Hold

 

Adgang-  forudsat systemadministrator har tildelt dette menupunkt til en brugergruppe du tilhører -  hvis du er Lærer eller administrativ medarbejder

 

I dette menupunkt kan du arbejde med hold samt med de kursister og elever, der er knyttet til dem.

 

Begrænsning: På de faneblade, hvor man kan se fraværsoplysninger eller karakterer, kan lærere kun se kursister, som de har en undervisningsmæssig tilknytning til.

 

 

 

Indholdsfortegnelse: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Konfiguration af 'Hold'

 

Konfigurationen foretages ved at klikke på de 3 blå prikker til højre for 'Hold' øverst til venstre i fanebladet.

 

Generelt

 

Skemabriklængde: I holdmenuen kan du konfigurere skemabriklængde i minutter. Det har betydning i fanebladet 'Normopfyldelse' der kun er tilgængeligt for LUDUS Kerne hold med formål GYM, AVU og Andet.

 

Visning: Her kan vælges imellem værdierne: Vis holdstart og holdid eller Vis søgefilter. Valget har betydning for, hvilke søgeparametre der kan arbejdes med i menuen, når der skal fremsøges hold. For yderligere information om disse 2 valgmuligheder, se afsnittet om fremsøgning af hold.

Karakterer

Vis billeder: Her kan du vælge, om der som udgangspunkt skal vises billeder af elever/kursister på fanebladet 'Karakterer'. Billeder kan altid slås til og fra inde på fanebladet 'Karakterer' uanset, hvad man har valgt som udgangspunkt i konfigurationen. 

 

 


 

 

Om hold

 

 

I LUDUS Suite skelnes imellem 2 hovedkategorier af hold:

 

 

LUDUS Kerne hold

Betegnes ofte 'Undervisningsmoduler' i diverse beskeder og vejledninger. LUDUS Kerne hold oprettes og vedligeholdes i LUDUS Kerne - altså den lokalt installerede klient med blomsterikonet - men kan fremsøges i LUDUS Web via dette menupunkt.

 

 

 

Webhold

Webhold er hold, der oprettes og vedligeholdes i LUDUS Web via dette menupunkt.

 

 

Et hold har altid et formål, afhængigt af hvilket uddannelsesområde, holdet skal administrere. De tilgængelige formål er:

 

 

LUDUS Kerne hold

 

 

GYM

Benyttes til administration af de gymnasiale uddannelser: STX, HHX, HTX, 2HF, STK & HF-E

 

 

 

AVU

Benyttes til administration af Almen voksenuddannelse (AVU)

 

 

 

ANDET

Benyttes til administration af undervisningsaktivitet uden for bekendtgørelse

 

 

Webhold

 

 

DU

Benyttes til administration af Danskuddannelsen

 

 

 

FVU

Benyttes til administration af Forberedende voksenundervisning (FVU)

 

 

 

OBU

Benyttes til administration af Ordblindeundervisning (OBU)

 

 

 

Kursus

Benyttes til administration af 'privat' kursusaktivitet uden for bekendtgørelse

 

 

 

Venteliste

Benyttes til administration af ventelister for kursister, som afventer tilmelding til et webhold

 

 

 

Fag

Benyttes til administration af erhvervsuddannelsen (EUD)

 

 

For LUDUS Kerne hold defineres formålet automatisk på baggrund af de undervisningsmoduler, der tilknyttes holdet i LUDUS Kerne. For Webhold skal brugeren definere formålet i forbindelse med holdoprettelsen.

 


 

 

 

Oprettelse af hold

 

 

LUDUS Kerne hold

 

LUDUS Kerne hold oprettes og vedligeholdes i LUDUS Kerne system. Vi henviser til den relevante hjælpefunktion i LUDUS Kerne for vejledning hertil.

 

 

Webhold

 

For at oprette et webhold, skal brugeren have tildelt rettighed til Menuen ’Hold’ samt underfunktionen ’Opret webhold’ i LUDUS Web systemindstillinger > Brugeradministration > Brugergrupper.

 

Et webhold oprettes ved at klikke på knappen 'Opret hold' øverst til venstre i skærmbilledet og derpå vælge det relevante formål i listen.

 

Webholdoprettelsesdialogen består af 4 faneblade, der indeholder forskellig information afhængigt af webholdsformål:

 

 

Webhold - Formål DU

 

 

Følgende felter er tilgængelige i forbindelse med oprettelse af webhold med formål DU:

 

Felter markeret med * kræver altid udfyldelse - øvrige felter er valgfrie.

 

Basis

 

 

 

 

 

 

 

 

Holdid *

Her angives valgfrit hold-id på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Holdstart *

Her angives valgfri holdstart på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Navn *

Her kan angives et holdnavn, der efterfølgende er synligt i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Beskrivelse

Her kan indtastes en holdbeskrivelse, der efterfølgende er synlig i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Start *

Holdets startdato. Holdet vil først være synligt i oversigter over aktive hold pr. denne dato

 

 

 

 

 

Slut *

Holdets slutdato. Holdet er ikke længere synligt i oversigter over aktive hold efter denne dato. En kursisttilmeldingsdato må ikke ligge efter holdets slutdato.

 

 

 

 

 

Holdtyper

Her kan tilknyttes en holdtype, der er oprettet til formålet i 'LUDUS Web > Koder > Holdtyper'. Benyttes hvis man har behov for at adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på forskellige typer af underaktivitet i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Afvikling

Afviklingstidspunktet for undervisningen på holdet. Kan enten være Dag, Aften eller Fjern/flex. Ved at angive afvikling, kan man adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på afviklingstidspunkt i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Kapacitet *

Her skal angives det maksimalt tilladte antal af tilmeldinger til holdet. Det er ren information, da der ikke er tilknyttet nogen funktionalitet eller tilmeldingsbegrænsninger hertil i LUDUS Web.

 

 

 

 

 

Mødepligt *

Her er som udgangspunkt markeret, at kursisterne har mødepligt. Hvis du fjerner denne markering, vil fremmødte elever få tilføjet brikkens varighed som tilbudte lektioner, mens fravær hverken vil påvirke antallet af tilbudte timer eller antallet af fraværstimer.

 

 

 

 

Undervisning

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling *

Hold skal altid være tilknyttet en afdeling / et institutionsnummer. Undervisningsaktivitet på holdet vil være relateret til dette institutionsnummer ifm. statistikker og indberetninger, medmindre andet er specifikt defineret.

 

 

 

 

 

Undervisningssted *

Her skal angives holdets undervisningssted. Oprettes og vedligeholdes i 'LUDUS Web > Koder > Undervisningssteder'

 

 

 

 

Eksportindstillinger

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksporter hold

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret rum for hvert modul

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret holdrum (rumskabelon: Standard)

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Modul rumskabelon

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Tilknyt fællesrum

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

Fjern/flex lærere

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilføj lærer

Ved klik på 'Tilføj lærer' kan fjern/flex lærer samt dennes periode defineres. Benyttes kun ifb. med fjern/flex undervisning på FVU.

 


 

 

 

Webhold - Formål FVU

 

Følgende felter er tilgængelige i forbindelse med oprettelse af webhold med formål FVU:

 

Felter markeret med * kræver altid udfyldelse - øvrige felter er valgfrie.

 

Basis

 

 

 

 

 

 

 

 

Holdid *

Her angives valgfrit hold-id på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Holdstart *

Her angives valgfri holdstart på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Navn *

Her kan angives et holdnavn, der efterfølgende er synligt i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Beskrivelse

Her kan indtastes en holdbeskrivelse, der efterfølgende er synlig i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Start *

Holdets startdato. Holdet vil først være synligt i oversigter over aktive hold pr. denne dato

 

 

 

 

 

Slut *

Holdets slutdato. Holdet er ikke længere synligt i oversigter over aktive hold efter denne dato. En kursisttilmeldingsdato må ikke ligge efter holdets slutdato.

 

 

 

 

 

Holdtyper

Her kan tilknyttes en holdtype, der er oprettet til formålet i 'LUDUS Web > Koder > Holdtyper'. Benyttes hvis man har behov for at adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på forskellige typer af underaktivitet i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Afvikling

Afviklingstidspunktet for undervisningen på holdet. Kan enten være Dag, Aften eller Fjern/flex. Ved at angive afvikling, kan man adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på afviklingstidspunkt i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Kapacitet *

Her skal angives det maksimalt tilladte antal af tilmeldinger til holdet. Det er ren information, da der ikke er tilknyttet nogen funktionalitet eller tilmeldingsbegrænsninger hertil i LUDUS Web.

 

 

 

 

 

Mødepligt *

Her er som udgangspunkt markeret, at kursisterne har mødepligt. Hvis du fjerner denne markering, vil fremmødte elever få tilføjet brikkens varighed som tilbudte lektioner, mens fravær hverken vil påvirke antallet af tilbudte timer eller antallet af fraværstimer.

 

 

 

 

Undervisning

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling *

Hold skal altid være tilknyttet en afdeling / et institutionsnummer. Undervisningsaktivitet på holdet vil være relateret til dette institutionsnummer ifm. statistikker og indberetninger, medmindre andet er specifikt defineret.

 

 

 

 

 

Undervisningssted *

Her skal angives holdets undervisningssted. Oprettes og vedligeholdes i 'LUDUS Web > Koder > Undervisningssteder'

 

 

 

 

 

FVU fag *

Her vælges den type FVU-undervisning, holdet skal administrere

 

 

 

 

 

Udbudte trin

Hvis FVU-faget er opdelt i trin, markeres her hvilke(t) trin holdet skal administrere

 

 

 

 

 

Planlagte lektioner *

Her indtastes det samlede antal planlagte lektioner i holdets periode

 

 

 

 

 

Fjern-% *

Procentdelen af holdets samlede planlagte undervisning, der afvikles som fjernundervisning

 

 

 

 

 

Afholdelsesform *

Her angives institutionens afholdelsesform til brug for indberetning af aktivitet

 

 

 

 

Eksportindstillinger

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksporter hold

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret rum for hvert modul

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret holdrum (rumskabelon: Standard)

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Modul rumskabelon

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Tilknyt fællesrum

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

Fjern/flex lærere

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilføj lærer

Ved klik på 'Tilføj lærer' kan fjern/flex lærer samt dennes periode defineres

 


 

 

 

Webhold - Formål OBU

 

Følgende felter er tilgængelige i forbindelse med oprettelse af webhold med formål OBU:

 

Felter markeret med * kræver altid udfyldelse - øvrige felter er valgfrie.

