Udarbejdelse af centrenes fagudbud for det kommende kursusår, foregår i øjeblikket uden for LUDUS systemet. Resultatet af processen giver til gengæld anledning til større eller mindre registreringer i systemet.
Er der tale om et system der startes op tomt, skal hele resultatet registreres i systemet. I forbindelse med opstarten af systemet på de nuværende centre, konverteres de eksisterende data fra det gamle VUC system. Der bliver således kun tale om registreringer som følge af ændringer i fagudbudet fra det foregående år. Ændres fagudbudet ikke er der kun tale om små eller slet ingen registreringer.
Selv om udarbejdelse af centrenes fagudbud foregår uden for LUDUS systemet, vælges det at give en kort beskrivelse af processen der fører frem til relaterede registreringer i systemet.
Estimering af fagudbud
I løbet af januar, februar og marts udarbejder det enkelte center typisk fagudbudet for det kommende kursusår. Fagudbudet skal kunne realiseres inden for de økonomiske rammer, der er fastlagt i budgettet for kursets undervisningsaktiviteter i det kommende kursusår.
Fagudbudet vil typisk blive udarbejdet af forstanderen med udgangspunkt i det realiserede fagudbud fra sidste års planlægning. I dette fagudbud vil moduler, der ikke ønskes udbudt næste kursusår, blive slettet og nye moduler vil blive tilføjet. Grundene til, at der tilføjes nye fag kan bl.a. være:
·Voksende interesse for visse fag
·Kursister der afslutter A-moduler i indeværende kursusår og som derfor vil forsætte på det tilhørende B-modul i næste kursusår.
·Ministeriet for Børn og Undervisnings krav om at kernefagene skal udbydes hvert år.
Omfanget af fagudbudet estimeres ud fra en beregning af lærertimeforbruget ved det givne fagudbud sammenholdt med det fastlagte budget for kursusåret.
Relaterede emner
Fordeling af undervisnings- og eksamensaktiviteter
I dette emne kan du læse om principperne bag planlægning af fagudbud og de aktiviteter, der indgår i LUDUS
Opret det kommende års fagudbud på baggrund af sidste år eller de forrige års fagudbud