Holdgrupper (GYM/AVU)
Adgang hvis du er Lærer eller administrativ medarbejder
Bemærk Dette menupunkt viser holdgrupper, som tidligere er oprettet i LUDUS Kerne>>Hold. Hold, der er oprettet i LUDUS Kerne, kan også redigeres i Holdgrupper (GYM/AVU) og holdgrupper, der er oprettet i Holdgrupper (GYM/AVU), kan også redigeres via LUDUS Kerne>>Hold.
Flytningen af funktionalitet til håndtering af hold fra LUDUS Kerne til LUDUS Web er i proces. Man vil derfor også opleve, at ikke al funktionalitet, som man kender fra LUDUS Kerne kan tilgås via LUDUS Web>>Holdgrupper (GYM/AVU).
|
Menupunktet indeholder tre faneblade:
- Holdgrupper GYM/AVU hvor du kan oprette holdgrupper og og arbejde med holdgrupper.
- Skabeloner
- Undervisningsmoduler
- Undervisningsperioder
- Eksamensmoduler
Faneblad: Holdgrupper GYM/AVU
På fanebladet Holdgrupper kan man oprette eller redigere et hold med tilhørende undervisningsmoduler og eksamensmoduler. Hold kan oprettes via en skabelon, hvor skolen kan fastholde relevante data. Skabeloner oprettes via fanebladet 'Skabeloner'.
Øverst vises et filter, som anvendes til fremsøgning af holdgrupper:
● |
Holdid |
Der søges på holdgrupper med det angivne holdid eller dele af det. |
● |
Holdstart |
Der søges på holdgrupper med den angivne holdstart eller dele af den. |
● |
Navn |
Der søges på holdgrupper med det angivne navn eller dele af det. |
● |
Afdeling |
Der søges på holdgrupper tilknyttet afdelingen. Som udgangspunkt er brugerens favoritafdeling valgt. |
● |
Undervisningssted |
Der søges på holdgrupper tilknyttet undervisningsstedet. Som udgangspunkt er brugerens favorit-undervisningssted valgt. |
● |
Holdtype |
Der søges på holdgrupper tilknyttet den angivne holdtype. |
● |
Fagtype |
Der søges på fagtypen. Der kan søges på 'AVU', 'Gym' og 'FVU' |
● |
Modulstatus |
Der søges på den registrerede status på modulerne. Denne status kan være blank, 'Tilbudt', 'Etableret', 'Afsluttet' eller 'Opgivet'. |
● |
Undervisningsstatus |
Der søges på undervisningsmodulernes status i dag. Denne status kan være blank, 'Aktive', 'Fremtidige' eller 'Afsluttet'. Som udgangspunkt er 'Aktive' valgt. |
De fremsøgte holdgrupper vises i listen i venstre side. Ved klik på en holdgruppe i listen bliver holdgruppens undervisningsmoduler, undervisningsperioder og eksamensmoduler vist.
Opret holdgruppe
Man opretter en ny holdgruppe ved først at vælge en skabelon og derefter klikke på knappen 'Opret holdgruppe' med det grønne plus. Holdgruppen oprettes nu med de data, der er indeholdt i den valgte skabelon.
Hvis man ikke ønsker at oprette holdgruppen ud fra en skabelon, så undlader man at vælge en skabelon, men klikker alene på knappen 'Opret holdgruppe' med det grønne plus.
Efter klik på 'Opret holdgruppe' åbnes vinduet 'Opret holdgruppe'.
Dialogen indeholder fanebladene 'Basis' og 'Eksportindstillinger', der udfyldes efter behov.
Opret holdgruppe>>Faneblad: 'Basis'
● |
Holdid |
Angiv et holdid. Maksimalt 8 tegn. |
● |
Holdstart |
Angiv en holdstart. Maksimalt 8 tegn. |
● |
Navn |
Angiv det ønskede navn på holdgruppen. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil navnet på skabelonen automatisk blive angivet. Dette kan ændres efter behov. |
● |
Afdeling |
Vælg den relevante afdeling. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil afdelingen fra skabelonen automatisk blive anivet. Denne kan ændres efter behov. |
● |
Undervisningssted |
Vælg det relevante uddannelsessted. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil undervisningsstedet fra skabelonen automatisk blive angivet. Dette kan ændres efter behov. |
● |
Standardkapacitet |
Angiv den ønskede kapacitet. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil standardkapaciteten fra skabelonen automatisk blive angivet. Denne kan ændres efter behov. |
● |
Holdtype |
Angiv en eller flere relevante holdtyper. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil holdtyperne fra skabelonen automatisk blive angivet. Disse kan ændres efter behov. |
● |
Betalingsfri |
Sæt markering, hvis der ikke skal registreres deltagerbetaling, fx ved al fuldtidsgymnasial undervisning. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil markeringen fra skabelonen automatisk blive angivet. Denne kan ændres efter behov. |
● |
Oprykkes |
Sæt markering, hvis holdgruppen og undervisningsmoduler skal oprykkes ved overgang til nyt skoleår. Dette er typisk relevant ved fuldtidsgymnasial undervisning. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil markeringen fra skabelonen automatisk blive angivet. Denne kan ændres efter behov. |
● |
Bemærkning |
Fritekstfelt, som skolen kan anvende efter behov. |
Opret holdgruppe>>Faneblad: 'Eksportindstillinger'
● |
Eksporter hold |
Sæt markering, hvis funktionen skal anvendes. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil markeringen fra skabelonen automatisk blive angivet. Denne kan ændres efter behov. |
● |
Opret holdrum |
Sæt markering, hvis funktionen skal anvendes. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil markeringen fra skabelonen automatisk blive angivet. Denne kan ændres efter behov. |
● |
Opret rum for hvert modul |
Sæt markering og angiv skabelon, hvis funktionen skal anvendes. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil markeringen og skabelon-værdien fra skabelonen automatisk blive angivet. Disse kan ændres efter behov. |
● |
Tilknyt fællesrum |
Vælg relevante fællesrum, hvis funktionen skal anvendes. Ved oprettelse ud fra en skabelon, vil fællesrum fra skabelonen automatisk blive angivet. Denne kan ændres efter behov. |
Når relevante data er tilføjet på de to faneblade, klikkes på 'Gem og luk'. Holdgruppen er nu oprettet, og de valgte værdier vises på fanebladene 'Basis' og 'Eksportindstillinger'. Man kan redigere oplysninger ved at klikke på 'Rediger holdgruppe'-ikonet (blyanten).