 

Basis

 

 

 

 

 

 

 

 

Holdid *

Her angives valgfrit hold-id på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Holdstart *

Her angives valgfri holdstart på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Navn *

Her kan angives et holdnavn, der efterfølgende er synligt i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Beskrivelse

Her kan indtastes en holdbeskrivelse, der efterfølgende er synlig i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Start *

Holdets startdato. Holdet vil først være synligt i oversigter over aktive hold pr. denne dato

 

 

 

 

 

Slut *

Holdets slutdato. Holdet er ikke længere synligt i oversigter over aktive hold efter denne dato. En kursisttilmeldingsdato må ikke ligge efter holdets slutdato.

 

 

 

 

 

Holdtyper

Her kan tilknyttes en holdtype, der er oprettet til formålet i 'LUDUS Web > Koder > Holdtyper'. Benyttes hvis man har behov for at adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på forskellige typer af underaktivitet i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Afvikling

Afviklingstidspunktet for undervisningen på holdet. Kan enten være Dag, Aften eller Fjern/flex. Ved at angive afvikling, kan man adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på afviklingstidspunkt i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Kapacitet *

Her skal angives det maksimalt tilladte antal af tilmeldinger til holdet. Det er ren information, da der ikke er tilknyttet nogen funktionalitet eller tilmeldingsbegrænsninger hertil i LUDUS Web.

 

 

 

 

 

Mødepligt *

Her er som udgangspunkt markeret, at kursisterne har mødepligt. Hvis du fjerner denne markering, vil fremmødte elever få tilføjet brikkens varighed som tilbudte lektioner, mens fravær hverken vil påvirke antallet af tilbudte timer eller antallet af fraværstimer.

 

 

 

 

 

Opgivet

Fluebensmarkering betyder, at holdet er opgivet. Der kan ikke tilmeldes til et webhold med formål OBU, der har status 'Opgivet'

 

 

 

 

Undervisning

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling *

Hold skal altid være tilknyttet en afdeling / et institutionsnummer. Undervisningsaktivitet på holdet vil være relateret til dette institutionsnummer ifm. statistikker og indberetninger, medmindre andet er specifikt defineret.

 

 

 

 

 

Undervisningssted *

Her skal angives holdets undervisningssted. Oprettes og vedligeholdes i 'LUDUS Web > Koder > Undervisningssteder'

 

 

 

 

 

Afholdelsesform *

Her angives institutionens afholdelsesform til brug for indberetning af aktivitet

 

 

 

 

Eksportindstillinger

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksporter hold

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret rum for hvert modul

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret holdrum (rumskabelon: Standard)

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Modul rumskabelon

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Tilknyt fællesrum

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

Fjern/flex lærere

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilføj lærer

Ved klik på 'Tilføj lærer' kan fjern/flex lærer samt dennes periode defineres. Benyttes kun ifb. med fjern/flex undervisning på FVU.

 


 

 

 

Webhold - Formål Kursus

 

Følgende felter er tilgængelige i forbindelse med oprettelse af webhold med formål Kursus:

 

Felter markeret med * kræver altid udfyldelse - øvrige felter er valgfrie.

 

Basis

 

 

 

 

 

 

 

 

Holdid *

Her angives valgfrit hold-id på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Holdstart *

Her angives valgfri holdstart på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Navn *

Her kan angives et holdnavn, der efterfølgende er synligt i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Beskrivelse

Her kan indtastes en holdbeskrivelse, der efterfølgende er synlig i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Start *

Holdets startdato. Holdet vil først være synligt i oversigter over aktive hold pr. denne dato

 

 

 

 

 

Slut *

Holdets slutdato. Holdet er ikke længere synligt i oversigter over aktive hold efter denne dato. En kursisttilmeldingsdato må ikke ligge efter holdets slutdato.

 

 

 

 

 

Holdtyper

Her kan tilknyttes en holdtype, der er oprettet til formålet i 'LUDUS Web > Koder > Holdtyper'. Benyttes hvis man har behov for at adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på forskellige typer af underaktivitet i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Afvikling

Afviklingstidspunktet for undervisningen på holdet. Kan enten være Dag, Aften eller Fjern/flex. Ved at angive afvikling, kan man adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på afviklingstidspunkt i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Kapacitet *

Her skal angives det maksimalt tilladte antal af tilmeldinger til holdet. Det er ren information, da der ikke er tilknyttet nogen funktionalitet eller tilmeldingsbegrænsninger hertil i LUDUS Web.

 

 

 

 

 

Mødepligt *

Her er som udgangspunkt markeret, at kursisterne har mødepligt. Hvis du fjerner denne markering, vil fremmødte elever få tilføjet brikkens varighed som tilbudte lektioner, mens fravær hverken vil påvirke antallet af tilbudte timer eller antallet af fraværstimer.

 

 

 

 

Undervisning

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling *

Hold skal altid være tilknyttet en afdeling / et institutionsnummer. Undervisningsaktivitet på holdet vil være relateret til dette institutionsnummer ifm. statistikker og indberetninger, medmindre andet er specifikt defineret.

 

 

 

 

 

Undervisningssted *

Her skal angives holdets undervisningssted. Oprettes og vedligeholdes i 'LUDUS Web > Koder > Undervisningssteder'

 

 

 

 

 

Emne *

Det emne som kurset omhandler. Kursusemner oprettes og vedligeholdes i 'LUDUS Web > Koder > Kursusemne'

 

 

 

 

Eksportindstillinger

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksporter hold

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret rum for hvert modul

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret holdrum (rumskabelon: Standard)

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Modul rumskabelon

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Tilknyt fællesrum

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

Fjern/flex lærere

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilføj lærer

Ved klik på 'Tilføj lærer' kan fjern/flex lærer samt dennes periode defineres. Benyttes kun ifb. med fjern/flex undervisning på FVU.

 


 

 

 

Webhold - Formål Venteliste

 

Følgende felter er tilgængelige i forbindelse med oprettelse af webhold med formål Venteliste:

 

Felter markeret med * kræver altid udfyldelse - øvrige felter er valgfrie.

 

Basis

 

 

 

 

 

 

 

 

Holdid *

Her angives valgfrit hold-id på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Holdstart *

Her angives valgfri holdstart på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Navn *

Her kan angives et holdnavn, der efterfølgende er synligt i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Beskrivelse

Her kan indtastes en holdbeskrivelse, der efterfølgende er synlig i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Start *

Holdets startdato. Holdet vil først være synligt i oversigter over aktive hold pr. denne dato

 

 

 

 

 

Slut *

Holdets slutdato. Holdet er ikke længere synligt i oversigter over aktive hold efter denne dato. En kursisttilmeldingsdato må ikke ligge efter holdets slutdato.

 

 

 

 

 

Holdtyper

Her kan tilknyttes en holdtype, der er oprettet til formålet i 'LUDUS Web > Koder > Holdtyper'. Benyttes hvis man har behov for at adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på forskellige typer af underaktivitet i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Afvikling

Afviklingstidspunktet for undervisningen på holdet. Kan enten være Dag, Aften eller Fjern/flex. Ved at angive afvikling, kan man adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på afviklingstidspunkt i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Kapacitet *

Her skal angives det maksimalt tilladte antal af tilmeldinger til holdet. Det er ren information, da der ikke er tilknyttet nogen funktionalitet eller tilmeldingsbegrænsninger hertil i LUDUS Web.

 

 

 

 

 

Mødepligt *

Her er som udgangspunkt markeret, at kursisterne har mødepligt. Hvis du fjerner denne markering, vil fremmødte elever få tilføjet brikkens varighed som tilbudte lektioner, mens fravær hverken vil påvirke antallet af tilbudte timer eller antallet af fraværstimer.

 

 

 

 

Undervisning

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling *

Hold skal altid være tilknyttet en afdeling / et institutionsnummer. Undervisningsaktivitet på holdet vil være relateret til dette institutionsnummer ifm. statistikker og indberetninger, medmindre andet er specifikt defineret.

 

 

 

 

 

Undervisningssted *

Her skal angives holdets undervisningssted. Oprettes og vedligeholdes i 'LUDUS Web > Koder > Undervisningssteder'

 

 

 

 

Eksportindstillinger

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksporter hold

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret rum for hvert modul

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret holdrum (rumskabelon: Standard)

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Modul rumskabelon

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Tilknyt fællesrum

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

Fjern/flex lærere

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilføj lærer

Ved klik på 'Tilføj lærer' kan fjern/flex lærer samt dennes periode defineres. Benyttes kun ifb. med fjern/flex undervisning på FVU.

 


 

 

 

Webhold - Formål Fag

 

Følgende felter er tilgængelige i forbindelse med oprettelse af webhold med formål Fag:

 

Felter markeret med * kræver altid udfyldelse - øvrige felter er valgfrie.

 

Basis

 

 

 

 

 

 

 

 

Holdid *

Her angives valgfrit hold-id på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Holdstart *

Her angives valgfri holdstart på mellem 1 - 8 karakterer

 

 

 

 

 

Navn *

Her kan angives et holdnavn, der efterfølgende er synligt i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Beskrivelse

Her kan indtastes en holdbeskrivelse, der efterfølgende er synlig i diverse oversigter, der indeholder hold

 

 

 

 

 

Start *

Holdets startdato. Holdet vil først være synligt i oversigter over aktive hold pr. denne dato

 

 

 

 

 

Slut *

Holdets slutdato. Holdet er ikke længere synligt i oversigter over aktive hold efter denne dato. En kursisttilmeldingsdato må ikke ligge efter holdets slutdato.

