for at gemme og eventuelt konfigurere flere favoritafdelinger.
Klik Gem og luk for at afslutte opsætningen
Bemærk: Når modtagelse af mail tages i brug, vil systemet søge efter en brugers afdeling. Findes en sådan ikke enten som ansættelsessted, afdeling eller standard afdeling, vil man modtage en fejlmeddelelse.
Konfiguration: Henvisningsmail - afsendelse:
Del 1
Her konfigureres hvordan henvisningsblanketterne skal arkiveres i systemet samt hvem der skal tilsendes skemaerne.
Bemærk! Denne del af konfigurationen skal laves, før funktionaliteten Henvisningsmail bliver tilgængelig.
Dette gøres i LUDUS Web systemdel >> Indstillinger >> Konfiguration >> Henvisningsmail til kommunen >> Rediger konfiguration >> Klik på det grønne plus . Udfyld felterne:
Afdeling |
Vælg relevant afdeling i rullelisten |
|
Arkiver henvisningsblanket: |
Angiv hvorvidt henvisningsblanketten skal arkiveres i en kursistdokumentmappe, når den afsendes. Vær opmærksom på, at henvisningsblanketten indeholder CPR-nummer. Den må derfor udelukkende arkiveres i en dokumentmappe, lærerbrugere ikke har adgang til. |
|
Dokumentmappe: |
I hvilken dokumentmappe skal henvisningsblanketten arkiveres? |
Del 2
Konfigurationer for henvisernes driftskommuner:
NB: denne del af konfigurationen kan udelades, hvis der ikke skal sendes henvisningsblanketter til driftskommunen, men kun til henvisende myndighed
Hvis henvisningsblanketterne skal tilsendes driftskommunen i stedet for eller samtidig med henviserkommune, klik på det grønne plus :
Henviser
|
Angiv her henviserkoden for den henvisende myndighed. |
|
Driftskommunens e-mail
|
Angiv her den e-mailadresse, henvisningsblanketterne skal sendes til i stedet for henviserkontaktpersonens e-mail adresse. |
|
Henviser skal også modtage en e-mail:
|
Skal markeres, hvis både driftskommune og henvisende myndighed skal have tilsendt henvisningsblanketten. |
Konfiguration - mailskabelon:
Henvisningsblanketterne sendes som en vedhæftet PDF i en e-mail. E-mailens brødtekst og emnefelt skal derfor også opsættes som en e-mail skabelon. Skabelonen sættes op i LUDUS Web >> Skabeloner >> Kommunemail (DU). Til formålet er der oprettet følgende flettefelter med henviserinformation – disse kan ses under flettefeltkategorien ”Henviser”:
_HENVISER_KODE_
|
Henviserkoden fra den seneste ansøgning/henvisning |
|
_HENVISER_TEKST_
|
Henvisernavn fra seneste ansøgning/henvisning |
|
_HENVISER_AFDELING_KODE_
|
Henviserafdelingskode fra seneste ansøgning/henvisning |
|
_HENVISER_AFDELING_TEKST_
|
Henviserafdelingnavn fra seneste ansøgning/henvisning |
|
_HENVISER_KONTAKTPERSON_NAVN_
|
Henviserkontaktpersonnavn fra seneste ansøgning/henvisning |
|
_LOGIN_BRUGERNAVN_
|
Navn på den medarbejder, der er logget på LUDUS Web (Bruges til underskrift af e-mail) |
Afsendelse af henvisningsmail:
Afsendelse af ansøgninger via e-mail kan gribes an på 2 måder: Løbende afsendelse ifm. oprettelse af ansøgningen eller samlet afsendelse senere via LUDUS Web >> Ansøgninger (DU).
Når man opretter en ansøgning, kan man afslutte den med enten ”Gem” eller ”Gem og send/udskriv henvisningsblanket…”. Hvis man vælger ”Gem”, kan man efterfølgende finde ansøgningen frem via menuen LUDUS Web >> Ansøgninger (DU) med henblik på afsendelse via knappen i bunden af skærmbilledet med teksten: ”Send ansøgninger til kommunen…” Man kan markere flere ansøgninger til afsendelse, men de vil altid blive afsendt individuelt i hver sin e-mail.
Vælger man i stedet ”Gem og send/udskriv henvisningsblanket…”, kan afsendelsen ske med det samme, når man har oprettet ansøgningen.