Arbejde med holdgrupper
Efter oprettelse af en holdgruppe, kan man kan fortsætte med at tilknytte:
- Undervisningsmoduler
- Undervisningsperioder
- Eksamensmoduler
Undervisningsmoduler
Undervisningsmodulet oprettes med et klik på knappen 'Opret undervisningsmodul' med den grønne plus, som åbner vinduet 'Opret undervisningsmodul', hvor følgende felter skal udfyldes:
● |
Fagkode |
Angiv en fagkode. Man kan angive XPRS-fagkode, lokal fagkode – eller fagets navn. Ved klik på 'ENTER'-knappen vil fagkoden blive tilføjet, hvis den er angivet entydigt. Hvis der er flere mulige lokal fagkoder, vises listen over disse. Hvis undervisningsmodulet oprettes i en holdgruppe, som er oprettet med udgangspunkt i en skabelon, og hvis der er tilknyttet en uddannelse i skabelonen, vil der alene blive vist lokale fagkoder, som er gyldige på den pågældende uddannelse.Udpeg den relevante fagkode og vælg 'OK'. |
● |
Betegnelse |
Angiv betegnelsen. Husk, at der kan ske oprykning af betegnelsen. Det vil sige at 0. klasse bliver oprykket til 1. klasse, hvis skolen kører oprykning inden næste skoleårs start. |
● |
Kapacitet |
Angiv den ønskede kapacitet. Hvis kapaciteten blev angivet på holdet, vil denne blive anvendt, og den kan ændres efter behov. |
● |
Estimeret kursisttal |
Angiv evt. et estimeret antal kursister. Dette anvendes ved udarbejdelse af timefagfordeling. |
● |
Opret eksamensmoduler |
Markering er sat som udgangspunkt. Fjern denne, hvis der ikke skal oprettes eksamensmoduler, fx ved oprettelse af undervisningsmoduler til grundforløbet på de 3-årige gymnasiale uddannelser. |
● |
Terminer |
Hvis der skal oprettes eksamensmoduler, skal man vælge den relevante termin. |
● |
Status |
Vælg den status, som undervisningsmodulet skal oprettes med. |
Hvis man opretter undervisningsmodulet på et hold, som er oprettet ud fra en skabelon, så kan man forventeligt nu klikke på 'Opret periode' og fortsætte med at oprette undervisningsperioder.
Eller man kan klikke på 'Flere oplysninger' og tage stilling til følgende felter:
● |
Status |
Der kan registres status på modulerne. Denne status kan være blank, 'Tilbudt', 'Etableret', 'Afsluttet' eller 'Opgivet'. |
● |
Afvikling |
Der kan registres afvikling på modulerne. Denne afvikling kan være blank, 'Aften', 'Dag' eller 'Fjern'. |
● |
SU |
Markering angiver, at undervisningen indgår i SU-beregningen. |
● |
Mødepligt |
Markering angiver, at der er mødepligt, og at der skal registreres fravær/fremmøde. |
● |
Fravær/fremmøde |
Det angives, om der registreres fravær eller fremmøde. |
● |
Opgør pr. |
Det angives om fravær/fremmøde skal opgøres pr. kursusår eller pr. modul. Hvis kursusår vælges, vil fravær/fremmøde blive nulstillet hvert kursusår. Vælges pr. modul, vil fraværet opsummeres indtil modulets afslutning. Denne markering er derfor alene relevant for moduler, der strækker sig over mere end ét kursusår. |
● |
Medtag i aktivitet |
Markering angiver, at undervisningen indgår i aktivitetsberegningen. |
● |
Aktivitet enkeltfag |
Der registreres en af UVM's officielle afholdelsesformer. Feltet er relevant for moduler, der skal indgå i taxameter-aktivitetsberegningen til UVM. Feltet skal udfyldes med en af værdierne 'Egen inst' (som anvendes på hold til de fuldtidsgymnasiale uddannelser), 'Anden UVM', 'EJ BYTAX', 'Kom Inst', 'Priv', 'Videreført drift' eller 'Anden UVM BYTAX'. |
● |
Fjern % |
Der angives den procentdel af undervisningen, der afvikles som fjernundervisning. Enkeltfagsundervisning på AVU, HF og GSK, som har 10% eller mere fjernundervisning, opgøres efter særlige regler i taxameter-aktivitetsberegning til UVM. |
● |
Aktivitet lektionstal |
Hvis der er angivet et lektionstal (som er større end 0,00), benyttes dette i forbindelse med opgørelse af aktivitet for enkeltfag – i stedet for lektionstallet på undervisningsperioderne (AVU) eller den officielle varighed (Gym). Skal benyttes for fagelementer på HF. Hvis lektionstallet er 0,00. anvendes det ikke. |
● |
Alternativ pris |
Her sættes en markering, hvis der er behov for en alternativ pris for deltagelse i undervisningen. Når der sættes en markering, åbnes der efterfølgende et indtastningsfelt, hvor man kan registrere prisen, som vil blive anvendt til udregningen af kursisternes deltagerbetaling. Hvis feltet markeres, vil prisen blive anvendt uanset, hvad der er registreret i feltet. Hvis der er registreret 0, bliver dette tal anvendt i beregningerne. Hvis der ikke er nogen markering af feltet, anvendes prisen fra fagkoden uanset om der er registreret et beløb i feltet. Hvis prisen på fagkoden er blank (nul), så anvendes standardprisen fra LUDUS Kerne Systemadministration>>System>>Systemindstillinger>>Deltagerbetaling. |
● |
Løbende optag |
Markering angiver at der er løbende optag på modulet. I det efterfølgende felt kan man registrere den dato, hvor det løbende optag slutter. Felterne anvendes bl.a. ved indberetning til Uddannelsesguiden. |
● |
IDV |
Hvis modulet er indtægtsdækket af en virksomhed, kan man angive hvilken type, der er tale om. Der kan angives 'Amtsligt forløb', 'Mellemform' eller 'Rekvireret'. |
● |
Virksomhedstilpasset |
Markeringen angiver om undervisningen er virksomhedstilpasset. |
Afslut med at klikke 'Opret periode'. Herved ledes man videre til vinduet 'Opret undervisningsperiode'.