 

 

 

 

 

Holdtyper

Her kan tilknyttes en holdtype, der er oprettet til formålet i 'LUDUS Web > Koder > Holdtyper'. Benyttes hvis man har behov for at adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på forskellige typer af underaktivitet i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Afvikling

Afviklingstidspunktet for undervisningen på holdet. Kan enten være Dag, Aften eller Fjern/flex. Ved at angive afvikling, kan man adskille eller gruppere aktivitet på samme webholdsformål ud på afviklingstidspunkt i statistikøjemed

 

 

 

 

 

Kapacitet *

Her skal angives det maksimalt tilladte antal af tilmeldinger til holdet. Det er ren information, da der ikke er tilknyttet nogen funktionalitet eller tilmeldingsbegrænsninger hertil i LUDUS Web.

 

 

 

 

 

Mødepligt *

Her er som udgangspunkt markeret, at kursisterne har mødepligt. Hvis du fjerner denne markering, vil fremmødte elever få tilføjet brikkens varighed som tilbudte lektioner, mens fravær hverken vil påvirke antallet af tilbudte timer eller antallet af fraværstimer.

 

 

 

 

Undervisning

 

 

 

 

 

 

 

 

Afdeling *

Hold skal altid være tilknyttet en afdeling / et institutionsnummer. Undervisningsaktivitet på holdet vil være relateret til dette institutionsnummer ifm. statistikker og indberetninger, medmindre andet er specifikt defineret.

 

 

 

 

 

Undervisningssted *

Her skal angives holdets undervisningssted. Oprettes og vedligeholdes i 'LUDUS Web > Koder > Undervisningssteder'

 

 

 

 

 

 

Fag *

Det fag som undervisningen på holdet omfatter.

 

 

 

 

Eksportindstillinger

 

 

 

 

 

 

 

 

Eksporter hold

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret rum for hvert modul

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Opret holdrum (rumskabelon: Standard)

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Modul rumskabelon

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

 

Tilknyt fællesrum

Parametre til indstilling af dataeksport til IMS.

 

 

 

 

Fjern/flex lærere

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilføj lærer

Ved klik på 'Tilføj lærer' kan fjern/flex lærer samt dennes periode defineres. Benyttes kun ifb. med fjern/flex undervisning på FVU.

 


 

 

 

Sletning / redigering af hold

 

 

LUDUS Kerne hold

 

Hold, der er oprettet i LUDUS Kerne kan kun slettes eller redigeres i LUDUS Kerne. Vi henviser til relevant LUDUS Kerne hjælpefunktion for vejledning.

 

 

Webhold

 

Sletning eller redigering af et webhold kræver, at brugeren har fået tildelt følgende rettigheder hertil i LUDUS Web systemdel > Brugeradministration > Brugergrupper':

 

Hold > Rediger webhold

 

 

Hold > Slet webhold

 

For redigering af et webhold, klik på symbolet øverst til højre i skærmbilledet.

For sletning af et webhold, klik på symbolet øverst til højre i skærmbilledet.

 

Bemærk: Sletning af et webhold vil bl.a. medføre sletning af fremmøderegistreringer på holdet samt lærerløntimer. Man bør KUN slette webhold, der er blevet oprettet ved en fejltagelse, og hvor der ikke er registreret nogen undervisningsaktivitet.

 


 

 

 

Fremsøgning af hold

 

Visningstype: Vis holdstart og holdid: (Se eventuelt afsnittet om konfigurering af menuen hold)

 

 

Hold kan fremsøges ved at indtaste hold-id og holdstart øverst til venstre i skærmbilledet og klikke på Enter-tasten.

 

Holdet kan også udpeges i listen herunder. Listen indeholder:

 

Administrationsburgere:

Alle hold, der er aktive pr. dags dato. Hvis brugeren har defineret en favoritafdeling, vil listen kun vise de aktive hold pr. dags dato, der er relateret til denne afdeling.

 

 

 

Lærerbrugere:

Alle hold, der er aktive pr. dags dato, som den pågældende lærer har en skemamæssig relation til.

 

 

Holdfilter

 

 

Hvis det hold, man søger, ikke findes i listen, kan man fremsøge det ved hjælp af et sæt søgeparametre, der bliver synlige, når man klikker på 'Vis filter'.

 

Filteret indeholder følgende søgemuligheder:

 

Felter markeret med * kræver altid udfyldelse - øvrige felter er valgfrie.

 

Holdudsnit

Kun synlig for lærerbrugere, der har fået tildelt rettigheden 'Hold > Se andres hold' i 'LUDUS Web systemdel > Brugeradministration > Brugergrupper'.

Er defaultindstillet med værdien 'Egne', hvilket betyder, at lærerbrugeren kun ser de hold, læreren selv har en skemamæssig relation til. Kan ændres til værdien 'Alle', hvorefter listen vil indeholde alle aktive hold pr. dags dato.

 

 

 

Holdstart

Et holdstart kan vælges i drop down listen, der indeholder alle systemets benyttede holdstartværdier. Ved valg af et holdstart, vil listen kun indeholde hold, der har pågældende holdstart. Hvis brugeren har defineret et favorit holdstart, vil denne som udgangspunkt være valgt her, men den kan ændres.

 

 

 

Formål

Her kan vælges et bestemt formål i drop down listen, hvorefter holdlisten kun vil indeholde hold med dette formål.

 

 

 

Afvikling

Ved brug af dette parameter kan holdlisten begrænses til at vise hold, der har den valgte afvikling.

 

 

 

Afdeling

Er kun synlig på installationer, hvor der findes mere end én afdeling.

Udvælg afdeling i drop down listen, hvis holdlisten kun skal vise hold, der er relateret til pågældende afdeling. Hvis brugeren har defineret en favoritafdeling, vil dette parameter automatisk være udfyldt med den pågældende afdeling. Ønskes visning af alle hold på tværs af afdelinger, skal den blanke værdi øverst i drop down listen vælges.

 

 

 

Status *

Her defineres, om brugeren ønsker at holdlisten skal vise afsluttede, igangværende eller fremtidige hold.

 

 

Efter indstilling af de relevante parametre klikkes på 'Anvend filter', hvorefter holdlisten vil indeholde alle de hold, der lever op til søgekriterierne.

 

 

Visningstype: Vis søgefilter: (Se eventuelt afsnittet om konfigurering af menuen hold)

 

 

Administrationsburgere:

Alle hold, der er aktive pr. dags dato. Hvis brugeren har defineret en favoritafdeling, vil listen kun vise de aktive hold pr. dags dato, der er relateret til denne afdeling.

 

 

 

Lærerbrugere:

Alle hold, der er aktive pr. dags dato, som den pågældende lærer har en skemamæssig relation til.

 

 

Hvis det hold, man søger, ikke findes i listen, kan man fremsøge det ved hjælp af søgeparametrene øverst.

 

Filteret indeholder følgende søgemuligheder:

 

Felter markeret med * kræver altid udfyldelse - øvrige felter er valgfrie.

 

Holdudsnit

Kun synlig for lærerbrugere, der har fået tildelt rettigheden 'Hold > Se andres hold' i 'LUDUS Web systemdel > Brugeradministration > Brugergrupper'.

Er defaultindstillet med værdien 'Egne', hvilket betyder, at lærerbrugeren kun ser de hold, læreren selv har en skemamæssig relation til. Kan ændres til værdien 'Alle', hvorefter listen vil indeholde alle aktive hold pr. dags dato.

 

 

Navn/betegnelse

Ved denne søgning kan du benytte tegnene % og _

Når _ bruges kan tegnet erstatte et eller flere bogstaver i navnet.

 

 

Formål

Her kan vælges et bestemt formål i drop down listen, hvorefter holdlisten kun vil indeholde hold med dette formål.

 

 

Fagnr.:

Der kan søges på fagnumre udmeldt af Ministeriet. Hele fagnummeret skal angives.

 

 

Afvikling

Ved brug af dette parameter kan holdlisten begrænses til at vise hold, der har den valgte afvikling.

 

 

Afdeling

Er kun synlig på installationer, hvor der findes mere end én afdeling.

Udvælg afdeling i drop down listen, hvis holdlisten kun skal vise hold, der er relateret til pågældende afdeling. Hvis brugeren har defineret en favoritafdeling, vil dette parameter automatisk være udfyldt med den pågældende afdeling. Ønskes visning af alle hold på tværs af afdelinger, skal den blanke værdi øverst i drop down listen vælges.

 

 

Undervisningssted

Ved brug af dette parameter kan holdlisten begrænses til at vise hold, der har det valgte undervisningssted.

 

 

Status *

Her defineres, om brugeren ønsker at holdlisten skal vise afsluttede, igangværende eller fremtidige hold.

 

 


 

 

 

Faneblade og funktionalitet på hold

 

Alle hold består af et sæt standardfaneblade, der indeholder samme funktionalitet på tværs af holdtyper og formål. For nogle holdformål er der ekstra faneblade til håndtering af formålsspecifikke opgaver.

 

 

Standardfaneblade

 

 

Basis

 

Her vises holdets basisinformationer. For webhold er det de informationer, der blev valgt på fanebladene 'Basis ' og 'Undervisning' i holdoprettelsesdialogen.

 


 

Kursister

 

På dette faneblad vises de kursister, der er - eller har været - tilmeldt til holdet.

 

Øverst i oversigten kan brugeren definere, om der skal vises aktive, afsluttede eller fremtidige kursister på holdet, eller om der skal vises en selvvalgt kombination heraf. Valget foretages ved at fluebensmarkere hhv. 'Aktuelle', 'Fremtidige' og/eller 'Med ophørsdato' og klikke 'Opdater'. Som udgangspunkt vises de aktuelle kursister - altså de, der er aktive pr. dags dato.

