Ledelsesinformation: Manglende fremmøderegistrering (Holdfravær for webhold)
På fanebladet Manglende fremmøderegistrering i menupunktet Ledelsesinformation er det muligt at finde skemabrikker, der muligvis kan mangle registrering af tilstedeværelse, selv om de ikke vises i menupunktet Manglende registrering af fremmøde.
Fremsøgningen på fanebladet Skemabrikker er kun relevant for skoler, der har valgt Fremmøderegistrering pr. hold i modsætning til pr. lærer. Læs eventuelt vejledningen om "Registrering af tilstedeværelse - holdbaseret".
Menupunktet: Manglende registrering af fremmøde fanger ikke alle skemabrikker, hvor lærerne ikke har ført fremmøde/fravær, hvis skolen i LUDUS Web systemdelen under Indstilling>>Konfiguration>>Fremmøderegistrering har valgt Fremmøderegistrering pr. Hold, og som har en skemalægning, hvor der på samme dag er forskellige lærer på forskellige skemabrikker for samme hold.
Fremsøgningen på fanebladet Skemabrikker vedrører alene webhold med uddannelsestyperne OBU, FVU, DU og Kursus.
Eksempel på skema for et givet hold:
Hold xxxxx-yy |
Mandag |
Tirsdag |
Onsdag |
torsdag |
10:00-10:45 |
Lærer 1 |
Lærer 1+2 |
Lærer 1 |
Lærer 1+2 |
11:00-11:45 |
Lærer 1 |
Lærer 1+2 |
Lærer 1 |
Lærer 1+2 |
12:00-12:45 |
Lærer 2 |
Lærer 1+2 |
Lærer 1 |
Lærer 2 |
13:00-13:45 |
Lærer 2 |
Lærer 1+2 |
Lærer 1 |
Lærer 2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Når skolen har valgt fremmøderegistrering pr hold, kan systemet ikke skelne mellem, hvem der har registreret fremmøde mandag, tirsdag og torsdag, da der her er flere skemabrikker på dagen med flere lærere på samme hold.
Fx regner systemet med, at der er registreret fremmøde for hele mandag, hvis blot Lærer 1 har registreret fremmøde.
Menupunktet Manglende registrering af fremmøde, vil ikke vise den manglende fremmøderegistrering mandag og torsdag eftermiddag, hvis lærer 2 ikke har ført fremmøde/fravær.
Det er det, fremsøgningen på fanbladet Skemabrikker prøver at råde bod på.
Fremsøgningen fremsøger skemabrikker efter følgende kriterier:
o antal kursister, der skal føres fremmøde for, er > 0 på mindst én af dagens skemabrikker
o der findes mindst én skemabrik på dagen, hvor der ikke findes fremmøderegistreringer, der tidsmæssigt overlapper med skemabrikken
o Hvis der findes dage med flere skemabrikker, hvor samtlige kursister er registreret 'Ej mødt', vil disse dage blive medtaget i oversigten, selvom disse dage ikke er problematiske.
For hver undervisningsdag indeholder oversigten samtlige ikke-aflyste skemabrikker for holdet.
Hvad har manglende fremmøderegistrering betydning for:
Manglende fremmøderegistrering kan påvirke aktivitetsberegning for OBU og beregningen af tilbudte timer for DU hold, samt kursisternes fraværsprocenter.
Arbejdsgang i dette menupunkt:
1. Fremsøg for en given periode fx et kvartal ad gangen inden for en af holdtyperne OBU, FVU, DU og Kursushold.
2. De fremsøgte skemabrikker kan eksporteres.
3. En administrativ medarbejder eller den/de pågældende lærer skal gå ind på lærerens skema kontrollere, om der er ført fremmøde for de viste skemabrikker. Bemærk specielt at der måske advares overflødigt, hvis alle kursister er fraværende på en given dag, men for alle viste skemabrikker bør det kontrolleres om der er ført fremmøde.
Eksempel på udtræk:
De gule markeringer:
Den 03-04-2017 er der to skemabrikker hvor begge lærere er tilknyttet begge skemabrikker. At der her advares imod potentiel manglende fremmøde registrering kan fx skyldes at alle kursister er registret fraværende på dagen. Denne situation svarer til tirsdag i det viste skema ovenfor.
De grønne markeringer:
Den 28-04-2017 er der 4 skemabrikker, hvor der er en lærer tilknyttet de to første skemabrikker og en anden tilknyttet de to andre skemabrikker, svarende til mandag i skemaet ovenfor.
Her er der mindst en af de to lærere der ikke har registreret fravær. Hvem kan systemet ikke afgøre med sikkerhed, derfor skal skolen kontrollere om der er registreret fremmøde for begge lærere.
Systemopsætning:
Fanebladet Manglende fremmøderegistrering skal tildeles de relevante brugergrupper under menupunktet Ledelsesinformation.