Undervisningsmodulet kan senere redigeres ved at klikke på faget (vist med underscore). Og i vinduet 'Rediger undervisningsmodul' kan fagkoden redigeres ved at klikke på 'Rediger fagkode'-ikonet (blyanten).
Bemærk, at hvis man skal have vist undervisningsperioder og eksamensmoduler hørende til et undervisningsmodul, skal man klikke på linjen med undervisningsmodulet, så denne farves lys blå.
I oversigten vises følgende oplysninger:
● |
Fag |
Navnet på faget, som er registreret på den lokale fagkode i feltet 'Fag'. |
● |
Betegnelse |
Viser den registrerede betegnelse. |
● |
Lærere |
De lærere, der er tilknyttet undervisningsperioder. Som udgangspunkt vises alle lærere. Hvis man ønsker kun at se aktuelle lærere, skal der sættes markering ved 'Vis kun aktuelle lærere' over listen. |
● |
Startdato |
Startdatoen på den første undervisningsperiode, der er tilknyttet undervisningsmodulet. |
● |
Slutdato |
Slutdatoen på den sidste undervisningsperiode, der er tilknyttet undervisningsmodulet. |
● |
Str. |
Kapaciteten, som undervisningsmodulet er oprettet med. |
● |
Tilm. |
Antal tilmeldte kursister, dvs. antallet af aktive og fremtidige kursister. |
● |
Udm. |
Antal udmeldte kursister. |
● |
Ventelist. |
Antal kursister tilmeldt venteliste. |
● |
Eks.-moduler |
Antal oprettede eksamensmoduler. |
Undervisningsperioder
Hvis man netop har afsluttet oprettelsen af et undervisningsmodul, vil vinduet 'Opret undervisningsperiode' automatisk blive åbnet.
Ellers klikkes på det grønne plus 'Opret undervisningsperiode' som åbner vinduet 'Opret undervisningsperiode', hvor følgende felter skal udfyldes:
● |
Startdato |
Angiv startdatoen på undervisningsperioden. |
● |
Slutdato |
Angiv slutdatoen på undervisningsperioden. |
● |
Timer |
Angiv det antal timer a 60 minutter, der er indeholdt i undervisningsperioden. |
● |
Lektioner af XX min. |
LUDUS Web omregner indholdet i ’Timer’ til antal lektioner i forhold til den registrerede lektionslængde. Pt. er lektionslængden registreret i LUDUS Kerne Systemadministration>>System>>Systemindstillinger>>fanebladet Undervisning. |
● |
Timer pr. uge |
Angiv det antal timer a 60 minutter, der skal undervises i pr. uger. |
● |
Lektioner af XX min. pr. uge |
LUDUS Web omregner indholdet i ’Timer pr. uge’ til antal lektioner pr. uge i forhold til den registrerede lektionslængde. Pt. er lektionslængden registreret i LUDUS Kerne Systemadministration>>System>>Systemindstillinger>>fanebladet Undervisning. |
● |
Rettefaktor |
Angiv den faktor, der anvendes til beregning af lærerens arbejdstid i forhold til kursisternes fordybelsestid. |
● |
Undervisningsuger |
LUDUS Web udregner antal uger, der skal undervises i ud fra indholdet i ’Timer’ og ’Timer pr. uge’. |
● |
Flex lærertimer |
Angiv det antal flex-lærertimer a 60 minutter, der er indeholdt i undervisningsperioden. |
● |
Flex lærerlektioner |
LUDUS Web omregner indholdet i ’Flex lærertimer’ til antal lektioner i forhold til den registrerede lektionslængde. Pt. er lektionslængden registreret i LUDUS Kerne Systemadministration>>System>>Systemindstillinger>>fanebladet Undervisning. |
● |
Fordybelsestid |
Angiv det antal timer, som den enkelte kursist skal anvende på skriftlige opgaver i undervisningsperioden. |
● |
Lærere |
Vælg lærer/e der skal tilknyttes undervisningsperioden i listen. Alternativt kan man skrive lærerens navn/initialer eller klikke på ’Vælg’-knappen og fremsøge relevante lærere. |
Afslut med at klikke 'Gem og luk'. Gentag indtil alle undervisningsperioder er oprettet.
Undervisningsperioden kan senere redigeres ved at klikke på startdatoen (der er understreget). I vinduet 'Rediger undervisningsperiode' kan startdatoen redigeres ved at klikke på 'Rediger startdato'-ikonet (blyanten).