 

Oversigten består af følgende kolonner for de forskellige holdtyper og -formål:

(Bemærk, at ikke alle kolonner er synlige i oversigten som udgangspunkt - kolonner kan til- eller fravælges ved at klikke på symbolet yderst til højre i rækken med kolonneoverskrifter og vælge

 


 

Kursister - Webhold DU

 

3 blå prikker

Klik på de 3 blå prikker ud for en konkret kursist i listen åbner mulighed for at udføre 4 forskellige handlinger for pågældende kursist:

 

 

 

 

   ○ Rediger tilmelding:

Redigering af kursistens tilmelding til det opslåede hold. Her kan indtastes en ny tilmeldingsdato og / eller -bemærkning

 

 

 

 

   ○ Flyt kursist:

En flytning består af en udmeldelse med kode nul fra et hold samt en ny tilmelding til et andet hold. Via denne funktion kan kursisten, i én sammenhængende proces, flyttes fra et webhold til et andet webhold på tværs af webholdsformål. Der skal angives udmeldelsesårsag samt -dato for den eksisterende holdtilmelding. Det nye hold, kursisten skal tilmeldes til, kan fremsøges ved at angive holdformål, hvorefter alle aktive hold med det relevante formål vil være tilgængelige i drop down listen. Når holdet er udvalgt, skal der indtastes en tilmeldingsdato og eventuelt angives en tilmeldingsbemærkning,følgende er synlig i kolonnen 'Bemærkning'

 

 

 

 

   ○ Udmeld fra hold:

Kursisten kan udmeldes fra holdet pr. en selvvalgt dato. Ved udmeldelse skal angives en udmeldelsesårsag. Hvis udmeldelsesårsagen er forskellig fra nul, vil systemet tilbyde også at sætte slutdato på kursistens aktuelle henvisning og det aktuelle element i kursistens uddannelsesplan, ligesom et eventuelt depositum vil blive håndteret

 

 

 

 

   ○ Slet tilmelding

Kursistens tilmelding til holdet kan helt slettes ved hjælp af denne funktion. Vær opmærksom på, at kursistens fremmøderegistreringer på holdet også slettes. Ved sletning af en holdtilmelding, vil brugeren få vist en oversigt over antallet af fremmøderegistreringer, der slettes

 

 

 

Felt til fluebensmarkering

Hvis der sættes fluebensmarkering i dette felt, vil pågældende kursist være omfattet af den massebehandling, brugeren kan udføre ved hjælp af værktøjerne til venstre over oversigten. Læs mere om massebehandlingsfunktionerne i afsnittet om funktioner og massebehandling

 

 

 

K.nr

Kursistens kursistnummer

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra 'Stamdata (DU)'

 

 

 

Efternavn

Kursistens efternavn(e) fra 'Stamdata (DU)'

 

 

 

HK

Henvisningskategori fra kursistens aktuelle DU-henvisning eller -ansøgning

 

 

 

Tilmeldt

Kursistens tilmeldingsdato til holdet.

 

 

 

Ophørt

Kursistens udmeldelsesdato fra holdet

 

 

 

Ophørsårsag

Ophørsårsagen, der er valgt i forbindelse med kursistens udmeldelse fra holdet

 

 

 

Pause

Information om eventuelle kursistpauser. Hvis kursisten har en kursistpause registreret, vil kolonnen vise informationen 'Ja'. Ved mouse over eller ved klik på 'Ja', vises detaljer om kursistpausen

 

 

 

Akt. undervisning

Det aktuelle element i kursistens uddannelsesplan i 'Kursistadm > Tilmeldinger (DU)'. Parantesen indeholder elementets startdato og eventuelle slutdato

 

 

 

Udd.type

Kursistens uddannelsestype. Uddannelsestypen er tilknyttet kursistens uddannelsesplan, og den kan oprettes og vedligeholdes i 'LUDUS Web > Koder > Uddannelsestyper'

 

 

 

Forv. slut

Den forventede slutdato for kursistens aktuelle element i uddannelsesplanen

 

 

 

Telefon

Kursistens telefonnummer fra 'Stamdata (DU). Som  udgangspunkt vises telefonnummeret fra feltet 'Mobiltelefon' i kursistens stamdata. Er dette ikke udfyldt, vises nummeret fra feltet 'Alternativ telefon'

 

 

 

Mail

Kursistens e-mail adresse fra 'Stamdata (DU)'

 

 

 

Adresse

Kursistens postadresse fra 'Stamdata (DU)'

 

 

 

Postnummer

Kursistens postnummer fra 'Stamdata (DU)'

 

 

 

Henviser kontakt

Henviser kontaktpersonen fra kursistens aktuelle DU-henvisning eller -ansøgning.

 

 

 

Klip nr.

Kursistens aktuelle klipnummer på klippekortet

 

 

 

Dage til klip udløber

Antal dage til kursistens aktuelle klip udløber

 

 

 

Klip slutdato

Datoen for udløb af kursistens aktuelle klip på klippekortet

 

 

 

Klipadvarsel

Rød eller gul klippekortadvarsel, der er synlig, når der er under x antal dage til klipudløb. Advarslerne kan konfigureres i 'LUDUS Web systemdel > Indstillinger > Konfiguration > Klippekort (DU)'

 

 

 

Ophold. ophør

Ophørsdato for kursistens opholdstilladelse fra 'Stamdata (DU)'

 

 

 

DU-ret slut

Datoen for udløb af kursistens danskuddannelsesret fra 'Stamdata (DU)'

 

 

 

Bemærkning

Den tilmeldingsbemærkning, brugeren kan indtaste i forbindelse med tilmelding af kursisten til holdet.

 

 

 

Akt. underv. modul

Kursistens aktuelle element i uddannelsesplanen i 'Kursistadm > Tilmeldinger (DU)'

 

 

 

Akt. underv. startdato

Startdato for kursistens aktuelle element i uddannelsesplanen i 'Kursistadm > Tilmeldinger (DU)'

 

 

 

Akt. underv. slutdato

Slutdato for kursistens aktuelle element i uddannelsesplanen i 'Kursistadm > Tilmeldinger (DU)'

 

 

 

F.dato

Kursistens fødselsdato - beregnet ud fra kursistens CPR-nummer i 'Stamdata (DU)'

 


 

 

 

Kursister - Webhold FVU

 

3 blå prikker

Klik på de 3 blå prikker ud for en konkret kursist i listen åbner mulighed for at udføre 4 forskellige handlinger for pågældende kursist:

 

 

 

 

   ○ Rediger tilmelding:

Redigering af kursistens tilmelding til det opslåede hold. Her kan indtastes en ny tilmeldingsdato og / eller -bemærkning

 

 

 

 

   ○ Flyt kursist:

En flytning består af en udmeldelse med kode nul fra et hold samt en ny tilmelding til et andet hold. Via denne funktion kan kursisten, i én sammenhængende proces, flyttes fra et webhold til et andet webhold på tværs af webholdsformål. Der skal angives udmeldelsesårsag samt -dato for den eksisterende holdtilmelding. Det nye hold, kursisten skal tilmeldes til, kan fremsøges ved at angive holdformål, hvorefter alle aktive hold med det relevante formål vil være tilgængelige i drop down listen. Når holdet er udvalgt, skal der indtastes en tilmeldingsdato og eventuelt angives en tilmeldingsbemærkning

 

 

 

 

   ○ Udmeld fra hold / udmeld fra hold og forløb:

Kursisten kan udmeldes fra holdet (og forløbet) pr. en selvvalgt dato. Ved udmeldelse skal angives en udmeldelsesårsag.

 

 

 

 

   ○ Slet tilmelding / slet tilmelding og forløb:

Kursistens tilmelding til holdet (og kursistens forløb) kan helt slettes ved hjælp af denne funktion. Vær opmærksom på, at kursistens fremmøderegistreringer på holdet også slettes. Vær også opmærksom på, at håndteringen af finansieringen af kursistens FVU-forløb er tilknyttet forløbet.

 

 

 

Felt til fluebensmarkering

Hvis der sættes fluebensmarkering i dette felt, vil pågældende kursist være omfattet af den massebehandling, brugeren kan udføre ved hjælp af værktøjerne til venstre over oversigten. Læs mere om massebehandlingsfunktionerne i afsnittet om funktioner og massebehandling

 

 

 

K.nr

Kursistens kursistnummer fra stamdata

 

 

 

K.id

Kursistens kursist-id

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra stamdata

 

 

 

Efternavn

Kursistens Efternavn(e) fra stamdata

 

 

 

Tilmeldt

Kursistens tilmeldingsdato til holdet.

 

 

 

Eksamen

Datoen for kursistens planlagte trinprøve / eksamen

 

 

 

Ophørt

Kursistens udmeldelsesdato fra holdet

 

 

 

Ophørsårsag

Ophørsårsagen, der blev valgt i forbindelse med kursistens udmeldelse fra holdet

 

 

 

Pause

Information om eventuelle kursistpauser. Hvis kursisten har en kursistpause registreret, vil kolonnen vise informationen 'Ja'. Ved mouse over eller ved klik på 'Ja', vises detaljer om kursistpausen

 

 

 

Bemærkning

Den tilmeldingsbemærkning, brugeren kan indtaste i forbindelse med tilmelding af kursisten til holdet.

 

 

 

Telefon

Kursistens telefonnummer fra stamdata. Som udgangspunkt vises telefonnummeret fra feltet 'Mobiltelefon' i kursistens stamdata. Er det ikke udfyldt, vises nummeret fra feltet 'Alternativ telefon'

 

 

 

Mail

Kursistens e-mail adresse fra stamdata

 

 

 

Adresse

Kursistens postadresse fra stamdata

 

 

 

Post/By

Kursistens postnummer og by fra stamdata

 

 

 

F.dato

Kursistens fødselsdato, beregnet ud fra CPR-nummeret i stamdata

 

 

 


 

 

Kursister - Webhold venteliste

 

3 blå prikker

Klik på de 3 blå prikker ud for en konkret kursist i listen åbner mulighed for at udføre 8 forskellige handlinger for pågældende kursist:

 

 

 

 

○ Rediger tilmelding

Redigering af kursistens tilmelding til den opslåede venteliste. Her kan indtastes en ny tilmeldingsdato og / eller -bemærkning

 

 

 

 

○ Slet tilmelding

Sletning af kursistens tilmelding til ventelisten

 

 

 

 

○ Tilmeld kursist

Tilmelding af kursisten til et webhold med valgfrit formål. Ved benyttelse af funktionen skal webholdsformål angives, hvorefter alle aktive hold med pågældende formål vises i en liste. I forbindelse med tilmelding til webholdet, slettes kursistens tilmelding til ventelisten

 

 

 

 

○ Indskriv FVU-kursist

Aktiverer funktionen 'Indskriv FVU-kursist' og sletter kursistens tilmelding til ventelisten

 

 

 

 

○ Indskriv OBU-kursist

Aktiverer funktionen 'Indskriv OBU-kursist' og sletter kursistens tilmelding til ventelisten

 

 

 

 

○ Tilmeld til læsning (FVU)

Tilmelding af kursisten til FVU-hold med formål 'Læsning'. I forbindelse med tilmeldingen vises kun hold med det relevante formål, og efter tilmeldingen slettes kursistens tilmelding til ventelisten.