Hvad enten man benytter den ene eller den anden metode, vil der være mulighed for at udfylde informationerne i punkt 5 på IN722 henvisningsblanketten og enten afsende eller printe blanketten, når man klikker på henholdsvis ”Gem og send/udskriv henvisningsblanket…” direkte fra ansøgningen eller klikker ”Send ansøgninger til kommunen” i menuen LUDUS Web >> Ansøgninger (DU).
Dialogboksen indeholder følgende information:
Akt. uddannelse
|
Kursistens aktuelle element i uddannelsesplanen – kan ikke redigeres |
|
Fremmødt til visitation
|
Er som default indstillet til "Ja" |
|
Startdato
|
Er udfyldt med den dato, der er indstillet i konfigurationen ”Henvisningsmail - modtagelse/dan blanket” i LUDUS Web systemdel |
|
Bemærkning
|
Her vil teksten, der er indtastet i bemærkningsfeltet på ansøgningen, fremgå. Hvis man i konfigurationen ”Henvisningsskemaer” i LUDUS Web systemdel har valgt, at den forventede slutdato på uddannelsesplanelementet skal fremgå af bemærkningsfeltet, vil den også være synlig i bemærkningsfeltet på dette punkt i processen, hvis datoen er indtastet i LUDUS Web. |
|
Kontaktperson udbyder
|
Navnet på den bruger, der har oprettet ansøgningen. |
Bemærk! Hvis der sendes mere end én henvisningsblanket afsted via LUDUS Web >> Ansøgninger (DU), vil de individuelle startdatoer, bemærkninger og aktuel uddannelse ikke være synlige i dialogboksen. Her vil i stedet fremgå, hvilke valg der er foretaget i konfigurationen.
Hvis man vælger at afsende blanketten via e-mail, vil der fremkomme yderligere en dialogboks, hvor man skal tage stilling til følgende:
Vælg skabelon
|
Vælg mailskabelon |
|
Emne
|
Angiv tekst til e-mailens emnefelt |
|
Arkiver henvisningsblanket
|
Som udgangspunkt vælges den konfiguration, der er valgt i konfigurationen ”Henvisningsmail til kommunen” i LUDUS Web systemdel. |
|
Dokumentmappe
|
Som udgangspunkt vælges den konfiguration, der er valgt i konfigurationen ”Henvisningsmail til kommunen” i LUDUS Web systemdel. |
|
Skemadato
|
Den dato, systemet skal tage udgangspunkt i, når flettefelterne udfyldes med data. |
|
Svaradresse
|
Den e-mail adresse som henvisende myndighed skal benytte, når de godkender ansøgningen og sender en henvisning retur. |
|
Henvisningsblanketter, der sendes
|
Oversigt over henvisningsblanketter, der er klar til afsendelse. |
|
Henvisningsblanketter, der IKKE kan sendes
|
Oversigt over henvisningsblanketter, der ikke kan sendes – Årsagen hertil vil være noteret i kolonnen ”Fejl”. |
Modtagelse af henvisningsmails
Henvisningsblanketter modtaget på e-mail kan hentes automatisk og behandles i LUDUS Web. Systemet understøtter også manuel indlæsning af henvisningsblanketter. Afhængigt af hvilket format henvisningsblanketten er modtaget i, er der forskellige arbejdsgange knyttet hertil. Ligeledes afhænger arbejdsprocessen også af, om der er oprettet en matchende ansøgning til det henviste modul.
Håndteringen foregår i LUDUS Web >> Henvisningsmail >> Behandl henvisningsmail / Indlæs henvisningsblanket.
I fanebladet "Behandl henvisningsmail" håndteres henvisningsblanketter, der modtages pr. e-mail. I fanebladet "Indlæs henvisningsmail" håndteres manuel indlæsning af henvisningsblanket.
Fanebladet "Behandl henvisningsmail".
For at synkronisere med den tilknyttede mailkonto og hente ulæste e-mails, klik på knappen - Bemærk: Kun ulæste e-mails med vedhæftede dokumenter hentes.