I oversigten vises følgende oplysninger:
● |
Startdato |
Undervisningsperiodens startdato. |
● |
Slutdato |
Undervisningsperiodens slutdato. |
● |
Lærere |
De lærere, der er tilknyttet undervisningsperioden. |
● |
Timer |
Det antal timer a 60 minutter, der er registreret på undervisningsperioden |
● |
Timer pr. uge |
Det antal timer a 60 minutter, der er registreret pr. uge på undervisningsperioden. |
● |
Lekt. pr. uge |
Det beregnede antal lektioner pr. uge. |
● |
Fordybelsestid |
Det antal timer, som den enkelte kursist skal anvende på skriftlige opgaver i undervisningsperioden. |
Under oversigten vises en sum-linje. Her vises summen af 'Timer' og 'Fordybelsestid' på de registrerede undervisningsperioder, så de nemt kan sammenlignes med de krævede tal på faget.
Eksamensmoduler
Hvis man ved oprettelse af undervisningsmoduler har markeret, at der skal oprettes eksamensmoduler, vil disse fremgå af oversigten med de prøveformer, der er registreret på undervisningsmodulets fagkode.
Ellers klikkes på knappen 'Opret eksamensmodul' med det grønne plus, som åbner vinduet 'Opret eksamensmodul', hvor følgende felter skal udfyldes:
● |
Fagkode |
Angiv fagkoden der skal tilknyttes eksamensmodulet. Som udgangspunkt er fagkoden, der er anvendt på undervisningsmodulet, angivet
|
● |
Prøveform |
Angiv prøveformen på eksamensmodulet.
|
● |
Termin |
Angiv terminen på eksamensmodulet. Alle aktuelle og fremtidige terminer vises. I enkelte tilfælde har man behov for at tilknytte en gammel termin til eksamensmodulet. Ved klik på de 3 blå prikker til højre for feltet kan 'Vis også gamle terminer' vælges, og derved udvides listen med alle terminer i databasen.
|
● |
Betegnelse |
Angiv betegnelsen på eksamensmodulet. Som udgangspunkt er betegnelse, der er anvendt på undervisningsmodulet, angivet.
|
● |
Sygeeksamen |
Sæt markering, hvis eksamensmodulet er tilknyttet sygeeksamen.
|
● |
Alternativ pris |
Sæt markering, hvis der skal anvendes alternativ pris. Når der sættes markering, åbnes næste felt, så den alternative pris kan registreres.
|
● |
Eksaminator(er) |
Angiv eksaminators initialer og klik på ’Tilføj’-knappen. Alternativt kan en eksaminator fremsøges med et klik på ’Fremsøg lærer’-knappen. Som udgangspunkt er læreren på den seneste undervisningsperiode angivet. |
|
Offentliggørelse |
|
● |
Eksamen |
Angiv dato og tidspunkt for offentliggørelse af eksamen for lærere og kursister.
|
● |
Censor |
Angiv dato og tidspunkt for offentliggørelse af censor for lærere og kursister.
|
● |
EXDB |
Angiv dato og tidspunkt for offentliggørelse til EXDB. Oplysninger indsendes til Eksamensdatabasen, hvor eksterne brugere af Eksamensdatabasen først kan se data, når offentliggørelsestidspunkt er passeret.
|
● |
Offentliggør karakterer |
Sæt markering, hvis karakterer må offentliggøres for lærere og kursister. |
Afslut med at klikke 'Gem og luk'. Gentag indtil alle relevante eksamensmoduler er oprettet.
Rediger eksamensmodul
Eksamensmodulet kan senere redigeres ved at klikke på prøveform (vist med underscore). Og i vinduet 'Rediger eksamensmodul' kan fagkode, prøveform og termin redigeres ved at klikke på 'Rediger fagkode, prøveform og termin'-ikonet (blyanten).
I oversigten vises følgende oplysninger:
● |
Prøveform |
Prøveformen på eksamensmodulet. |
● |
Betegnelse |
Betegnelsen på eksamensmodulet. |
● |
Termin |
Terminen der er tilknyttet eksamensmodulet. |
● |
Eksamensdage |
Den eller de eksamensdage, der er tilknyttet eksamensmodulet. |
● |
Tilm. |
Antal aktive kursister på eksamensmodulet. |
● |
Tilm. SS |
Antal selvstuderende kursister på eksamensmodulet. |
Funktioner
Via de tre blå prikker ud for hvert eksamensmodul, kan man tilgå følgende funktioner:
- Eksamensdage, vagter og eksterne trækninger
- Rediger kursisters eksamenstilmeldinger
- Eftertilmeld kursist
- Tilmeld kursist
- Rediger afvikling
- Opret og rediger grupper
Faneblad: Skabeloner
Skabeloner anvendes ved oprettelse af hold og undervisningsmoduler. De data, der gemmes i en skabelon, vil blive anvendt på det hold og de undervisningsmoduler, som oprettes ud fra den pågældende skabelon.
Øverst vises et filter, som anvendes til fremsøgning af skabeloner:
●
|
Afdeling |
Der søges på skabeloner tilknyttet afdelingen |
●
|
Undervisningssted |
Der søges på skabeloner tilknyttet undervisningsstedet |
●
|
Holdtype |
Der søges på skabeloner tilknyttet den angivne holdtype |
●
|
Vis også udgåede |
Sæt markering for også at vise de udgåede skabeloner |
Opret skabelon
Man opretter en ny skabelon ved at klikke på knappen med det grønne plus 'Opret skabelon'.
Herved åbnes vinduet 'Opret holdskabelon'.
