Skemaer: Mit skema

 

Følg et af disse links for at se en beskrivelse af henholdsvis læreres og elevers/kursisters skemaer:

 

 

 

Lærerens skema

 

 

Kursistens/elevens skema

 

 

 

 

 

Beskrivelsen for lærernemangler endnu at omfatte nogle af de ting, en lærer kan udføre i sit skema. Der henvises så til en beskrivelse i Lærerens arbejdsplads eller eventuelt til nedenstående (lidt forældede) beskrivelse.

 

 


GAMMEL BESKRIVELSE:

Denne beskrivelse er på nogle punkter forældet pr. oktober 2016 og vil blive opdateret. Især gymnasiale uddannelser vil mangle information nedenfor, men kan foreløbig have gavn af at se hjælpen til kursisters skemaer (følg linket) og læreres skemaer (følg linket)

 

Her vises brugerens eget skema – for al skemaaktivitet man har. Det vil sige, skema planlagt i LUDUS, LUDUS Web (inkl. begivenheder  m.m.), skema fra webhold, eksamensaktiviteter. Hvis der er aktiviteter i weekenden, vises alle ugens 7 dage - ellers vises kun 5 dage. Eventuelle skriftlige afleveringer i weekenden giver dog ikke anledning til 7-dages-visning.

 

Der kan søges ved hjælp af en datovælger til ugeskemaerne (som viser ugenumre). Desuden kan man returnere til dags dato med dags-dato-ikonet  .

 

Over skemaet fremgår det hvor mange lektioner, der er på det fremviste skema. Lektioner beregnes skolens systemindstillinger for lektionslængde (sat i LUDUS sikkerhedsadministration fanebladet Undervisning). Hvis der fx står 25,2 lektioner er det 25 lektioner samt 20% af en lektion.

 

Ændring:

Hvis skemabrikken er gul, er den ændret. Der kan desuden være angivet en bemærkning til ændringen - i så fald vil  du få vist ikonet . Bemærkningen kan læses ved at klikke på ikonet.

 

 

Aflysning:

Når du aflyser en skemabrik, kan du vælge at sende en sms til de kursister på holdet, som har registreret et mobiltelefonnummer. Ved undervisningsmoduler vises sms'en efterfølgende i skemaet - det gør den (endnu) ikke for webhold.

 

Hvis skolen har oprettet aflysningsårsager, kan du desuden angive sådan en.

 

 

Eksempel på Mit skema hvis du er lærer:

 

 

 

Lærere kan registrere fremmøde for ugen i venstre side (vælg Fremmøderegistrering), og lærere kan desuden ved valg af og herefter valg af hold - give lektier for, vedhæfte dokumenter samt tilknytte en lærernote. En lærernote kan markeres som privat og vil derved kun kunne ses af læreren selv. Det er muligt at sende sms til den enkelte kursist i forbindelse med fremmøderegistreringen - og der kan benyttes en skabelon til dette, hvis skolen har oprettet en.

 

Ved fremmøderegistrering viser ikonet , at der mangler fremmøderegistrering for den pågældende dag, mens ikonet viser, at der er registreret fremmøde (eller at der ikke er kursister på holdet). Hvis der er flere lærere på skemabrikken og skolen har valgt den holdorienterede fremmøderegistrering, bliver ikonet grønt for alle, når blot en af lærerne har registreret.

 

Lærere der ikke har registreringsforpligtelser, har heller ikke mulighed for at registrere fravær/fremmøde for de skemabrikker, hvor det er gældende.

 

Hvis skolens administration har tildelt rettigheden, kan lærere desuden i samme dialog som fremmøderegistreringen angive en fraværsårsag på vegne af den enkelte kursist. Denne angivelse kan foretages frem i tiden, men der kan ikke gemmes registrering af fravær/fremmøde frem i tiden.

Ved at vælge det grønne kan man registrere endnu en tilstedeværelsestid for en kursist. Eksempelvis hvis en kursist er fremmødt, gået og fremmødt igen. Der kan kun tilføjes én ekstra tilstedeværelse ad gangen, så hvis der er brug for flere, må man gemme dialogen og åbne den igen.

Hvis der markeres Ej mødt vil Fra- og Til kl. blive fjernet. Hvis markering af Ej Mødt fortrydes (og fjernes igen), vil Fra- og Til kl. automatisk blive forudfyldt igen.

 

Der bliver vist kursisters samlede tidsrum, hvor læreren underviser disse - uanset om en anden har registreret fremmøde på samme dag på samme webhold.

