Kommuneadgang

Her kan du konfigurere kommunernes/henvisernes adgang til LUDUS Web.

 

Du kan give adgang til de kontaktpersoner, der i LUDUS (kerne) er knyttet til en af skolens henvisere.

 

Du kan vælge at tage udgangspunkt i én af følgende grupperinger af de oprettede henvisere:

  • Ansøgninger: alle henvisere fra henvisningsansøgninger

  • Henvisninger: alle henvisere fra aktive henvisninger

  • Alle: alle henvisere, der ikke er markeret som udgået

 

Når du har valgt en henviser i oversigten, viser LUDUS Web, hvilke kontaktpersoner der er oprettet hos den valgte henviser (og som ikke er markeret som udgået).

 

I oversigten over henviserens kontaktpersoner vises brugerid og kodeord, så du kan her nemt se, hvilke af kontaktpersonerne hos henviseren der p.t. har adgang til LUDUS Web. Når kontaktpersonen har logget på 1. gang og har ændret adgangskoden, vises kun en række streger.

 

Oprettelse af adgang

Du kan tildele adgang til LUDUS Web til én kontaktperson ad gangen ved at klikke på personens navn i oversigten over kontaktpersoner. Dette giver en dialog, hvor du kan redigere disse oplysninger om kontaktpersonen:

  • Stilling

  • Mail

  • Telefon

  • Brugerid: Brugerid skal være entydigt på tværs af alle kontaktpersoner, og det kan derfor være en god ide at lade henviserkoden indgå som en del af brugerid. Der er ingen krav til opbygning af brugerid udover entydigheden.

  • Kodeord: Brugeren bliver anmodet om at ændre sit kodeord, første gang brugeren logger på.

 

Kontaktpersonen kan logge på Kommuneadgang i LUDUS Web, hvis der er angivet brugerid og kodeord. Adgangen inddrages ved at fjerne brugerid og kodeord.

 

Distribution af adgang

 

Når skolen skal distribuere brugerid og kodeord videre til kontaktpersonen vil dette (i en kommende release af LUDUS Web) kunne gennemføres ved at sende en mail direkte fra LUDUS Web, men indtil videre skal dette ske manuelt. Som en hjælp til at gennemføre denne manuelle distribution af brugerid og kodeord kan du klikke på linket med kontaktpersonens mailadresse og på den måde åbne en ny mail i dit standardmailprogram med emne og tekst udfyldt med nedenstående oplysninger.

 

Husk at beskrive i mailen, hvilken webadresse brugeren skal benytte. Hvis skolens adgang til LUDUS Web fx sker via https://ludusweb.sprogcenter.dk vil kommuneadgang ske via adressen: https://ludusweb.sprogcenter.dk/ui/kommune. Desuden bør du beskrive, hvordan brugeren kan få fat i onlinehjælpen (ved at klikke på spørgsmålstegnet).

 

Autogenereret mail

Emne:

Login-oplysninger til LUDUS Web

 

Tekst:

Kære <kontaktpersonnavn>

Du har nu fået adgang til LUDUS Web.

Dine login-oplysninger er følgende:

Brugerid: <brugerid>

Kodeord: <kodeord>

 

Nulstilling af password

 

Hvis en henviserkontaktperson har glemt sit kodeord, kan det nulstilles ved at indtaste et nyt kodeord i 'LUDUS Web systemdel >> Brugeradministration >> Kommuneadgang'. Henviserkontaktpersonen vil blive bedt om at ændre kodeordet til et selvvalgt kodeord, der overholder sprogcentrets generelle regler for dannelse af kodeord, første gang vedkommende logger på.