Tilføj navn til skabelonen (obligatorisk felt) og udfyld efter behov de tre faneblade:
Faneblad: Holdgrupper (GYM/AVU)
● |
Afdeling |
Angiv afdelingen (obligatorisk felt) |
● |
Undervisningssted |
Angiv undervisningsstedet |
● |
Holdtyper |
Angiv en eller flere holdtyper |
●
|
Uddannelse |
Angiv evt. den uddannelse, som skabelonen skal anvendes til. Når der angives en uddannelse, vil feltet 'Standardkapacitet' automatisk blive udfyldt med den værdi, som er angivet i LUDUS Kerne>>Systemadministration>>>>System>>Systemindstillinger>>Undervisning for hhv. AVU og Gym. |
● |
Standardkapacitet |
Udfyldes automatisk, når der registreres en uddannelse. Værdien kan ændres manuelt. |
● |
Betalingsfri |
Sæt markering, hvis der ikke skal registreres deltagerbetaling fx ved al fuldtidsgymnasial undervisning. |
● |
Oprykkes |
Sæt markering, hvis hold og undervisningsmoduler skal oprykkes ved overgang til nyt skoleår som fx ved fuldtidsgymnasial undervisning. |
Faneblad: Eksportindstillinger
● |
Eksporter GYM/AVU-hold |
Sæt markering, hvis funktionen skal anvendes. |
● |
Opret holdrum |
Sæt markering, hvis funktionen skal anvendes. |
● |
Opret rum for hvert modul |
Sæt markering og angiv skabelon, hvis funktionen skal anvendes. |
● |
Tilknyt fællesrum |
Vælg relevante fællesrum, hvis funktionen skal anvendes. |
Faneblad: Undervisningsmodul
● |
Status |
Der kan registres status på modulerne. Denne status kan være blank, 'Tilbudt', 'Etableret', 'Afsluttet' eller 'Opgivet'. |
● |
Afvikling |
Der kan registres afvikling på modulerne. Denne afvikling kan være blank, 'Aften', 'Dag' eller 'Fjern'. |
● |
SU |
Markering angiver, at undervisningen indgår i SU-beregningen. |
● |
Mødepligt |
Markering angiver, at der er mødepligt og at der skal registreres fravær/fremmøde. |
● |
Fravær/fremmøde |
Der angives om der registreres fravær eller fremmøde. |
● |
Opgør pr. |
Der angives om fravær/fremmøde skal opgøres pr. kursusår eller pr. modul. Hvis der vælges kursusår, vil fravær/fremmøde blive nulstillet hvert kursusår. Vælges der pr. modul vil fraværet opsummeres indtil modulets afslutning. Denne markering er derfor alene relevant for moduler, der strækker sig over mere end et kursusår. |
● |
Medtag i aktivitet |
Markering angiver, at undervisningen indgår i aktivitetsberegningen. |
● |
Aktivitet enkeltfag |
Der registreres en af UVM's officielle afholdelsesformer. Feltet er relevant for moduler, der skal indgå i taxameter-aktivitetsberegningen til UVM. Feltet skal udfyldes med en af værdierne: 'Egen inst' (som anvendes på hold til de fuldtidsgymnasiale uddannelser), 'Anden UVM, EJ BYTAX', 'Kom Inst', 'Priv', 'Videreført drift' eller 'Anden UVM BYTAX'. |
● |
Fjern % |
Der angives den procentdel af undervisningen, der afvikles som fjernundervisning. Enkeltfagsundervisning på AVU, HF og GSK som har 10% eller mere fjernundervisning opgøres efter særlige regler i taxameter-aktivitetsberegning til UVM. |
● |
Aktivitet lektionstal |
Hvis der er angivet et lektionstal (som er større end 0,00), benyttes dette i forbindelse med opgørelse af aktivitet for enkeltfag – i stedet for lektionstallet på undervisningsperioderne (AVU) eller den officielle varighed (Gym). Skal benyttes for fagelementer på HF. Hvis lektionstallet er 0,00 anvendes det ikke. |
● |
Alternativ pris |
Her sættes en markering, hvis der er behov for en alternativ pris for deltagelse i undervisningen. Når der sættes en markering, åbnes der efterfølgende et indtastningsfelt, hvor man kan registrere prisen, som vil blive anvendt til udregningen af kursisternes deltagerbetaling. Hvis feltet markeres, vil prisen blive anvendt, uanset hvad der er registreret i feltet. Hvis der er registreret 0, bliver dette tal anvendt i beregningerne. Hvis der ikke er nogen markering af feltet, anvendes prisen fra fagkoden, uanset om der er registreret et beløb i feltet eller ej. Hvis prisen på fagkoden er blank (nul), så anvendes standardprisen fra LUDUS Kerne Systemadministration>>System>>Systemindstillinger>>Deltagerbetaling. |
● |
Løbende optag |
Markering angiver, at der er løbende optag på modulet. I det efterfølgende felt kan man registrere den dato, hvor det løbende optag slutter. Felterne anvendes bl.a. ved indberetning til Uddannelsesguiden. |
● |
IDV |
Hvis modulet er indtægtsdækket af en virksomhed, kan man angive hvilken type der er tale om. Der kan angives 'Amtsligt forløb', 'Mellemform' eller 'Rekvireret'. |
● |
Virksomhedstilpasset |
Markeringen angiver om undervisningen er virksomhedstilpasset. |
Afslut med at klikke på 'Gem og luk'.
Oprettede skabeloner vises i listen. Man kan redigere en skabelon ved at klikke på skabelonens navn, der fungerer som et link til redigeringsdialogen. I redigeringsdialogen kan man slette skabelonen ved at klikke på knappen 'Slet'.
Når skabelonen er oprettet, kan den anvendes ved oprettelse af hold og undervisningsmoduler. Dette sker fra fanebladet Holdgrupper (GYM/AVU), hvor oprettede skabeloner vises ved klik på feltet 'Vis skabelon'.
Faneblad: Undervisningsmoduler
På fanebladet vises undervisningsmoduler.
Du kan her se en video om fanebladet: Undervisningsmoduler og Undervisningsperioder i EG LUDUS Web.
