Kursistadm: Købstilbud

 

Købstilbud bruges af VUC’erne til beregning af pristilbud til kommuner og jobcentre, når disse skal betale for kursisters undervisning i stedet for ministeriet.

 

Der kan via denne funktion beregnes pristilbud vedrørende FVU, AVUog hf-e undervisning. Der kan indgå anden undervisning, som en del af en handlingsplan, her sættes prisen til 0 kr. Det kan fx være OBU undervisning eller omlagt skriftlighed. Ud over undervisning kan tilbuddet også indeholde flerfaglige prøver, hvis kursisttypen er c, samt FVU screening.

 

Bidraget beregnes efter de samme principper som i aktivitetsberegningen. Når købstilbuddet beregnes, omsættes bidragene til kroner. Eventuel deltagerbetaling og administrationstillægstakst indgår i prisen.

 

Der tages ved beregningen hensyn til evt. fjernundervisning. 

 

Priserne beregnes kun i forhold til, at afholdelsesform er Egen inst.

 

Der beregnes i alle tilfælde kun et tilbud for den del af undervisningen, der falder i det skoleår, som købstilbuddet vedrører. Mere præcist udregnes prisen ud fra de tælledage, der falder i skoleåret.

 

OBU og FVU kan kun indgå, hvis det starter efter 01.01.2016.

 

Eksempel:

 

 

Bemærk at faget ovenfor stammer fra feltet Fagnavn (bevis) på fagkoden.

Procedure:

Fremsøg den ønskede kursist. Vælg fanebladet Købstilbud – på fanebladet Indhold vælger du Kursusår og Finansår. Du kan kun vælge mellem finansår, hvortil uddannelsesmodellen indeholder prisoplysninger og du kan ikke gå længere tilbage end 2015.

NB! AV18 taksten findes ikke i uddannelsesmodellen. Taksten beregnes her i forhold til den takst, der er indtastet i LUDUS sikkerhedsadministration (DBA): System >> Systemindstillinger >> Deltagerbetaling.

 

Når et felt ovenfor er markeret med rødt, skal du være ekstra opmærksom, fx:

  • hvis der er en udmeldelsesdato, skal denne tilmelding så med i tilbuddet?

  • hvis der er en anden kursisttype end tom, C eller A, vil prisen være 0 kr. Funktionen kan kun bruges til at udregne priser vedrørende undervisningstyperne: FVU, AVU og for Gym, hvis det er hf-e/stx-e undervisning; altså kursisttype C.

 

Under Type kan man se om aktiviteten vedrører FVU, AVU eller Gym. Når der er tale om holdtilmeldinger, er det under typen, det fremgår om kursisten er optaget eller er sat på venteliste. Hvis der ikke står venteliste, betyder det, at kursisten er optaget på holdet. Klik på det blå for at få flere informationer om den enkelte tilmelding.

 

Den linje, der vælges, markeres grøn. I området til højre vises detaljer for den valgte tilmelding.

 

Skulle der være fejl i tilmeldingerne, skal dette rettes via et af menupunkterne Studievejledning, Kursistadm eller via LUDUS kernesystem >> Kursist >> Funktioner >> Undervisning >> Undervisningsmoduler....

 

Vælg hvilke tilmeldinger, der skal indgå i tilbuddet. Bemærk at den samlede pris opdateres, hver gang der til- eller fravælges en tilmelding.

Når de korrekte tilmeldinger er valgt, skal der gemmes kontaktoplysninger via fanen Kontaktoplysninger:

  • Afsender: Her vælges mellem VUC’ets favoritinstitutioner.

  • Modtager: Hver vælges mellem de henvisere, skolen har oprettet.

  • Att: Her kan brugeren indtaste navnet på den person, der skal modtage tilbuddet.

 

Når brugeren er klar, klikkes der på Gem og tilbuddet bliver gemt. Der kan gemmes flere tilbud for den samme kursist inden for et givet skoleår.

Efter at tilbuddet/tilbuddene er gemt, vises det på fanebladet Købstilbud:

 

 

 

Ved at klikke på    kan man:

  • få dannet en pdf-fil med tilbuddet, som derefter kan udskrives eller sendes som vedhæftet fil til brugerens mailsystem.

  • registrere en dato for afsendelse af tilbuddet til jobcenter/kommune.

  • registrere en dato for modtagelsen af svar fra jobcenter/kommune.

  • annullere tilbuddet fordi det ikke længere er aktuelt.

å

De tre registreringer danner grundlag for det opfølgningsværktøj, der findes under menupunktet Købstilbud.

Bemærk at Ref. nr. går på tværs af alle kursister. For den enkelte kursist gælder det, at højeste ref. nr. er lig med nyeste udarbejdede tilbud.

Til højre kan man se hvilken afdeling tilbuddet er udarbejdet i forhold til, og hvilken henviser det potentielt skal sendes til eller er sendt til.

 

Mere om pdf-filen med oversigt over tilbuddet::

Filen består af flere sider. Et eksempel på den første side vises nedenfor. Efter første side følger en række bilag, der giver detaljerede oplysninger om de enkelte tilmeldinger.

 

 

 

 

På udskriften ses 3 blokke øverst:

  • Venstre blok: Jobcenter/Kommune: De viste oplysninger stammer fra den valgte modtager altså henviseren og den Att: person der evt. blev registreret ved oprettelse af tilbuddet. Hvis hele adressen er indtastet på henviseren vises denne.

  • Den midterste blok: Indeholder oplysninger om kursisten.

  • Blokken til højre: Indeholder oplysninger om hvornår tilbuddet er beregnet, samt med udgangspunkt i hvilket finansårs tilbuddet er beregnet.

 

Den viste tekst under den gule og den grønne markering er den tekst, der pt. er indtastet i LUDUS Web-systemdelen: Indstillinger >> Konfiguration >> Købstilbud. Det er vigtigt, at det enkelte VUC nøje overvejer, hvad der skal stå i disse to afsnit. Det er op til det enkelte VUC om de vil bruge begge afsnit eller kun det ene.

 

I tabellen vises en summeret oversigt over de aktiviteter, der indgår i tilbuddet.

 

Under den blå markering vises navnet på den bruger, der har oprettet tilbuddet, samt adressen på den afdeling, der er afsender af tilbuddet.

På de efterfølgende sider vises der en række detaljer om de enkelte tilmeldinger.