Kopiering af forløb
Lærere kan kopiere en hel beskrivelse af et forløb fra et modul til et andet. Man kan kopiere både fra egne moduler og fra ethvert andet modul. I forbindelse med kopieringen kan man vælge, om man kun ønsker den overordnede beskrivelse i hovedet kopieret sammen med materialer, der er knyttet til forløbet som helhed, eller om antal lektioner, de enkelte lektier og eventuelt dokumenter ønskes kopieret med.
En lærer kan dog forhindre kopiering af et forløb ved at angive svaret "Nej"
Kopiering af forløb kan blandt andet benyttes til at inkludere et at-forløb helt eller delvist i undervisningsbeskrivelserne for de enkelte fag, der indgår i det, læs nederst.
Når du som lærer vil kopiere et forløb, kan du gøre det på denne måde:
1.
Åbn menupunktet Moduler og find på fanebladet Undervisningsbeskrivelse det forløb, du vil kopiere. Hvis modulets lærer har tilladt kopiering, vil du ved siden af forløbets titel kunne se ikonet , der skal benyttes til kopieringen:
2.
Klik på ikonet . Det bringer denne dialog frem med en oversigt over dine egne moduler:
3.
Klik på det modul, du vil kopiere forløbet til. Dialogen udvides nu med nogle valgmuligheder:
4.
Hvis du klikker OK i denne dialog, vil alle informationer om studieplansforløbet blive kopieret over til dit eget modul, med dags dato som startdato for forløbet. Du kan forinden vælge en anden startdato, og du kan vælge, at du ikke ønsker dokumenter eller enkeltlektioner kopieret med over. Hvis du fravælger kopi af lektioner, kan du ikke få kopi af dokumenterne eller det tilknyttede materiale.
5.
Nu kan du arbejde med forløbet, fuldstændig som om det var oprettet fra bunden. Der er ingen sammenhæng til den forløbsbeskrivelse, som du har kopieret fra, så ændringer det ene sted påvirker ikke det andet. Når du lige har lavet kopien, kan du eventuelt vælge en offentliggørelsesdato frem i tiden, indtil du har justeret forløbet til den nye anvendelse. Så kan detaljerne i forløbet ikke ses før den valgte dato. Læs her.
Anvendelse til almen studieforberedelse
Kopiering af forløb er en enkel metode, når du ønsker at inkludere et flerfagligt forløb i din enkeltfaglige undervisningsbeskrivelse.
Mange gymnasier afvikler forløb i almen studieforberedelse på moduler, der for hver klasse er oprettet til dette formål. På den måde vil at-forløb komme til at ligge samlet på fanebladet Undervisningsbeskrivelse i menupunktet Moduler. Hver af de lærere, som har været involveret i et at-forløb, kan derfor inkludere at-forløbet i deres egen enkeltfaglige undervisningsbeskrivelse ved at kopiere det. Det kopierede forløb skal ikke knyttes til skemaet, men indgår alligevel i fagets undervisningsbeskrivelse, og der opsamles læst stof og dokumenter fuldstændig som for de øvrige undervisningsforløb. Hvis man ikke ønsker de andre fags materialer inkluderet i det enkeltfaglige forløb, kan man blot slette dem fra kopien - det berører ikke den oprindelige fuldstændige forløbsbeskrivelse på at-modulet.
Eksempel
Klassen 1x arbejder i perioden 10. april til 4. maj med et at-forløb om arbejderklassen i England. Fagene engelsk, samfundsfag og matematik indgår. Forløbet lægges på modulet 1x at, og de 17 indgående lektioner knyttes til skemaet, så eleverne kan se lektier og vedhæftede dokumenter i deres skema.
Efter at forløbet er afviklet ligger der en beskrivelse af forløbet på modulet 1x at, og der ligger dokumenter og anvendte materialer i forløbet. Engelsklæreren ønsker at lade forløbet indgå i engelsk og kopierer forløbet til 1x EN med angivelse af startdatoen 10. april. Engelsklæreren skal ikke knytte forløbet til skemaet. Hvis engelsklæreren ikke gør yderligere, ses de benyttede matematik- og samfundsfagsmaterialer i undervisningsbeskrivelsen for engelsk, ligesom de benyttede engelsk-materialer. Det kan engelsklæreren imidlertid undgå ved at slette de irrelevante materialer i den kopi af forløbet, som ligger på 1x EN (det originale forløb ligger jo stadig på 1x at og berøres ikke ved redigeringer i kopien).