Eksamensdatabasen EUD (2)
AdgangAdgang hvis du er administrativ medarbejder
For at tilgå EUD-eksamensdatabasen skal der i LUDUS System foretages nogle opsætninger:
System>>Indstillinger>>Kommunikation med eksterne systemer>>Eksamensdatabasen EUD.
Her skal skolen tage stilling til, om skolen har afdelinger eller ej. Standardindstillingen er 'Ja'.
Hvis 'Ja' er valgt, kan brugeren ikke udstede et bevis, hvis han/hun har valgt en afdeling, der har samme institutionsnummer som hovedinstitutionen: Brugeren skal i stedet vælge en afdeling med et andet nummer, da STIL kræver, at den relevante afdeling fremgår ifm. med indsendelsen til eksamensdatabasen – hvis skolen har afdelinger.
Feltet 'Skolens institutionsnummer' skal desuden være udfyldt. Feltet udfyldes automatisk, hvis der klikkes på knappen 'Nulstil konfiguration'.
●
|
Skolens institutions-nummer |
|
●
|
URL til eksamensdatabasen: https://ws03.ung.stil.dk/services/Bevisdata/EUD/v1.0/?wsdl |
|
●
|
Anvender certifikatserver? |
|
●
|
'Ja' hvis skolen har afdelinger med eget institutions-nummer.
'Nej', hvis skolen kun har et hovedinstitutions-nummer. |
Kontrol
Efter indberetning af beviser til Eksamensdatabasen er det meget vigtigt at skolen kontrollerer:
|
●
|
beskeden i postkassen:
|
om der er beviser, der ikke er blevet indsendt pga valideringsfejl. Altså fejl som gør, at LUDUS Web slet ikke sender beviset til Eksamensdatabasen
|
|
|
|
|
|
●
|
menupunktet Eksamensdatabasen EUD: |
at alle pakker af indberetningstypen 'Indlæsning af beviser' vises med grønt og at ingen vises med rødt og dermed indeholder fejl.
|
Hvis der er fejl, skal disse afklares. Beviser med fejl skal ophæves, fejlen rettes og beviserne udstedes igen.
Herefter skal der ske ny indberetning til Eksamensdatabasen.
Denne kontrol skal foretages løbende og INDEN de printede beviser udleveres.
Det anbefales endvidere at skolen får oprettet et brugerlogin til STIL's Eksamensdatabasen (ved kontakt til STIL support), hvor skolen kan se den enkelte elevs indberetninger og evt. fejl.
Menupunktet 'EUD-Beviser
På fanebladet EUD eksamensdatabasen kan brugeren fremsøge det indsendte og få besked fra EUD-Eksamensdatabasen, om det indsendte er modtaget og færdigbehandlet.
Her kan du vælge at søge på enkelt kursist, søge på ‘Udstedt i perioden’ (Udstedelsesdato/Bevisdato) eller på 'Sidst sendt i perioden’ (den/de dage hvor der er foretaget en indberetning).
Når EUD-eksamensdatabasen har behandlet beviset, vil der i kolonnen 'Færdigbehandlet' stå en dato.
Er der fejl i et bevis vil dette vise sig i kolonnen 'Status' og ved klik på de 3 små blå prikker 'Vis historik', vises se en XML-beskrivelse af fejlen, Denne skal rettes og beviset skal indsendes igen.
Der er desuden mulighed for at kommunikere med EUD-Eksamensdatabasen via menupunktet Kørsler >> Planlæg kørsler >> Tilføj kørsel >> Hent data fra eksterne systemer>>Hent status fra EUD Eksamensdatabasen.
Benyttes denne, opdateres status i menupunktet EUD-beviser >> Eksamensdatabasen >> Status automatisk til 'Afsluttet'.
Når kørslen er afviklet, sender systemet en besked til den eller de medarbejdere, der er valgt som modtagere.
I menupunktet 'Dataudvekslingslog' vises loggen på henholdsvis
- 'EUD eksamensdatabasen - Send'
- 'EUD eksamensdatabasen – Annuller'
Her kan man ved klik på 'Download' downloade en XML-fil og se de data, der er sendt til EUD-Eksamensdatabasen.