 

 

 

 

○ Tilmeld til matematik (FVU)

Tilmelding af kursisten til FVU-hold med formål 'Matematik'. I forbindelse med tilmeldingen vises kun hold med det relevante formål, og efter tilmeldingen slettes kursistens tilmelding til ventelisten.

 

 

 

 

○ Tilmeld til start (FVU)

Tilmelding af kursisten til FVU-hold med formål 'Start'. I forbindelse med tilmeldingen vises kun hold med det relevante formål, og efter tilmeldingen slettes kursistens tilmelding til ventelisten.

 

 

 

Felt til fluebensmarkering

Hvis der sættes fluebensmarkering i dette felt, vil pågældende kursist være omfattet af den massebehandling, brugeren kan udføre ved hjælp af værktøjerne til venstre over oversigten. Læs mere om massebehandlingsfunktionerne i afsnittet om funktioner og massebehandling i fanebladet 'Kursist'.

 

 

 

K.nr

Kursistens kursistnummer

 

 

 

K.id

Kursistens kursist-id

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra stamdata

 

 

 

Efternavn

Kursistens Efternavn(e) fra stamdata

 

 

 

Tilmeldt

Kursistens tilmeldingsdato til ventelisten

 

 

 

Ophørt

Kursistens udmeldelsesdato fra ventelisten

 

 

 

Ophørsårsag

Ophørsårsagen der er relateret til kursistens udmeldelse fra ventelisten

 

 

 

Pause

Information om eventuelle kursistpauser. Hvis kursisten har en kursistpause registreret, vil kolonnen vise informationen 'Ja'. Ved mouse over eller ved klik på 'Ja', vises detaljer om kursistpausen

 

 

 

Bemærkning

Den tilmeldingsbemærkning, brugeren kan indtaste i forbindelse med tilmelding af kursisten til ventelisten

 

 

 

Telefon

Kursistens telefonnummer fra stamdata. Som udgangspunkt vises telefonnummeret fra feltet 'Mobiltelefon' i kursistens stamdata. Er det ikke udfyldt, vises nummeret fra feltet 'Alternativ telefon'

 

 

 

Mail

Kursistens e-mail adresse fra stamdata

 

 

 

Adresse

Kursistens postadresse fra stamdata

 

 

 

Post/By

Kursistens postnummer og by fra stamdata

 

 

 

F.dato

Kursistens fødselsdato, beregnet ud fra CPR-nummeret i stamdata

 

 

 


 

 

Kursister - Webhold OBU, Kursus og Fag

 

3 blå prikker

Klik på de 3 blå prikker ud for en konkret kursist i listen åbner mulighed for at udføre 4 forskellige handlinger for pågældende kursist:

 

 

 

 

   ○ Rediger tilmelding:

Redigering af kursistens tilmelding til det opslåede hold. Her kan indtastes en ny tilmeldingsdato og / eller -bemærkning

 

 

 

 

   ○ Flyt kursist:

En flytning består af en udmeldelse med kode nul fra et hold samt en ny tilmelding til et andet hold. Via denne funktion kan kursisten, i én sammenhængende proces, flyttes fra et webhold til et andet webhold på tværs af webholdsformål. Der skal angives udmeldelsesårsag samt -dato for den eksisterende holdtilmelding. Det nye hold, kursisten skal tilmeldes til, kan fremsøges ved at angive holdformål, hvorefter alle aktive hold med det relevante formål vil være tilgængelige i drop down listen. Når holdet er udvalgt, skal der indtastes en tilmeldingsdato og eventuelt angives en tilmeldingsbemærkning

 

 

 

 

   ○ Udmeld fra hold

Kursisten kan udmeldes fra holdet pr. en selvvalgt dato. Ved udmeldelse skal angives en udmeldelsesårsag.

 

 

 

 

   ○ Slet tilmelding

Kursistens tilmelding til holdet kan helt slettes ved hjælp af denne funktion. Vær opmærksom på, at kursistens fremmøderegistreringer på holdet også slettes.

 

 

 

Felt til fluebensmarkering

Hvis der sættes fluebensmarkering i dette felt, vil pågældende kursist være omfattet af den massebehandling, brugeren kan udføre ved hjælp af værktøjerne til venstre over oversigten. Læs mere om massebehandlingsfunktionerne i afsnittet om funktioner og massebehandling

 

 

 

K.nr

Kursistens kursistnummer

 

 

 

K.id

Kursistens kursist-id

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra stamdata

 

 

 

Efternavn

Kursistens Efternavn(e) fra stamdata

 

 

 

Tilmeldt

Kursistens tilmeldingsdato til holdet.

 

 

 

Ophørt

Kursistens udmeldelsesdato fra holdet

 

 

 

Ophørsårsag

Ophørsårsagen, der blev valgt i forbindelse med kursistens udmeldelse fra holdet

 

 

 

Pause

Information om eventuelle kursistpauser. Hvis kursisten har en kursistpause registreret, vil kolonnen vise informationen 'Ja'. Ved mouse over eller ved klik på 'Ja', vises detaljer om kursistpausen

 

 

 

Bemærkning

Den tilmeldingsbemærkning, brugeren kan indtaste i forbindelse med tilmelding af kursisten til holdet.

 

 

 

Telefon

Kursistens telefonnummer fra stamdata. Som udgangspunkt vises telefonnummeret fra feltet 'Mobiltelefon' i kursistens stamdata. Er det ikke udfyldt, vises nummeret fra feltet 'Alternativ telefon'

 

 

 

Mail

Kursistens e-mail adresse fra stamdata

 

 

 

Adresse

Kursistens postadresse fra stamdata

 

 

 

Post/By

Kursistens postnummer og by fra stamdata

 

 

 

F.dato

Kursistens fødselsdato, beregnet ud fra CPR-nummeret i stamdata

 

 


 

 

Kursister - LUDUS Kerne-hold GYM, AVU og Andet

 

K.nr

Kursistens kursistnummer

 

 

 

K.id

Kursistens kursist-id

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra stamdata

 

 

 

Efternavn

Kursistens Efternavn(e) fra stamdata

 

 

 

Tilmeldt

Kursistens tilmeldingsdato til holdet.

 

 

 

Ophørt

Kursistens udmeldelsesdato fra holdet

 

 

 

Ophørsårsag

Ophørsårsagen, der blev valgt i forbindelse med kursistens udmeldelse fra holdet

 

 

 

Pause

Information om eventuelle kursistpauser. Hvis kursisten har en kursistpause registreret, vil kolonnen vise informationen 'Ja'. Ved mouse over eller ved klik på 'Ja', vises detaljer om kursistpausen

 

 

 

Bemærkning

Den tilmeldingsbemærkning, brugeren kan indtaste i forbindelse med tilmelding af kursisten til holdet.

 

 

 

Telefon

Kursistens telefonnummer fra stamdata. Som udgangspunkt vises telefonnummeret fra feltet 'Mobiltelefon' i kursistens stamdata. Er det ikke udfyldt, vises nummeret fra feltet 'Alternativ telefon'

 

 

 

Mail

Kursistens e-mail adresse fra stamdata

 

 

 

Adresse

Kursistens postadresse fra stamdata

 

 

 

Post/By

Kursistens postnummer og by fra stamdata

 

 

 

F.dato

Kursistens fødselsdato, beregnet ud fra CPR-nummeret i stamdata

 


 

 

Kursister - funktioner og massebehandling.

 

Øverst til venstre over fanebladets kursistoversigt er der en række ikoner, der har hver sin funktion. Følgende ikoner er tilgængelige:

 

Send besked

Med funktionen 'Send besked' kan man fremsøge kursister og/eller medarbejdere med henblik på at sende dem en intern LUDUS Web besked eller en SMS. På alle webhold kan man fluebensmarkere individuelle kursister i oversigten først, hvorefter de markerede kursister tilknyttes som modtagere af beskeden

 

 

 

Send e-mail uden brug af skabelon

Er kun synlig på LUDUS Suite installationer med e-mail tilkøb.

Bruges til at afsende en fritekst e-mail til de kursister, der er fluebensmarkeret i oversigten. Er lig med funktionen 'Send kursistbrev > Send e-mail uden brug af skabelon'. Brugere af LUDUS Kerne hold kan ikke fluebensmarkere kursisterne i oversigten, men de kan udvælge modtagerne på afsendelsesdialogen

 

 

 

Send SMS

Er kun synlig på LUDUS Suite installationer med SMS-tilkøb.

Giver mulighed for at sende en SMS til de kursister, der er fluebensmarkeret i oversigten. Brugere af LUDUS Kerne hold kan ikke fluebensmarkere kursisterne i oversigten, men de kan udvælge modtagerne på afsendelsesdialogen

 

 

 

Udskriv kursisoversigt

Udskriver en 'deltagerliste' i PDF-format med henblik på udskrivning. Deltagerlisten indeholder de samme kolonner, der vises på skærmen i udskriftsøjeblikket. Den omfatter alle kursisterne uafhængigt af eventuelle fluebensmarkeringer i oversigten

 

 

 

Eksportér kursistoversigt som CSV-fil

Eksporterer kursistoversigten til en CSV-fil med henblik på videre bearbejdning i Excel. Filen indeholder de samme kolonner, der vises på skærmen i eksportsituationen. Den omfatter alle kursisterne uafhængigt af eventuelle fluebensmarkeringer i oversigten

 

 

 

Trinplacering af kursister

Er kun synlig på webhold med formål FVU.

Giver mulighed for at trinplacere de FVU-kursister, som ikke allerede er trinplaceret, og som har et FVU-forløb, der dækker undervisningen på holdet.

