Brugergrupper
I LUDUS Web får den enkelte lærer og administrative medarbejder adgang til de forskellige dele af programmet via medlemskab af én eller flere brugergrupper. Hver brugergruppe giver adgang til bestemte funktioner, og man har adgang til en funktion, hvis den blot findes i mindst én af de grupper, man er medlem af. Hver lærer og administrativ medarbejder kan selv fordele de tildelte menupunkter i sine egne menuer via menupunktet Indstillinger (som de automatisk har adgang til).
Der skal ikke oprettes brugergrupper til elever/kursister. LUDUS Web er født med én fælles kursistbrugergruppe, og der kan ikke oprettes flere. Enhver kursist/elev, der oprettes som bruger, er automatisk medlem af denne gruppe. Systemadministrator skal tildele rettigheder til denne medfødte brugergruppe ved at konfigurere den menu, som kursister/elever får at se. Dette gøres i menupunktet Menukonfiguration.
Brugergrupper til lærere og administratorer
Systemadministrator skal oprette mindst én brugergruppe til lærere og en til administratorer på fanebladet Brugergrupper under Brugeradministration.
Du opretter en gruppe ved at klikke på det grønne plus "Tilføj brugergruppe". LUDUS Web åbner en dialog, hvor du kan angive et navn og vælge, om brugergruppen er til lærere eller administrative medarbejdere.
Tilføj brugere til brugergruppe
Du kan tilføje brugere til gruppen (eller fjerne dem) ved at klikke på det blå personikon "Rediger medlemmer i gruppen".
LUDUS Web viser så to kolonner med gruppens medlemmer i venstre kolonne og samtlige andre brugere af brugergruppens type i højre kolonne. Brugerne kan flyttes mellem de to kolonner ved at markere dem og benytte knapperne eller . Du kan markere og flytte én eller flere ad gangen.
Tildel menupunkter til brugergruppe
Du kan tildele en brugergruppe rettigheder til menupunkter, faneblade og særlige funktioner. Dette gør du ved at klikke på det runde ikon "Rediger funktioner i gruppen". Bemærk, at nogle funktioner er specielt knyttet til undervisningsmoduler og nogle specielt til webhold (fx rettigheden til at redigere skemabrikker for webhold, hvor rettigheden til at redigere skemabrikker for undervisningsmoduler er placeret som en konfiguration under Skemaer.
LUDUS Web viser så to kolonner med gruppens rettigheder i venstre kolonne og de ikke tildelte rettigheder i højre kolonne. Rettighederne kan flyttes mellem de to kolonner ved at markere dem og benytte knapperne eller . Du kan markere og flytte én eller flere ad gangen.
Tildel rettigheder til kursistmapper
Du kan tildele rettigheder til systemoprettede mapper, der kan indeholde kursist-relaterede dokumenter. Mapperne er tilknyttet specifikke menupunkter. Gruppen kan få følgende rettigheder: Læs (dokument i mappe), Tilføj (dokument i mappe) og Slet (dokument i mappe).
Rediger brugergruppes navn
Hvis du vil ændre navnet på en brugergruppe, skal du klikke på gruppens understregede navn i oversigten. Du kan så ændre navnet i en dialog.