I vinduet udvælger du relevante paramtre for den rapport, du har valgt at udskrive. Vinduet åbnes fra menuen Filer, funktionen Udskriv.
Felter
Gruppen 'Paramtre' indeholder to felter, du bruger til at præcisere dine udskriftskriterier. Først når du har valgt Tabel, Felt og Operator i listerne af samme navn, åbnes parametrene for, at du kan skrive i dem. Du kan også vælge at bruge knappen 'Vis muligheder', der viser mulige parametre, hvis du har valgt et felt, hvis værdier er koder, holdId eller lign. Hvis paramteren er en fritekst, f.eks., kursistnavn, kan 'Vis muligheder' ikke anvendes.
Når du skriver din egen tekst i felterne skal du være omhyggelig med f.eks antallet af mellemrum. Et mellemrum tæller også som en karakter, så hvis du f.eks. skriver 2 mellemrum i steder for 1, risikerer du, at der ingen objekter er i databasen der stemmer med dine parametre.
Du skal udfylde begge felter, når du har valgt operatoren 'er mellem', der kræver to parametre. Ellers skal du kun udfylde den første.
Uddataområder
Vinduet har tre lister, du skal bruge til at vælge paramtre:
Tabel: Vælg den tabel, du vil angive paramtre for. Tabeller kan sammenlignes med objekter, f.eks. Hold, HoldType, Kursist. Du skal vælge en tabel, der 'minder om' det objekt, f.eks. et hold, du gerne vil angive som parameter. Hvis der foran navnet på tabellen står "Spærret:" så betyder det at du, via din sikkerhedsprofil, ikke har adgang til tabellen og derfor ikke kan udvælge på den.
Felt: For det valgte objekt skal du nærmere specificere de krav, du har de objekter, du vil udskrive rapporten om, f.eks. holdets HoldStart.
Operator: Vælg den operator, du vil bruge til at præcisere kravene til objekterne. Hvis du f.eks. vil angive, at du skal udskrive rapporten for et alle hold, der er startet i august 97 eller senere, vælger du operatoren '>=' (Større end eller lig med). I parameterfeltet skal du derefter du angive '97.08'
Operatoren har følgende betydning:
<: mindre end, før end
<= : mindre end eller lig med, før end eller samtidigt
<>: forskellig fra, ikke lig med
>: større end, senere end
>=: større end eller lig med, senere end eller samtidigt med
er mellem: har betydningen, at et tal eller en dato ligger i et interval, fx 'karakteren er mellem 6 og 9', 'starttid er mellem 010897 og 300698'.
ligner: : har betydningen 'har tilfælles med', f.eks "KursistNavn har 'pe_er' tilfælles med" resulterer i, at alle kursister, der hedder 'noget med Peter, Peder, Petersen, Pedersen'.
starter med: har betydningen 'begynder med bogstav eller tal', f.eks. vil 'holdId starter med In' resultere i alle hold, hvis to første bogstaver i holdId er 'In'.
er tom: er lig med værdien NULL (eller en tom streng for tekstfelter)
er tom eller <: er lig med værdien NULL (eller en tom streng for tekstfelter) eller mindre end, før end.
er tom eller >: er lig med værdien NULL (eller en tom streng for tekstfelter) eller større end, senere end. F.eks. ModulKursist.udmeldingsdato er tom eller > 01-12-00. Hermed udvælger du alle de kursister der ikke er udmeldt den 01-12-00
Listen 'parametre' viser de paramtre du har valgt. Du kan angive flere parametre, jo flere du har valgt jo færre objekter finder systemet, der opfylder parametrene.
Du tilføjer en parameter, ved at bruge knappen 'Tilføj', når du har dannet parametre i øverste del af vinduet.
Knapper
Tilføj: Tilføj den angivne parameter til listen 'Paramtre'. Når du har tilføjet mindst to kæder systemet dem sammen med 'og'.
Slet: Fjerner den parameter, du har markeret i listen 'Parametre'
Åbn ny rapport...: Åbner vinduet, hvor du kan vælge ny rapport.
Vis rapport: Viser rapportens udseende på skærmen.
Udskriv rapport: Hvis du er tilfreds med rapporten, kan du udskrive den.
Gem: Gemmer dine parametre i et paramtersæt. hvis parametrene, du bruger, oprindeligt er hentet fra et parametersæt, overskrives disse. Hvis du ikke har gemt dem tidligere skal du angive et navn for parametersættet.
Gem som...: Gemmer parametersættet under et nyt navn.
Hent...: Henter paramtersæt frem, for at du kan vælge et eksisterende parametersæt.
Formel: Viser formlen, som LUDUS sender den til Crystal Reports. Knappen bruges primært til fejlsøgning. Du kan ikke rette i formlen, det skal stadig gøres vha. parametrene.
Printer indstillinger: Her kan man vælge hvilken printer og med hvilke indstillinger der skal udskrives.
Tip: Du kan få hjælp til angivelse parametre for hver enkelt officiel rapport. Til dine egne rapporter kan du skrive din egen hjælp. Tryk blot på Hjælp-knappen og der vil blive oprettet et tekstdokument, som du kan redigere med Windows Notesblok.