Fluebensmarkering af kursister i oversigten har ingen effekt på hvem, der kan registreres trinplacering for

 

 

 

Registrér FVU-screeninger

Er kun synlig på webhold med formål FVU.

Giver mulighed for at registrere nye eller redigere eksisterende FVU-screeninger.

Fluebensmarkering af kursister i oversigten har ingen effekt på hvem, der kan registreres FVU-screeninger for

 

 

 

Registrer faglig dokumentation

Er kun synlig på webhold med formål FVU for de fag, hvor det er relevant at registrere faglig dokumentation.

Bemærk der skal være tildelt adgang til funktionen 'Hold > Registrer FVU standpunktskarakterer' i LUDUS Web systemindstillingerne.

 

 

 

Registrer standpunktskarakterer

Er kun synlig på webhold med formål FVU for de fag, hvor det er relevant at registrere standpunktskarakterer.

Bemærk der skal være tildelt adgang til funktionen 'Hold > Registrer FVU standpunktskarakterer' i LUDUS Web systemindstillingerne.

 

 

 

Webhold:

Massebehandlingsfunktioner

Giver mulighed for at massehåndtere de kursister, som er fluebensmarkeret i oversigten. Læs mere om  funktionerne nedenfor

 

 

 

LUDUS Kerne hold:

Send / print kursistbrev

Giver mulighed for at afsende eller printe et kursistbrev på baggrund af en PDF-skabelon eller som fritekst e-mail.

 

 


 

Fraværsoversigt

 

På dette faneblad vises en månedsbaseret fraværsoversigt for holdets kursister - fanebladet er ikke tilgængeligt på webhold med formål venteliste.

 

Oversigten indeholder forskellige kolonner afhængigt af formål:

 

 


Fraværsoversigt - Webhold med formål DU

 

K.nr.

Kursistens kursistnummer

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra stamdata (DU)

 

 

 

Efternavn

Kursistens efternavn(e) fra Stamdata (DU)

 

 

 

HK

Henvisningskategorien fra kursistens aktuelle henvisning eller ansøgning

 

 

 

Modul

Det aktuelle element i kursistens uddannelsesplan i 'Kursistadm > TIlmeldinger (DU)'

 

 

 

Forv. slut

Den forventede slutdato for det aktuelle element i kursistens uddannelsesplan i 'Kursistadm > Tilmeldinger (DU)'

 

 

 

TL

Antallet af tilbudte lektioner i alt i den periode, det aktuelle element i kursistens uddannelsesplan omfatter

 

 

 

FL

Antallet af fraværslektioner i alt i den periode, det aktuelle element i kursistens uddannelsesplan omfatter

 

 

 

A

Stjernemarkering her betyder, at kursisten er aktiv på holdet pr. dags dato.

 

 

 

Klokkesymbol

Ved klik på klokkesymbol kan der oprettes en fraværsalarm for kursisten, som sendes til valgfri lærer eller administrativ medarbejder.

 

 


Fraværsoversigt - Webhold med formål FVU, OBU, Kursus, Fag

 

K.nr.

Kursistens kursistnummer

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra stamdata

 

 

 

Efternavn

Kursistens efternavn(e) fra stamdata

 

 

 

TL

Antallet af tilbudte lektioner på holdet

 

 

 

FL

Antallet af fraværslektioner på holdet

 

 

 

A

Stjernemarkering her betyder, at kursisten er aktiv pr. dags dato.

 

 

 

Klokkesymbol

Ved klik på klokkesymbolet kan der oprettes en fraværsalarm for kursisten, som sendes til valgfri lærer eller administrativ medarbejder.

 

 


 

Fraværsoversigt - LUDUS Kerne hold GYM, AVU og Andet

 

3 blå prikker

Ved klik på de 3 blå prikker ud for en kursist, kan man tilgå kursistens detaljerede fraværsoversigt. Man har også mulighed for at oprette en kursistsag for den pågældende kursist.

 

 

 

ID

Kursistens ID-nummer

 

 

 

Navn

Kursistens fulde navn

 

 

 

mFl

Månedens fravær i minutter

 

 

 

mTl

Månedens tilbudte lektioner i minutter

 

 

 

mTl%

Månedens fraværsprocent

 

 

 

TL%

Kursistens fraværsprocent i forhold til tilbudte lektioner på modulet, opgjort for skoleåret til dato

 

 

 

ML%

Kursistens fraværsprocent i forhold til modulets lektioner

 

 

 

A

Stjernemarkeirng her betyder, at kursisten er aktiv pr. dags dato.

 

 

 

Ved klik på klokkesymbolet kan der oprettes en fraværsalarm for kursisten, som kan sendes til valgfri lærer eller administrativ medarbejder.

 

 

 

I selve oversigten vises holdets kursisters fraværsregistreringer for en måned ad gangen. I datovælgerne over oversigten kan brugeren vælge, hvilken måned der ønskes vist. Som udgangspunkt vises aktuel måned.

 

Oversigten viser månedens dage og ugenummeret, og under hver undervisningsdag i måneden står antallet af tilbudte minutter. Herunder findes registeringerne af kursisternes fravær på holdet:

 

Kursisten er fuldt fremmødt

Kursisten er udeblevet, og der er ikke angivet en fraværsårsag

 

Kursisten er udeblevet, og der er angivet en fraværsårsag

45*

Kursisten er udeblevet i alt 45 minutter, og der er angivet en fraværsårsag

?

Der er både samlæsningsskemabrikker og enkeltfaglige skemabrikker, og der er kun registreret fravær for den ene type

 

 

Eventuelle fraværsårsager er synlige ved mouse over.

 

 

Ved at klikke på antallet af tilbudte minutter ud for en konkret dag i oversigten, kan brugeren få adgang til fraværsregistreringsdialogen for det pågældende hold den pågældende dag.

 

 

I 'LUDUS Web systemdel > Regler > Visning af fravær' kan brugeren definere nogle fraværsprocenter og farver, således at kursister, som har over en nærmere defineret fraværsprocent, vil være farvede i en valgfri farve i oversigten.

 

Oversigten kan eksporteres som PDF ved at klikke på printersymbolet over oversigten.

 

 


 

 

Fremmøderegistreringer

 

I fanebladet 'Fremmøderegistreringer' kan brugeren klikke på en af holdets undervisningsdage i kolonnen til venstre i oversigten og få vist fremmøderegistreringerne fra den pågældende dag. Ved klik på det røde kryds, kan brugeren slette fremmøderegistreringen.

 

 


 

 

Lektionsoversigt

 

I dette faneblad kan brugeren fremsøge en oversigt over alle holdets skemabrikker ved hjælp af datovælgeren over oversigten. Som udgangspunkt er aktuelt skoleår valgt, men perioden kan redigeres.

 

Ved klik på de 3 blå prikker ud for en skemabrik, kan brugeren få adgang til at redigere skemabrikken eller til at tilføje lektier til skemabrikken.

 


 

 

Skema

 

I dette faneblad vises holdets skema. Det er samme funktion som 'Skemaer > holdskema'.

 

Brugeren kan manøvrere ved hjælp af datovælgeren øverst i skærmbilledet. Som udgangspunkt vises den uge, hvori dags dato indgår.

 

Over oversigten til venstre vises det summerede antal lektioner for den viste uge.

 

Hvis brugeren har de relevante rettigheder, kan man oprette nye eller redigere holdets eksisterende skemabrikker. Vi henviser til afsnittet om skemaer i onlinehjælpen for yderligere vejledning hertil.

 


 

 

 

Konflikter

 

Fanebladet 'Konflikter' består af 2 halvdele: 'Kommende lektioner' og 'Samtidige aktiviteter eller fraværsårsager'

 

I 'Kommende lektioner' vises alle holdets skemabrikker fra dags dato og frem. Når brugeren klikker på en skemabrik i oversigten, vil 'Samtidige aktiviteter eller fraværsårsager' vises eventuelle skemamæssige konflikter.

 

 

 

 


 

Billeder

Fanebladet 'Billeder' viser billeder af holdets kursister. Oversigten kan skrives ud.

 

Billeder af kursisterne vises ikke nødvendigvis for andre, end kursisten selv. Enten skal den enkelte kursist have givet tilladelse til at videregive informationer, eller også skal der i LUDUS Web System være markeret, at billederne skal vises uanset kursistens valg om videregivelse af informationer.

 


 

Massebehandlingsfunktioner

 

Bemærk at massebehandlingsfunktionerne kun er tilgængelige på webhold - dog ikke webhold med formål OBU.

 

Når brugeren fluebensmarkerer en eller flere kursister i oversigten og efterfølgende klikker på de 3 blå prikker OVER oversigten, hvor ikonerne til de øvrige funktioner er placeret, vil de efterfølgende handlinger, der udføres, gælde for alle de markerede kursister. Følgende muligheder er tilgængelige:

 

Med funktionen flyt kursister er det muligt at foretage flytning af en eller flere kursister på én gang. En flytning er en udmeldelse fra det opslåede webhold og en tilmelding til et nyt webhold. Dialogen består derfor af 2 dele - en udmeldelsesdel og en tilmeldingsdel. På udmeldelsesdelen skal brugeren definere en udmeldelsesdato og -årsag. Ved flytning fra webhold med formål DU, er det kun udmeldelsesårsagskode 0 (nul), der vil være tilgængelig. På tilmeldingsdelen skal brugeren angive et webholdformål og en afdeling, hvorefter alle webhold med dette formål, der er aktive pr. dags dato eller i fremtiden, vil være tilgængelige i drop down listen. Der kan kun vælges i mellem webholdformål, hvor der findes et aktivt eller fremtidigt webhold med pågældende formål i databasen. Den type webhold, der flyttes til, er som udgangspunkt samme type som det webhold, der flyttes fra. I forbindelse med flytning i mellem webhold med formål FVU, vil systemet desuden også tage udgangspunkt i samme fagtype.

 

Der kan ikke flyttes kursister til og fra webhold med formål OBU.

 

Brugeren skal angive en tilmeldingsdato og en eventuel tilmeldingsbemærkning. Ved klik på 'Gem og luk' effektueres flytningen for den eller de i oversigten markerede kursister.

