Persongrupper

AdgangAdgang-  forudsat systemadministrator har tildelt dette menupunkt til en brugergruppe du tilhører - hvis du er administrativ medarbejder eller Lærer

 

I menupunktet Persongrupper kan du oprette og redigere persongrupper (private og offentlige), der kan bruges til udvælgelse af modtagere i Send besked.

 

Er du lærer, kan de se og redigere de grupper, du selv har oprettet, men er du administrativ medarbejder kan du se og redigere alle persongrupper, og det gælder uanset, om de er private eller offentlige.

 

I feltet Persongrupper i Send besked kan alle brugere (også elever/kursister) se og benytte alle offentlige persongrupper, mens de private persongrupper kun kan ses og benyttes af dem, der har oprettet dem.

 

 

Redigere medlemmer

Efter at en gruppe er oprettet, kan du udvælge medlemmer via:

  • Kursist (søgning på dele af navn, kursistid eller kursistnummer)
  • avanceret kursistsøgning med flere søgefelter
  • Mine kursister (vises kun hvis du er lærer)
  • Lærere
  • Adm. medarbejdere
  • Avanceret søgning (samme som ved "Send besked")

 

Du kan fjerne et medlem ved at klikke på det røde kryds yderst til højre, og du kan fjerne alle medlemmer ved at klikke på de røde kryds i kolonneoverskriften.

 

Har du oprettet en offentlig gruppe, kan du efterfølgende gøre den privat, og omvendt. Du åbner redigeringsdialogen ved at klikke på blyant-ikonet, der vises efter persongruppens navn. I den dialog kan du desuden redigere persongruppens navn.

 

 

 

Automatisk sletning

Når en elev udmeldes fra sin fuldtidsuddannelse, slettes eleven samtidig fra alle persongrupper. Det sker dog ikke, hvis der udmeldes pr. en fremtidig dato.