Du kan:
- Fremsøge undervisningsmoduler
- Redigere data
- Anvende forskellige funktioner via en række knapper over listen med undervisningsmoduler
- Konfigurere, hvilke kolonner der skal vises og skjules samt konfigurere deres rækkefølge.
Fremsøg undervisningsmoduler
Øverst vises et filter, som anvendes til fremsøgning af undervisningsmoduler:
● |
Startdato |
Der kan angives en startdato. Fremsøgte moduler skal have en undervisningsperiode som ligger efter eller på datoen. Værdien kan konfigureres af den enkelte bruger. |
● |
Slutdato |
Der kan angives en slutdato. Fremsøgte moduler skal have en undervisningsperiode som ligger før eller på datoen. Værdien kan konfigureres af den enkelte bruger. |
● |
Holdid |
Der kan indtastes et holdid eller dele af dette. |
● |
Holdstart |
Der kan indtastes en holdstart eller dele af den. |
● |
Fag |
Der kan indtastes fagnavn eller dele af dette. |
● |
Niveau |
Der kan vælges mellem blank samt niveauer tilknyttet undervisningsmoduler i skolens data. |
● |
Holdnavn |
Der kan indtastes holdnavn eller dele af dette. |
● |
Afdeling |
Der kan vælges blank eller en af de skolens favoritafdelinger. |
● |
Afvikling |
Der kan vælges blank, 'Dag/Aften', 'Dag', 'Aften' eller 'Fjern'. |
● |
Holdtype |
Der kan vælges blank eller en af skolens holdtyper. |
● |
Fagtype |
Der kan vælges mellem blank, 'Andet', 'AVU', eller 'Gym'. |
● |
Modulstatus |
Der kan vælges en eller flere af 'Tilbudt', 'Etableret', 'Afsluttet' og 'Opgivet'. |
● |
UV.-status d.d.: |
Der kan vælges blank, 'Aktive/Fremtidige', 'Aktive', 'Fremtidige' eller 'Afsluttet'. Værdien kan konfigureres af den enkelte bruger. |
Ved klik på 'Søg'-knappen fremsøges en liste over undervisningsmoduler.
De fremsøgte undervisningsmoduler vises i en liste. I kolonnen 'Fag' vises undervisningsmodulets fagnavn med et link. Ved klik på linket åbnes et vindue, hvori det enkelte undervisningsmodul og de tilknyttede undervisningsperioder kan redigeres.
Slå redigering til/fra
Over den fremsøgte liste over undervisningsmoduler vises knappen ’Slå redigering til’. Når listen er i redigerbar tilstand, kan følgende felter redigeres direkte i listen:
● |
Betegnelse |
Undervisningsmodulets betegnelse. |
● |
Modulstatus |
Status på undervisningsmodulet. |
● |
Kapacitet |
Antal kursister, der maksimalt ønskes optaget på undervisningsmodulet. |
● |
Afvikling |
Typen af afvikling. |
● |
SU |
Angivelse af om undervisningsmodulet skal medtages i beregningen af, om en kursist er berettiget til SU eller ej. |
● |
Mødepligt |
Angivelse af om kursister har mødepligt på undervisningsmodulet. |
● |
Fravær/fremmøde |
Angivelse af, om der skal færes fravær eller fremmøde på undervisningsmodulet. |
● |
Opgør pr. |
Angivelse af om fravær skal opgøres, når modulet slutter eller for hvert kursusår. |
● |
Medtag i aktivitet |
Angivelse af, om undervisningsmodulet indgår i aktivitetsberegning. |
● |
Aktivitet enkeltfag |
Angivelse af UVM's officielle afholdelsesformer. Feltet er relevant for moduler, der skal indgå i taxameter-aktivitetsberegningen til UVM. |
● |
Fjern % |
Angivelse af den procentdel af undervisningen, der afvikles som fjernundervisning. |
● |
Alt. aktivitet timetal |
Angivelse af alternativt timetal (som er større end 0,00), som skal benyttes til opgørelse af aktivitet for enkeltfag – i stedet for den officielle varighed. |
● |
Alternativ pris |
Angivelse af at der anvendes alternativ pris for deltagelse i undervisningen. Når der sættes en markering, åbnes prisen angives i kolonnen 'Beløb'. |
● |
Beløb |
Angivelse af den alternative pris, der anvendes for deltage i undervisningen. Feltet åbnes, når der sættes markering i kolonnen 'Alternativ pris'. |
● |
Løbende optag |
Angivelse af at der er løbende optag på undervisningsmodulet. Når der sættes en markering, åbnes feltet i kolonnen 'Udløbsdato'. |
● |
Udløbsdato |
Angivelse af den dato, hvor det løbende optag slutter. Feltet åbnes, når der sættes markering i kolonne 'Løbende optag'. |
● |
Virksomhedstilpasset |
Angivelse af at undervisningen er virksomhedstilpasset. |
Efterfølgende klik på knappen ’Slå redigering fra’ slår redigerbar tilstand fra.
Knapper over oversigten
Når man har fremsøgt en række undervisningsmoduler, kan man i første kolonne sætte flueben ved et, nogle eller alle undervisningsmoduler og vælge en af følgende funktioner:
- Angiv modulstatus: Der åbnes et vindue hvori modulstatus kan angives som 'Tilbudt', 'Etableret', 'Afsluttet' eller 'Opgivet'.
- Angiv opgør fravær pr.: Der åbnes et vindue hvori det kan angives, om fravær skal opgøres pr. 'Modul' eller 'Kursusår'.
- Angiv løbende optag: Der åbnes et vindue hvori det kan angives, at der kan ske løbende optag samt datoen for deadline for det løbende optag.