Bemærk at alle de håndterede kursister vil få samme udmeldelsesdato og -årsag samt den samme tilmeldingsdato på det nye webhold.

   

Funktionen 'Tilmeld kursister' giver mulighed for at markere en række kursister i oversigten og tilmelde dem alle til et andet webhold på én gang. 'Tilmeld kursister' udmelder ikke kursisterne fra det opslåede hold, så denne funktion skal benyttes ved supplerende holdtilmeldinger, hvor den oprindelige holdtilmelding skal bevares. På tilmeldingsdialogen skal brugeren angive et webholdformål og en afdeling, hvorefter alle webhold med dette formål, der er aktive pr. dags dato eller i fremtiden, vil være tilgængelige i drop down listen. Der kan kun vælges i mellem webholdformål, hvor der findes et aktivt eller fremtidigt webhold med pågældende formål i databasen. Den type webhold, der flyttes til, er som udgangspunkt samme type som det webhold, der flyttes fra. I forbindelse med flytning i mellem webhold med formål FVU, vil systemet desuden også tage udgangspunkt i samme fagtype.

 

Der kan ikke tilmeldes kursister til og fra webhold med formål OBU med denne funktion.

 

Brugeren skal også angive en tilmeldingsdato og en eventuel tilmeldingsbemærkning. Ved klik på 'Gem og luk' effektueres tilmeldingerne for de i oversigten markerede kursister.

Bemærk at alle de håndterede kursister vil få samme tilmeldingsdato på det nye webhold.

 

 

Med denne funktion kan brugeren markere en række kursister i oversigten og udmelde dem alle fra det opslåede hold på én gang.

På webhold med formål DU får brugeren også tilbudt at sætte slutdato på uddannelsesplanen og henvisningen / ansøgningen samt markere et DU-depositum til tilbagebetaling, hvis det er relevant.

På webhold med formål FVU får brugeren tilbudt også at udmelde kursisten fra FVU-forløbet, hvis det er kursistens eneste holdtilmelding, der er relateret til forløbet. Ved klik på infoboksen til højre for 'Luk de forløb, hvor kursisten udmeldes fra alle fag hørende til forløbet' har brugeren mulighed for at se, hvilke FVU-forløb, der udmeldes fra.

Bemærk at alle de håndterede kursister vil få samme udmeldelsesdato og -årsag.

 

 

Giver mulighed for at tilsende de markerede kursister i oversigten et kursistbrev på baggrund af en PDF-skabelon eller som fritekst e-mail.

 


 

 

 

 

Formålsspecifikke faneblade

 

 

DU Modultest

 

Fanebladet 'Modultest' viser modulteststatus og -historik på delkompetenceniveau for det aktuelle element i holdets kursisters uddannelsesplan. Der vises én linje pr. delkompetence.

 

Øverst i oversigten er der et sorteringsværktøj, som brugeren kan benytte for at sortere i oversigten - der kan sorteres på teststatussen for de individuelle delkomptencer.

 

Oversigten kan eksporteres som CSV-fil ved at klikke på eksportsymbolet øverst til højre over oversigten.

 

Oversigten består af følgende kolonner:

 

3 blå prikker

Ved klik på de 3 blå prikker, får brugeren mulighed for at registrere modultestresultatet. Ved klik på de 3 blå prikker over oversigten, får brugeren mulighed for at indstille de i oversigten markerede kursister til modultest eller til at downloade scoreark for kursisterne.

 

 

 

Boks til fluebensmarkering

Felt til fluebensmarkering jvf. ovenstående

 

 

 

Kursistnr.

Kursistens kursistnummer

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra stamdata

 

 

 

Efternavn

Kursistens efternavn(e) fra stamdata

 

 

 

Dato

Datoen for planlagt eller udført modultest for delkompetencen

 

 

 

Tidspunkt

Tidspunktet for planlagt eller udført modultest for delkompetencen

 

 

 

Delkompetence

Delkompetence der skal testes i på det aktuelle modul

 

 

 

Klipadvarsel

Rød eller gul klippekortadvarsel, der er synlig, når der er under x antal dage til klipudløb. Advarslerne kan konfigureres i 'LUDUS Web systemdel > Indstillinger > Konfiguration > Klippekort (DU)'

 

 

 

Klip slutdato

Slutdatoen for kursistens aktuelle klip på klippekortet

 

 

 

Version

Modultestversion

 

 

 

Indstillet af

Initialerne på den lærer/medarbejder, der har markeret, at kursisten er klar til modultest

 

 

 

Udd. plan

Kursistens aktuelle element i uddannelsesplanen samt dennes startdato

 

 

 

Antal lekt.

Det samlede antal DU-lektioner, kursisten er blevet tilbudt i den periode, det aktuelle element i kursistens uddannelsesplan omfatter.

 

 

 

Hold

Alle kursistens aktuelle hold pr. dags dato.

 

 

 

Lokaler

Lokalet for den planlagte eller udførte modultest.

 

 

 

Testere

Den eller de personer, der har testet / skal teste kursisten.

 

 

 

Bemærkning

Den bemærkning, man kan tilknytte, idet man indstiller kursisten til modultest. Bemærkningen hentes fra kursistens uddannelsesplan i 'Kursistadm > Tilmeldinger (DU) > Uddannelsesplan > Bemærkning til modultesten'

 


 

 

 

Prøver (DU)

 

På fanebladet Prøver (DU) kan brugeren få et overblik over prøvestatus og -resultater for alle kursisterne på holdet.

 

Øverst i oversigten er der et sorteringsværktøj, som brugeren kan benytte for at sortere i oversigten - der kan sorteres på prøveform samt hvorvidt der er angivet et mundtligt prøveemne for kursisten eller ej.

 

Oversigten kan eksporteres som CSV-fill ved at klikke på eksportsymbolet øverst til højre over oversigten.

 

Oversigten indeholder følgende kolonner (Bemærk at ikke alle kolonner er synlige som udgangspunkt - kolonnerne kan til- og fravælges via den lille sorte trekant helt ude til højre i oversigtens kolonneoverskrifter):

 

3 blå prikker

Ved klik på de 3 blå prikker får brugeren mulighed for at tilmelde kursisten til prøve. Hvis kursisten allerede er tilmeldt til prøve, får brugeren mulighed for at redigere kursistens tilmelding. Hvis brugeren klikke på de 3 blå prikker ud for den mundtlige kompetence, får brugeren mulighed for at angive eller redigere det mundtlige prøveemne.

Ved at fluebensmarkere 2 eller flere kursister i oversigten og vælge de 3 blå prikker OVER oversigten, får brugeren mulighed for at danne eller ophæve par til den mundtlige prøve. Fluebensmarkeringsboksene er kun tilgængelige ud for den mundtlige prøvekompetence.

 

 

 

Boks til fluebensmarkering

Er kun tilgængelig ud for den mundtlige prøvekompetence. Ved fluebensmarkering får brugeren mulighed for at danne eller ophæve par til den mundtlige prøve. Se ovenstående.

 

 

 

Kursistnr.

Kursistens kursistnummer

 

 

 

Fornavn

Kursistens fornavn(e) fra stamdata

 

 

 

Efternavn

Kursistens efternavn(e) fra stamdata

 

 

 

Klipadvarsel

Der vises en gul advarselstrekant, hvis kursistens aktuelle klip udløber før sidste dag i prøveterminen. Advarsel indikerer, at kursisten bør tilmeldes til først kommende prøve.

 

 

 

Termin

Terminen for den prøve, kursisten senest er tilmeldt.

 

 

 

År

Årstal for den prøve, kursisten senest er tilmeldt

 

 

 

Prøve

Kursistens aktuelle prøvetype

 

 

 

Prøve institution

Det institutionsnummer, der er tilknyttet den prøve, kursisten er tilmeldt.

 

 

 

Prøve undervisningssted

Det undervisningssted, der er tilknyttet den prøve, kursisten er tilmeldt

 

 

 

Kompetence

Prøvekompetence

 

 

 

Emne

Kursistens emne til den mundtlige prøve

 

 

 

Skriveform

Skriveformen til den skriftlige prøve

 

 

 

Par

Kun tilgængelig for mundtlig prøvekompetence. X betyder, at kursisten indgår i et par. Ved mouse over vises, hvem kursisten danner par med.

 

 

 

Resultat

Karakteren for prøvekompetencen

 

 

 

Gennemsnit

Karaktergennemsnittet på tværs af prøvekompetencerne

 

 

 

Bemærkning til resultat

Eventuel bemærkning, der måtte være noteret i forbindelse med indtastning af karakterer.

 

 

 

Journalnr. fra SIRI

Journalnr. hos SIRI ved dispensationer som følge af funktionsnedsættelser osv.

 

 

 

Status

Kursistens aktuelle prøvestatus

 

 

 

Særlige vilk.

X betyder, at særlige vilkår er gældende for kursisten. Ved mouse over kan årsagen til de særlige vilkår læses.

 

 

 

Bem. til særlige vilk.

Bemærkning knyttet til registreringen af, at særlige vilkår er gældende for kursisten.

 

 

 

Dato

Prøvedatoen for prøvekompetencen

 

 

 

Tidspunkt

Prøvetidspunktet for prøvekompetencen

 

 

 

Lokale

Lokalet hvor prøven for prøvekompetencen foregår

 

 

 

Lokale undervisningssted

Det undervisningssted, hvor førnævnte lokale er tilknyttet

 

 

 

 

 


 

GYM Karakterer

 

Oversigt

På dette faneblad ses en oversigt karakterer på undervisningsmodulet. 

 

Oversigten indeholder følgende kolonner:

 

Billede

 

Her vises billeder af kursisterne, hvis der er uploadet billeder af kursisterne i systemet, og hvis de har givet tilladelse til at videregive oplysninger. Det er muligt at klikke på billedet for at få vist en større version i et vindue.

Billederne kan slås til og fra ved at anvende funktionen 'Vis billeder' øverst i oversigten.

ID

 

Her vises kursist-ID.

Navn    

 

Her vises kursistens navn.

Det er muligt at klikke på kursistens navn, hvorved en dialog åbnes med en oversigt over alle kursistens karakterer og bemærkninger.