Tilsendte e-mails vil herefter dukke op på listen med angivelse af:
Emne
|
Teksten fra e-mailens emnefelt |
|
Dato
|
Modtagetdatoen for e-mailen |
|
Tidspunkt
|
Modtagelsestidspunktet for e-mailen |
|
Afsender
|
Afsenderen af e-mailen |
|
Status
|
Se nedenstående afsnit |
Status:
Umiddelbart efter indlæsning af e-mails er systemet i stand til at lave en vurdering af, hvad der skal ske med de vedhæftede henvisningsblanketter. Det kræver en beregning, der aktiveres ved at klikke på .
Bemærk! Beregningen kan tage lang tid, hvis der ligger mange e-mails.
Der er følgende statusmuligheder:
<Ikke beregnet>
|
E-mails vil som udgangspunkt have denne status, indtil ny status er beregnet. Hvis der klikkes "Opfrisk", vil alle e-mailsstatusser blive nulstillet til denne status indtil ny beregning foretages |
|
Ny DU-kursist
|
E-mailen indeholder en henvisningsblanket med et CPR-nummer, der ikke er oprettet i databasen i forvejen |
|
Ny DU-henvisning
|
E-mailen indeholder en henvisningsblanket med et CPR-nummer i databasen, hvor der ikke er oprettet en henvisning i forvejen |
|
Effektuér DU ans.
|
E-mailen indeholder en henvisningsblanket med et CPR-nummer i databasen, hvor der er oprettet en matchende ansøgning |
|
Henvisning oprettet
|
Der er oprettet en henvisning |
|
Intet skema
|
Den vedhæftede fil kan ikke læses som en henvisningsblanket |
|
Kan ikke læse e-mail
|
Emne, afsender, dato eller tidspunkt kan ikke aflæses på e-mailen |
|
Kan ikke læse evt. vedhæftede filer
|
Der er ingen vedhæftede filer, eller den vedhæftede fil kan ikke læses |
Behandling:
For hver e-mail er der 3 blå prikker, der giver adgang til forskellige handlinger:
Behandl |
Afhængigt af statussen vil brugeren blive navigeret hen til den relevante dialog, og den normale proces for indskrivning og oprettelse startes: - Ny kursist = Indskriv DU-kursist med henvisning - Eksisterende kursist uden matchende ansøgning = Opret ny henvisning - Eksisterende kursist med matchende ansøgning = Effektuér ansøgning - Eksisterende kursist med aktiv henvisning = Lukning af eksisterende henvisning og opret ny henvisning Bemærk! Hvis der er uoverensstemmelser i mellem data i LUDUS Web og data på henvisningsblanketten, vil brugeren blive gjort opmærksom på dette. | |
Arkiver |
Den vedhæftede fil arkiveres i en kursistdokumentmappe. CPR-nummeret skal indtastes, så systemet er i stand til at arkivere dokumentet i den korrekte kursistdokumentmappe - Hvis vedhæftede fil er en læsbar henvisningsblanket, læser systemet selv CPR-nummeret. Der kan frit vælges i mellem de tilgængelige dokumentmapper. Som udgangspunkt vil "Øvrige dokumenter" være forvalgt.
|
|
Send besked
|
Der kan sendes en besked internt i LUDUS Web, der vedrører henvisningen. Emnefeltet vil som udgangspunkt være forudfyldt for skille sig ud fra andre beskeder. |
|
Download vedhæftede filer
|
Giver mulighed for at se indholdet af vedhæftede filer. Klik på papirclipsymbolet ud for den fil, der ønskes vist. Er der tale om en henvisning, kan man have filen åben i et andet vindue som reference i mens henvisningen behandles i LUDUS Web. |
|
Marker som læst/behandlet
|
Når en e-mail markeres som læst eller behandlet, vil mailen blive markeret som læst i mailboksen der hentes fra, og mailen vil ikke længere blive vist i oversigten i LUDUS Web. |
|
Vis fejlinformation
|
Når status er "Kan ikke læse e-mail" eller "Kan ikke læse evt. vedhæftede filer" kan man få vist, hvilken fejlbesked mail-serveren har givet retur omkring problemerne ved læsning af e-mailen. |
Fanebladet "Indlæs henvisningsblanket"
Via dette faneblad kan man manuelt indlæse henvisningsblanketter, hvis de er gemt i et læsbart format med åbne flettefelter.