Listen kan eksporteres ved klik på eksport-ikonet. Eksporten vil omfatte de valgte kolonner uanset, om de er synlige eller ej. Ikke-valgte kolonner eksporteres ikke.
Faneblad: Undervisningsperioder
På fanebladet vises undervisningsperioder.
Du kan her se en video om fanebladet: Undervisningsmoduler og Undervisningsperioder i EG LUDUS Web.
Du kan:
- Fremsøge undervisningsperioder
- Redigere data
- Anvende forskellige funktioner via en række knapper over listen med undervisningsperioder
Du kan desuden konfigurere, hvilke kolonner der skal vises og skjules samt konfigurere deres rækkefølge
Fremsøg undervisningsperioder
Øverst vises et filter, som anvendes til fremsøgning af undervisningsperioder:
● |
Startdato fra |
Der kan angives en startdato. Fremsøgte undervisningsperioder skal have en startdato efter eller på datoen. Værdien kan konfigureres af den enkelte bruger. |
● |
Startdato til |
Der kan angives en startdato. Fremsøgte undervisningsperioder skal have en startdato før eller på datoen. Værdien kan konfigureres af den enkelte bruger. |
● |
Holdid |
Der kan indtastes et holdid eller dele af dette. |
● |
Holdstart |
Der kan indtastes en holdstart eller dele af denne. |
● |
Fag |
Der kan indtastes fagnavn eller dele af dette. |
● |
Niveau |
Der kan vælges mellem blank samt niveauer tilknyttet undervisningsmoduler i skolens data. |
● |
Fagtype |
Der kan vælges mellem blank, 'Andet', 'AVU', eller 'Gym'. |
● |
Afdeling |
Der kan vælges blank eller en af de skolens favoritafdelinger. |
● |
Lærer |
Der kan vælges en lærer. |
● |
UV.-status d.d. |
Der kan vælges blank, 'Aktive/Fremtidige', 'Aktive', 'Fremtidige', 'Afsluttet'. Værdien kan konfigureres af den enkelte bruger. |
Ved klik på 'Søg'-knappen fremsøges en liste over undervisningsperioder.
De fremsøgte undervisningsperioder vises i en liste. I kolonnen 'Fag' vises undervisningsmodulets fagnavn med et link. Ved klik på linket åbnes et vindue hvori det enkelte undervisningsmodul og de tilknyttede undervisningsperioder kan redigeres.
Slå redigering til/fra
Over den fremsøgte liste over undervisningsperioder vises knappen ’Slå redigering til’. Når listen er i redigerbar tilstand, kan følgende felter redigeres direkte i listen:
● |
Lærer |
Lærer(e), der skal tilknyttes undervisningsperioden i listen. Man kan vælge at skrive lærerens navn/initialer eller klikke på 'forstørrelsesglas'-ikonet, hvor der åbnes et vindue. Herfra kan man klikke på ’Vælg’-knappen og fremsøge relevante lærere. |
● |
Startdato |
Undervisningsperiodens startdato. Hvis datoen er passeret, kan den ikke redigeres fra listen. |
● |
Slutdato |
Undervisningsperiodens slutdato. Hvis datoen er passeret, kan den ikke redigeres fra listen. |
● |
Timer |
Antal timer a 60 minutter, der er indeholdt i undervisningsperioden. |
● |
Timer pr. uge |
Antal timer a 60 minutter, der skal undervises i pr. uger. |
● |
Flex lærertimer |
Antal flex-lærertimer a 60 minutter, der er indeholdt i undervisningsperioden. |
● |
Fordybelsestid |
Antal timer, som den enkelte kursist skal anvende på skriftlige opgaver i undervisningsperioden. |
● |
Ekstra timer til lærer |
Antal timer, timefagfordelingen skal tillægge læreren på undervisningsperioden. Feltet har i LUDUS Kerne og i menupunktet 'Timefagfordeling' også været benævnt 'Apparatopstilling'. |
● |
Est. kursisttal |
Antal kursister, timefagfordelingen skal regne med, hvis der ingen elever er tilmeldt et undervisningsmodul og der heller ikke er angivet et estimeret kursisttal på det. |
● |
Forb.-faktor |
Faktor som angiver, at der ved timefagfordeling skal anvendes en særlig omsætningsfaktor for undervisningsperioden. |
● |
Rettefaktor |
Den faktor, der anvendes til beregning af lærerens arbejdstid i forhold til kursisternes fordybelsestid. |
Efterfølgende klik på knappen ’Slå redigering fra’ slår redigerbar tilstand fra.
Knapper over oversigten
Når man har fremsøgt en række undervisningsperioder, kan man i første kolonne sætte flueben ved et eller flere undervisningsperioder og vælge en af følgende funktioner:
- Angiv lærer: Der åbnes et vindue hvori du kan tilføje en lærer i comboboksen (du kan skrive i feltet) eller klikke på ’Vælg’-knappen og fremsøge relevante lærere.
- Angiv timer: Der åbnes et vindue hvori antallet af timer a 60 minutter, der er indeholdt i undervisningsperioden, kan angives.
- Angiv slutdato: Der åbnes et vindue hvori undervisningsperiodens slutdato kan angives. Hvis slutdatoen er passeret, kan den ikke redigeres med funktionen.
Listen kan eksporteres ved klik på eksport-ikonet. Eksporten vil omfatte de valgte kolonner, uanset om de er synlige eller ej. Ikke-valgte kolonner eksporteres ikke.
Faneblad: Eksamensmoduler
På fanebladet vises eksamensmoduler.
Du kan:
- fremsøge eksamensmoduler, redigere data og anvende forskellige funktioner via en række knapper over listen med eksamensmoduler
- anvende funktionerne Eksamensdage, vagter og eksterne trækninger og Rediger eksamenstilmeldinger
Du kan desuden konfigurere, hvilke kolonner der skal vises og skjules samt konfigurere deres rækkefølge.