Det vil sige, når læreren skal registrere fremmøde, vises kun læreren egne tidligere registreringer på holdet på den pågældende dag, hvis skolen har valgt den lærerorienterede fremmøderegistrering. Hvis to eller flere lærere deler undervisningen på et hold, kan der således godt blive oprettet flere fremmøderegistreringer for samme kursist på samme hold på samme dag. Hvis én lærer fx har registreret en kursist tilstede fra kl. 8.00 - 10.00, og en anden lærer har registreret kursisten til stede fra 9.00 - 11.00, vil kursisten naturligvis kun optræde med et fremmøde på 3 timer.

 

Når en lærer registrerer fremmøde kan vedkommende således ikke umiddelbart se eventuelle eksisterende fremmøderegistreringer fra andre lærere på holdet. hvis skolen har valgt den lærerorienterede fremmøderegistrering.

Med valg af  lærerorienteret fremmøderegistrering kan hver lærer i de tilfælde hvor flere lærere underviser dele af et hold på samme tid i forskellige lokaler, registrere fremmøde og 'ej mødt' på samtlige kursister på holdet, da en kursist, der er registreret som 'ej mødt' af én lærer og med et fremmøde af en anden lærer, slutter med at få et fremmøde svarende til det registrerede. Hvis skolen har valgt holdorienteret fremmøderegistrering, er lærerne FÆLLES om registreringen og kan derfor ændre hinandens. Ved hver registrering står, hvem der har foretaget den, og hvornår.

 

Der vil fremkomme en advarsel, hvis der findes fremmøderegistreringer på et andet hold for en kursist end det hold, der aktuelt registreres for. Når der fremkommer en sådan advarsel, betyder det at kursisten tidligere har fået registreret fremmøde på samme tidspunkt, men på et andet hold, hvor kursisten ikke længere har en aktiv tilmelding på tidspunktet for fremmøderegistreringen.

 

For undervisningsmoduler kan du vælge at fraværsregistrere via et ikon på selve skemabrikken ( eller ) eller via linket til venstre for skemaet. Hvis du vælger ikonet i skemaet, får du en fraværsdialog med bl.a. billeder. Hvis du vælger linket til venstre, får du mulighed for på én gang at fraværsregistrere for alle modulets skemabrikker på den samme dag (nogenlunde som i de grønne skemaer).

 

 

 

 

Kursister kan registrere en fraværsårsag ved at klikke på ugedagen (både bagud i tid og frem i tiden), hvis rettigheden er tildelt i systemdelen. Hvis læreren har foretaget registrering af tilstedeværelse på kursistens skemabrikker, vil der foroven være en optælling af den samlede tilbudte tid, fordelt på fremmøde og fravær.

Hvis kursisten samme dag har skemabrikker for hold, der ikke er webhold, kopieres den angivne fraværsårsag til disse skemabrikker af gammel type.

 

 

Eksempel på Mit skema hvis du er kursist:

 

 

 

 

 

Bemærk vedrørende kursistpauser:

 

 

Kursisten har en kursistpause, der dækker hele skemabrikken: I dette tilfælde vises skemabrikken ikke.

 

 

Kursisten har en kursistpause, der lapper over skemabrikken: Pausens start- og slutklokkeslæt er angivet i parentes efter skemabrikkens egne klokkeslæt.

 

 

Eksempler fra ovenstående skema: (Gule markeringer)

 

Mandag: Kursisten har en pause fra undervisningen, denne pause går fra kl 08:00 til 09:00. I dette tilfælde vises den første engelsk lektion fra kl 08:00 til 08:45 ikke, da denne lektionen er helt dækket af pausen. For kursisten betyder det, at han/hun først skal møde til undervisning kl 09:00.

 

Torsdag: Hele pausen for engelsk vises ikke på skærmen, ved at holde musemarkøren hen over klokkeslettet vises pausen i en mouseover. Pausen går fra kl 13:10 til 13:40 og er knyttet til engelsk, da pausen vises på lektionen for engelsk. For kursisten betyder det, at han/hun skal følge engelsk undervisningen fra kl 12:55 til 13:10. Kl 13:15 skal kursisten møde til ordblindeundervisning på det hold, der vises under mouseoveren.

 

Tirsdag: Ved at holde musen over mødetiden for obu-1 holdet ville kursisten kunne se, at pausen går fra kl 10:15 til 10:40. For kursisten betyder dette, at han/hun skal følge hele engelsk lektionen og starte på obu-1 holdet kl 10:40.