Kursist
AdgangAdgang hvis du er elev/kursist eller lærer eller administrativ medarbejder
I dette menupunkt er der på et antal faneblade adgang til informationer om den enkelte kursist (nogle oplysninger skal stadig søges i menupunktet *Kursist).
Desuden er der i den sorte funktionsmenu over stamoplysningerne adgang til at sende besked til kursisten eller tildele gøremål.
Du kan fremsøge en kursist direkte via feltet lige under menupunktets navn, hvis du kender (dele af) kursistnummer, kursist-id, navn eller (hvis du er administrativ medarbejder) personnummer. Ved denne søgning kan du benytte de fire jokertegn % _ * ?. Hvis du benytter jokertegn og der er flere kursister, som passer med søgningen, vises disse i en søgedialog, hvor du kan udpege den, du ønskede at finde.
Begrænsning: Lærere kan kun se kursister, som de har en undervisningsmæssig tilknytning til.
Faneblade
○
|
|
Oversigt over information, der er aktuel for kursisten |
○
|
||
○
|
||
○
|
Kursistens betalinger |
|
○
|
Kursistens sagsdokumenter |
|
○
|
Kursistens offentliggjorte eksamener |
|
○
|
Kursistens tilmeldinger til eksamener |
|
○
|
Oplysning om kursistens eksamensmoduler |
|
○
|
Fravær og varsler for flexundervisning. |
|
○
|
|
|
○
|
|
Kursister kan her se og/eller oprette samt redigere fraværsårsager for webhold. Der vises samme oplysninger som på fanebladet Fraværsårsager i menupunktet Kursistadm. |
○
|
|
|
○
|
Kursistens henvendelser til skolen (via Kontakt skolen) |
|
○
|
Viser karakterer oprettet via LUDUS Web - typisk standpunkts- og årskarakterer. |
|
○
|
|
|
○
|
|
|
○
|
Kursistens lektier for en valgfri periode |
|
○
|
||
○
|
||
○
|
||
○
|
Kursistens ugeskema |
|
○
|
|
|
○
|
Kursistens SU-oplysninger |
|
○
|
|
Skolens svar på henvendelser fra kursisten (via Kontakt skolen) |
○
|
Kursistens tilmeldinger til undervisning. Der vises samme oplysninger som på fanebladet Tilmeldinger i menupunktet Kursistadm. |
|
○
|
Liste over kursistens udestående gøremål |
Funktioner
Over kursistens stamoplysninger i venstre side er en lokal funktionsmenu med de to funktioner Send besked og Tildel gøremål.
Den sædvanlige dialog til afsendelse af besked åbnes forudfyldt med kursisten som adressat.
Når du vælger Tildel gøremål, får du først en dialog, der viser dig de uafsluttede gøremål, som kursisten allerede har. I denne dialog kan du så tildele gøremål med funktionsmenuen nederst til højre:
Hvis du vælger at tildele gøremålet Barn, viser LUDUS Web dig denne dialog, hvor du eventuelt kan ændre titel (default = 'Barn') og instruks (default er angivet i LUDUS Web System), og hvor du skal vælge en kontaktgruppe, som skal behandle kursistens svar:
Hvis du vælger et af de andre gøremål, skal du kun vælge en kontaktgruppe, som skal behandle kursistens svar.
Søgning
Hvis du kender kursistnummer, kursistid eller personnummer på en kursist, kan du med en af disse oplysninger umiddelbart hente kursisten frem via feltet med luppen (se dog nedenfor under Begrænsning).
Har du ikke denne præcise identifikation af kursisten, kan du benytte tryllestaven og få en dialog med søgekriterier frem.
Du kan anvende jokertegn i de felter, der ikke er forsynet med en lup . Søgningen sker altid, som om der er procenttegn til sidst.
Hvis kun én kursist passer i filteret, vises denne kursist umiddelbart. Ellers vises en liste, hvor du kan udpege den kursist, du ønsker. Denne liste er primært sorteret efter kursist-id, dernæst efter forna
Du skal angive kriterier, som gør, at færre end 500 kursister passer til filteret. Ellers beder LUDUS Web dig specificere yderligere.
Begrænsning
I nogle menupunkter og faneblade er der lagt en begrænsning ind, så lærere kun kan se oplysninger om de kursister, som de har en undervisningsmæssig tilknytning til. Den enkelte skole vælger selv, hvor lang tid tilbage en lærer kan se oplysninger om sine kursister.
Indtil videre gælder det menupunkterne *Kursist, Kursist, Fraværsoverblik og Sager. Desuden gælder det flere faneblade i menupunkterne Hold og Moduler.
For at sikre, at lærerne har adgang til kursistoplysninger for de relevante kursister i disse menupunkter, skal skolen sørge for, at kørslen Opdater Kursist-Lærer relation er scheduleret til jævnlig afvikling, fx dagligt.
Skolen kan selv vælge, hvor mange dage efter afslutning af undervisning og eksamen, lærere skal have adgang til oplysning om eleverne. Defaultværdien er 5 dage, men et andet antal dage kan angives i LUDUS Web System under Indstillinger >> Konfiguration >> Databehandling >> Læreres dataadgang.