Fremsøg eksamensmoduler
Øverst vises et filter, som anvendes til fremsøgning af eksamensmoduler:
● |
Prøveform |
Der kan vælges mellem blank, 'Mundtlig', 'Skriftlig' eller 'Andet'. |
● |
Termin |
Der kan vælges en oprettet termin. |
● |
Fagtype |
Der kan vælges mellem blank, 'Andet', 'AVU', 'FVU' eller 'Gym'. |
● |
Fagkode |
Der kan indtastes en fagkode, eller den kan fremsøges ved klik på forstørrelsesglasset. |
● |
Afdeling |
Der kan vælges blank eller en af de registrerede favoritafdelinger. |
● |
Holdid |
Der kan indtastes et holdid. |
● |
Holdstart |
Der kan indtastes en holdstart. |
● |
Eksamensdato |
Der kan indtastes et datointerval. |
● |
Karakter indtastet |
Der kan vælges blank, 'Ja' eller 'Nej'. |
Ved klik på 'Søg'-knappen fremsøges en liste over eksamensmoduler, som ligner listen, der kan fremsøges via LUDUS Kerne>>Hold>>Åbn eksamensmoduloversigt>>Klik på 'R'-knappen øverst til højre.
Slå redigering til/fra
Over den fremsøgte liste over eksamensmoduler vises knappen ’Slå redigering til’. Når listen er i redigerbar tilstand, kan følgende felter redigeres direkte i listen:
● |
Eks.-betegnelse |
Eksamensmodul betegnelse. |
● |
Eksaminator |
|
● |
Sted |
|
● |
Alt. pris |
Alternativ pris. |
● |
Alt. pris beløb |
Alternativ pris beløb. |
● |
Off. dato og tid |
Tidspunkt for offentliggørelse af eksamen for lærere, kursister og andre brugere uden adgang til eksamensoplysninger. |
● |
Censor dato og tid |
Tidspunkt for offentliggørelse af censorer for lærere, kursister og andre brugere uden adgang til eksamensoplysninger. |
● |
EXDB off. dato |
Tidspunkt for offentliggørelse i Eksamensdatabasen. |
● |
Off. kar. |
Tidspunkt for offentliggørelse af karakterer for lærere, kursister og andre brugere uden adgang til eksamens/bevis-oplysninger |
Efterfølgende klik på knappen ’Slå redigering fra’ slår redigerbar tilstand fra.
Knapper over oversigten
Når man har fremsøgt en række eksamensmoduler, kan man i første kolonne sætte flueben ved et eller flere eksamensmoduler og vælge en af følgende funktioner:
● |
Kopier lærer |
Kopierer lærer/e fra kolonnen ’Lærer’ til kolonnen ’Eksaminator’. |
● |
Kopier betegnelse |
Kopierer betegnelsen fra ’Uv.-betegnelse’ til ’Eks.-betegnelse’. |
● |
Angiv offentliggørelsestidspunkt |
Åbner et vindue hvorfra der kan angives da-to og tidspunkt for offentliggørelse af eksamen, Censor og EXDB. |
● |
Angiv off.tidspunkt for karkterer |
Åbner et vindue hvorfra der kan angives dato og tidspunkt for offentliggørelse af karakterer. |
● |
Fjern offentliggørelse af karakterer |
Offentliggørelse af registrerede karakterer for lærere og kursister fjernes. |
Hvis listen vises i redigerbar tilstand, og man anvender en af de nævnte funktioner, vil oversigten automatisk ændres til ’ikke-redigerbar’ tilstand. Dette sker af hensyn til systemets svartider.
Listen kan eksporteres ved klik på eksport-ikonet. Eksporten vil omfatte de valgte kolonner uanset om de er synlige eller ej. Ikke-valgte kolonner eksporteres ikke.
Funktioner bag 3 blå prikker
Via de tre blå prikker ud for hvert eksamensmodul, kan man tilgå følgende funktioner:
- Eksamensdage, vagter og eksterne trækninger
- Rediger kursisters eksamenstilmeldinger
- Eftertilmeld kursist
- Tilmeld kursist
- Rediger afvikling
- Opret og rediger grupper
Konfiguration af fanebladene 'Undervisningsmoduler', 'Undervisningsperioder' og 'Eksamensmoduler'
Den enkelte bruger kan fra- og tilvælge kolonner samt ændre deres rækkefølge. Konfigurationen findes ved at klikke på de 3 blå prikker efter menupunktets navn.
Rækkefølge
Rækkefølgen ændrer brugeren vha. 'drag and drop'.
Synlig
Man kan i kolonnen 'Synlig' markere, om en kolonne skal være synlig eller ej:
● |
Synlig |
Kolonnen vises i oversigten og medtages i eksporten |
● |
Uden markering i Synlig |
Kolonnen vises ikke i oversigten men medtages i eksporten |
Ikke-valgte kolonner
Man kan derudover flytte en kolonne til den højre side af dialogen, 'Ikke-valgte kolonner', og dermed vises kolonnen ikke i oversigten, og den medtages heller i eksporten.
Antal frosne kolonner
Brugeren kan vælge, hvor mange kolonner fra venstre, der skal fryses, når man scroller mod højre.
TAB-retning
Når de fremsøgte data sættes i rediger-tilstand, kan brugeren vælge om fokus skal flyttes vandret (Henad) eller lodret (Nedad) ved tabulering.
Særligt for det enkelte faneblad
Derudover kan enkelte felter konfigureres på fanebladene 'Undervisningsmoduler' og 'Undervisningsperioder'. Læs mere om dette i afsnittene om fanebladene.
Pt. er der ikke tilknyttet yderligere funktionalitet til oversigten. Funktionalitet vil blive implementeret henover de kommende releases.