Klik på "Indlæs henvisning (IN722)" og vælg henvisningsblanketfilen på din PC eller dit netværk. Henvisningsblanketten vil herefter blive behandlet på samme måde som beskrevet i punktet "Behandl" ovenfor.
Bemærk! Henvisningsskemaet skal herefter manuelt arkiveres i kursistens dokumentmappe, hvis dette ønskes.
Teknisk information
Understøttede versioner af henvisningsblanketten:
Systemet understøtter henvisningsblanketterne: IN 722 (04/2015), IN722 (07/2017), IN722 (07/2018) samt IN722 (11/2018). Bemærk at henvisningsblanketten IN 722 (02/2015) indeholder fejl, således at kursistkategori ikke vil blive indlæst korrekt, hvis man anvender denne version af blanketten.
Data der hentes fra henvisningsblanketten:
Følgende mapning benyttes i mellem blanketdata og LUDUS Web, når borgeren ikke er oprettet i databasen i forvejen:
Henvisningsskema |
LUDUS Web |
Personnummer |
Personnummer |
Kildeskat |
Anvendes ikke |
Telefonnummer |
Mobiltelefon |
Navn |
Fornavn + Efternavn Efternavn er sidste ord Fornavn er de øvrige ord på nær det sidste |
c/o |
C/O |
Adresse/kontaktadresse |
Adresse1 |
Statsborgerskab |
Nationalitet Anvendes hvis den angivne værdi stemmer overens med en landetekst eller -kode i LUDUS-landetabellen. Der vises en advarselstekst, hvis der på skemaet er angivet statsborgerskab, som ikke kan findes i LUDUS. |
Modersmål |
Modersmål Anvendes hvis den angivne værdi stemmer overens med en modersmålstekst eller kode i LUDUS-modersmålstabellen. Der vises en advarselstekst, hvis der på skemaet er angivet et modersmål, som ikke kan findes i LUDUS. |
Første henvisningsdato |
Første DU henvisningsdato
|
Følgende mapning benyttes i mellem blanketdata og LUDUS Web ved forudfyldning af henvisningen:
Henvisningsskema |
LUDUS Web |
Udbyders navn og adresse |
Anvendes ikke |
Første henvisningsdato |
Anvendes ikke, hvis kursisten ikke oprettes. Der vises en advarsel, hvis der er givet en anden første henvisningsdato på kursisten, end der er angivet på skemaet. |
Aktuel henvisningsdato |
Henvisningperiode startdato
Anvendes ikke hvis der ligger en åben ansøgning. I dette tilfælde foreslår systemet at bruge datoen på ansøgningen som startdato for henvisningen. Der vises en advarselstekst, hvis ansøgningens startdato er forskellig fra henvisningsskemaets startdato. |
Nummer på undervisningsforløb |
Ikke relevant
|
Kursistkategori |
Henvisningskategori Får kun en værdi for ordinær danskuddannelse |
- S3 med betalingspligt |
Får kun en værdi, hvis henvisningskategorien er S3 |
- S3 uden betalingspligt |
Får kun en værdi, hvis henvisningskategorien er S3 |
Henvisende kommune: Navn, adresse og faxnummer |
Henviser Anvendes hvis systemet kan finde en henviser i LUDUS, hvor henviserens navn eller kode kan genfindes i den værdi, der er angivet på skemaet |
Henvisende kommune: Kontaktperson kommune |
Henviser kontaktperson Anvendes hvis henviseren er blevet fundet og der i LUDUS er oprettet en kontaktperson med præcis det navn, der er angivet på skemaet. |
Henvisende kommune: Direkte telefon/lokalnummer |
Anvendes ikke
Der vises en advarselstekst, hvis der i LUDUS er registreret et tlf.nr., som ikke er i overensstemmelse med det tlf.nr., der er angivet på skemaet. |
Henvisende kommune: E-mail |
Anvendes ikke
Der vises en advarselstekst, hvis der i LUDUS er registreret en e-mail, som ikke er i overensstemmelse med den e-mail, der er angivet på skemaet. |
Henvisende kommune: Dato og underskrift |
Anvendes ikke |
Supplerende oplysninger |
Bemærkning
Hvis en ansøgning effektueres, bliver bemærkningen fra henvisningsskemaet tilføjet til en evt. eksisterende bemærkning fra ansøgningen. |
|
Modtaget henvisningsdato Sættes altid til dags dato |