Karakterer og bemærkninger

Her vises øverst titlen på karakteren, f.eks. '2. standpunkt' eller 'Årskarakter'. 

Når indtastningsperioden er aktiv, og der kan indtastes karakterer, vil linket 'Indtast karakterer' blive vist. Ved klik på 'Indtast karakterer' er det muligt at indskrive karakterer for kursisterne. Der gives kun adgang til indtastning af karakterer ved angivelse af personlig signatur.

Når indtastningsperioden er ovre, vil der for lærere i stedet stå 'Offentliggøres: xx.xx.xx', så det er tydeligt, hvornår karaktererne offentliggøres. 
Hos administrative medarbejdere vil der i stedet stadig stå 'Indtast karakterer', da de har mulighed for at indtaste karakterer på denne måde helt hen til offentliggørelsestidspunktet.

Når offentliggørelsestidspunktet for karaktererne er nået, vil der i stedet stå 'Offentliggjort: xx.xx.xx'. Dette gælder både for administrative medarbejdere og lærere.

Under titlen på karakteren vises to kolonner:

 

Karakterer

Her ses karaktererne der er givet til kursisterne. Karaktererne er delt op i mundtlige og skriftlige.
Administrative medarbejdere har mulighed for at klikke på hver enkelt karakter for at ændre disse. Der gives kun adgang til indtastning af karakterer ved angivelse af personlig signatur.

 

Bemærkninger

I denne kolonne vises der et ikon med en taleboble, hvis der er angivet bemærkninger i forbindelse med karakteren til venstre for ikonet.

Bemærkningen kan ses ved at holde musen hen over taleboblen.

Det er også muligt klikke på taleboblen, hvilket åbner en dialog, hvori samtlige kommentarer, som kursisten har fået på undervisningsmodulet, vises. 


Det er muligt at klikke på funktionen 'Vis også inaktive kursister' øverst til venstre, hvilket vil inkludere kursister, som ikke længere går på holdet, i oversigten.


Herudover er det muligt at eksportere oversigten med karakterer som csv-fil ved at klikke på det lille download-ikon øverst til højre.

 

Indtastning af karakterer

Indtastning af karakterer sker på fanebladet Karakterer i menupunktet 'Hold'. Når du vil indtaste karakterer, skal du klikke på 'Indtast karakterer' umiddelbart under titlen på karakteren, som du vil indtaste for, f.eks. '2. standpunkt' eller 'Årskarakter'.
 
'Indtast karakterer' er kun synlig, så længe karakterindtastningsperioden er aktiv. Fristen for indtastning af karaktererne vil remgå i øverste venstre hjørne over oversigten, f.eks. 'Frist for indtastning: 01.05.23 kl. 23:59. Offentliggøres: 20.05.23 kl. 10.00". (Bemærk at administrative medarbejdere har adgang til 'Indtast karakterer' helt indtil offentliggørelsestidspunktet.)
 
LUDUS Web beder om din personlige signatur (eller underskriftskode), inden der kan indtastes nye karakterer eller redigeres. Hvis du endnu ikke har en signatur, eller den er blevet nulstillet (se Nulstil signaturer) vil systemet bede dig indtaste en ny signatur. Den vælger du frit, men du skal huske den til næste gang (ellers kan en administrativ medarbejder nulstille den for dig).
      
Når du har indtastet din signatur, kan du begynde at give karakterer. LUDUS Web åbner en dialog, hvor du indtaster karakter(er) og bemærkninger (er) for hver elev. Det er ikke nødvendigt at bruge musen, idet TAB-tasten og ENTER-tasten kan bruges til at skifte felt og gemme:
 
•    TAB flytter markøren til næste felt (og fra bunden videre til første felt)
•    ENTER i karakterfelt: Gemmer dialogens indhold og skifter til næste elev/kursist
•    ENTER i bemærkningsfelt: Indsætter linjeskift i feltets tekst
 
Du kan selvfølgelig også skifte felt med musen, og du kan benytte knappen 'Gem og næste' til både at registrere de indtastede karakterer og skifte til næste elev/kursist.
Du kan springe i listen over elever/kursister ved at klikke på et navn i listen ude til venstre.

Når du har en markeret en kursist og er ved at give vedkommende karakterer, så kan du se kursistens tidligere karakterer og bemærkninger fra undervisningsmodulet. Derudover kan du også se de noter, som du har skrevet til kursistens afleveringer på undervisningsmodulet.

 

 

Du kan redigere karakteren for en enkelt kursist ved at åbne indtastningsdialogen som beskrevet ovenfor. Hvis du ønsker at fjerne karakteren og ikke indtaste en ny, sletter du bare karakteren i dialogen og taster ENTER eller vælger knappen "Gem og næste".
 
Udover denne generelle metode, som jo blot kan betragtes som "en fornyet indtastning", har administrative medarbejdere mulighed for at redigere en enkelt karakterer ved simpelthen at klikke på den i oversigten.
 
 
Du bliver så bedt om at indtaste din karaktersignatur og får derefter adgang til at indtaste en ny karakter i en dialog:
 

 

Hvis karakteren blot skal slettes, skal du klikke på 'Gem og luk' uden at taste nogen ny karakter.

 

 


 

GYM / AVU /Andet - Normopfyldelse

 

 

 

På fanebladet Normopfyldelse vises oplysninger om  normopfyldelse for undervisningsmoduler. Der vises oplysninger for både undervisningstid og skriftligt arbejde.

 

 


Hvis du er administrativ bruger vises:

 

 - Oplysninger om normopfyldelse for kursister på holdet, samt for alle lærerne der underviser på holdet.

 

Hvis du er lærer og underviser på holdet vises:

 

 - Oplysninger om normopfyldelse for kursister på holdet, samt for alle lærerne der underviser på holdet.

 

Hvis du er lærer og ikke underviser på holdet vises:

 

 - Oplysninger om normopfyldelse for kursister på holdet, men IKKE for lærerne der underviser på holdet.

 

 

 

 

Undervisningstid

 

Måleenheden er som udgangspunkt den lektionslængde, der er valgt i sikkerhedsadministrationen i LUDUS. Men brugeren kan i konfigurationen af menupunktet Hold angive en alternativ skemabriklængde, som vil blive benyttet, hvis den er angivet.

 

Den benyttede måleenhed kan ses i den sætning, der står for oven. For eksempel vil "Visning som skemabrikker af 45 min. (omregnet fra lektionslængde på 60 min.)" betyde, at enhedstiden måles i enheder á 45 minutter, men at den centralt angivne lektionslængde er 60 minutter.

 

 

Afviklet

Sum af den undervisning, der ligger i skemaet fra skoleårets start til og med i dag på undervisningsmodulet.

 

For læreren medregnes undervisning, hvor læreren er krediteret (også fx aflyste skemabrikker, hvor læreren krediteres trods aflysningen)

 

 

Planlagt

Sum af den undervisning, der ligger i skemaet fra og med i morgen på undervisningsmodulet. 

 

For læreren medregnes undervisning, hvor læreren er krediteret (også fx aflyste skemabrikker, hvor læreren krediteres trods aflysningen)

 

 

Sum

Summen af de to foregående tal

 

Diff.

Differencen mellem Sum og Norm

 

Norm

Normen for undervisningstid for hele skoleåret på undervisningsmodulet. 

 

Normopfyldelse (%)

Den procentdel, som Sum udgør af Norm.

 

 

En fuldstændig oversigt over de enkelte skemabrikker findes på fanebladet Lektionsoversigt.

 

Administrationen har adgang til en samlet oversigt over normopfyldelse på fanebladet 'Undervisningstid oversigt' i menupunktet 'Ledelsesinformation'.

 

 

 

Fordybelsestid

 

 

 

Afviklet

Sum af kursisttiden for de opgaver, som har afleveringsfrist fra skoleårets start til og med i dag på undervisningsmodulet. Måleenheden er klokketimer.

 

For lærerne er tiden fordelt sådan, at opgaver med afleveringsfrist inden for en undervisningsperiode, hvor læreren er den eneste angivne lærer, medregnes fuldt ud. Hvis der på en undervisningsperiode er angivet flere lærere, er kursisttiden fordelt mellem lærerne på undervisningsperioden.  

 

 

 

Planlagt

Sum af kursisttiden for de opgaver, som har afleveringsfrist fra og med i morgen til skoleårets afslutning. 

 

Kursisttiden er fordelt på lærerne på samme måde som for de afviklede opgaver.

 

 

 

Sum

Summen af de to foregående tal

 

 

Diff.

Differencen mellem Sum og Norm

 

 

Norm

Normen for kursisttid for hele skoleåret på undervisningsmodulet. 

 

For lærerne er normen fordelt på samme måde som for de afviklede opgaver.

 

 

Normopfyldelse (%)

Den procentdel, som Sum udgør af Norm.

 

     

 

 

Administrationen har adgang til en samlet oversigt over normopfyldelse på fanebladet 'Fordybelsestid oversigt' i menupunktet 'Ledelsesinformation'.

 

 

 

 

 

 

 

 


AVU Faglig dokumentation

 

 

Administrativt personale og lærere kan registrere faglig dokumentation på fanebladet Faglig dokumentation. Det enkelte VUC kan via LUDUS Web systemdelen bestemme, hvor mange dage efter endt undervisning lærerne kan registrere faglig dokumentation (LUDUS Web systemdelen: Indstillinger >> Konfiguration >> Faglig dokumentation).

Fremsøg det relevante undervisningsmodul og vælg fanebladet Faglig dokumentation.

Klik på rediger-knappen øverst til venstre ved den røde pil:



Angiv om det fremlagte dokumentation er egnet til vurdering eller ej.

 

Efter valg af Redigér vises en dialog med to faneblade:

  • Aktive: På dette faneblad vises kurister, der er aktive på holdet dags dato, dvs. kursister, der ikke har en udmeldelsesdato, eller som har en udmeldelsesdato efter dags dato. Hvis kuristeren har en fremtidige udmeldelsesdato vises denne dato.
  • Udmeldte: På dette faneblad vises kursister, der ikke længere er aktive på holdet, dvs. kursister, der har en udmeldelsesdato dags dato eller senere. Udmeldelsesdatoen vises på fanebladet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

s