Opgaver: Fjern/Flex-opgaver
Opgaver til kurister på undervisningsmoduler, der i LUDUS har Afvikling ’Fjern’ udrulles således, at alle kursister får adgang til alle opgaver, uanset om kursisten har en anden start- og slutdato end undervisningsmodulets start- og slutdato.
I LUDUS Web systemdelen under Indstillinger >> Konfiguration >> Skriftlig opgaveaflevering kan der sættes regler for:
- Mindste antal dage efter undervisningsstart for første aflevering
- Mindste antal dage før undervisningsslut for sidste aflevering
Det kan gøres for hvert af undervisningsområderne AVU, FVU og Gym.
Lærere og administratorer kan lægge skriftlige opgaver på flexhold, og det kan gøres, før undervisningen begynder.
Det er vigtigt, at der er valgt Afvikling ’Fjern’ i LUDUS, inden kursister tilmeldes modulet.
Typisk vil kursister på flexhold få individuelle afleveringsfrister, som beregnes automatisk af LUDUS Web. Disse frister kan efterfølgende reguleres frit, ganske som andre individuelle frister. Beregningen laves efter en 'elastisk' model, hvor afleveringsfristerne tilstræbes lagt på en måde inden for kursistens aktive periode, der svarer til den originale fordeling på hele undervisningsmodulets periode.
I det følgende benyttes betegnelserne Kursistens startdato og Kursistens slutdato med disse betydninger:
- Kursistens startdato er den seneste af Undervisningsmodulets startdato, Tilmeldingsdato og Alternativ startdato (Finansiering)
- Kursistens slutdato er den tidligste af Undervisningsmodulets slutdato og Alternativ slutdato (Finansiering)
Beregning af individuelle afleveringsfrister
Den individuelle afleveringsfrist for en kursist på en bestemt opgave beregnes ud fra flere kriterier. Denne beregning foretages for eksisterende opgaver, når kursisten tilmeldes, og den foretages for samtlige kursister, når en ny opgave lægges på modulet.
- Er kursistens start- og slutdato = med modulets start- og slutdato, fordeles opgaverne til kursisten som på den oprindelige plan.
- Er en af kursistens stat- eller slutdato forskellige fra modulet start- eller slutdato fordeles opgaverne efter følgende regler:
- Opgaver placeres aldrig på en ’lukkedag’.
- Opgaver placeres altid under hensyntagen til systemindstillingerne omtalt ovenfor.
- Opgaveafleveringsfristen beregnes for hver enkelt opgave.
- Opgaverne fordeles for den enkelte kursist relativt i forhold til den måde, de oprindeligt er fordel på.
- Afleveringsfrister tildeles i forhold til kursistens start- og slutdato på modulet. Jo kortere periode kursisten er tilmeldt modulet, des større er risikoen for, at forskellige (tætliggende) opgaver kan blive tildelt med samme afleveringsfrist.
Udmelding og genindmelding:
Når en kursist udmeldes fra et undervisningsmodul (oprettet via LUDUS) eller et webhold (oprettet via LUDUS Web), slettes alle fremtidige åbne opgaver på dette modul/webhold.
Hvis kursisten skal følge undervisningen igen, gøres det forskelligt, alt efter om der er tale om et undervisningsmodul eller et webhold. Ved et undervisningsmodul kan man annullere udmeldelsen, og ved et webhold kan man genindmelde for en ny periode, der ikke behøver at ligge direkte i forlængelse af udmeldelsesdatoen. I begge situationer tildeles de fjernede opgaver på præcis samme position, som de tidligere var tildelt på, og det skal vurderes, om man eventuelt vil flytte nogle afleveringsfrister manuelt.
|
●
|
Moduler oprettet via LUDUS |
|
|
|
- |
Kursisten udmelding annulleres i LUDUS. |
|
|
- |
Systemet udruller igen de røde opgaver, med de samme afleveringsfrister som første gang opgaverne blev fordelt. |
|
|
- |
Læreren / administrationen må evt. manuelt justere afleveringsfristerne.
|
|
●
|
Webhold oprettet via LUDUS Web (FVU, OBU, Kursus) |
|
|
|
- |
Kursisten tilmeldes med ny startdato. |
|
|
- |
Systemet udruller igen de røde opgaver, med de samme afleveringsfrister som første gang opgaverne blev fordelt. |
|
|
- |
Læreren / administrationen må evt. manuelt justere afleveringsfristerne. |
Moduler der går hen over sommerferie:
Hvis undervisningsmoduler går hen over sommerferien og kursister tilmeldes med kursist start- eller slutdato forskellige fra modulets start- og slutdato, kan der være mange opgaver, hvor afleveringsfristen skal justeres manuelt. Selv om opgaverne ikke placeres på lukkedage, kan de blive lagt ubekvemt i forhold til fx lærerens eller kursistens eksamener.
Lagkagemodellen AVU:
Nogle skoler bruger at oprette flere niveauer inden for samme fag, med samme start- og slutdatoer, fx Dansk F, Dansk E, og Dansk D.
Når der på modulet er sat Afvikling ’Fjern’ i LUDUS, vil opgaver blive rullet ud for de enkelte kursister i forhold til kursistens start- og slutdato.
Hvis systemet skal udrulle opgaver i denne model på en hensigtsmæssig måde, og skolen vil styre kursistens opgavetildeling ved hjælp af Alternativ start- og slutdato, skal opgaverne fordeles hen over hvert moduls samlede periode.
Tilmelding skal ske via LUDUS Webs menupunkt Studievejledning, idet det er det eneste sted, hvor man i samme proces kan tilmelde en kursist og sætte alternativ start- og slutdato, og det er nødvendigt for at opnå den komprimering af opgaveplanen, der ønskes:.
F-modulet: Angiv alternativ slutdato
E- modulet: Angiv både alternativ startdato og alternativ slutdato
D- modulet: Angiv alternativ startdato
Den tidslige fordeling af kursistens aktive perioder i forhold til modulernes fælles udstrækning er repræsenteret i nedenstående skitse:
Ovenfor viser de røde rammer undervisningsmodulernes udstrækning og de grønne rammer den enkelte kursists aktive periode for tildeling af opgaver på modulet.
De sorte streger repræsenterer opgaver. Bemærk, at mønsteret fra hvert undervisningsmodul gentages i sammentrængt form i kursistens aktive perioder på modulet.
Aktivitetsberegning:
Hvis skolen vælger at styre opgavetildelingen via alternativ start- og slutdato, så beregnes aktiviteten inden for disse datoer.
Indmelding med alternativ Start- og slutdato
Ønsker skolen at bruge alternativ start- og slutdato til styring af opgavetildeling, skal tilmeldingen forgå via menupunktet Studievejledning, og kurister skal optages direkte på hold, hvis systemet skal hjælpe med opgaveudrulningen. Opgaverne udrulles til kursisten, når tilmeldingen bliver gemt. Menupunktet Studievejledning,er det eneste sted, hvor man i samme proces kan tilmelde en kursist og sætte alternativ start- og slutdato, og det er nødvendigt for at opnå den komprimering af opgaveplanen, der ønskes i fx Lagkagemodellen ovenfor.