Tidsregistrering: Kategorier

AdgangAdgang-  forudsat systemadministrator har tildelt dette menupunkt til en brugergruppe du tilhører - hvis du er administrativ medarbejder

 

 

På dette faneblad kan du som administrator oprette de kategorier, som lærerne skal kunne tidsregistrere på. Lærerne kan ikke tidsregistrere, før der er oprettet mindst én kategori.

 

 

 

Du opretter nye kategorier ved at benytte det grønne plus   ved Opret ny.

 

Du skal give kategorien et fyldestgørende navn, som i det daglige gør det nemt for lærerne at registrere korrekt. Desuden kan du angive en overenskomst og en afdeling, hvis det er relevant for skolen. Overenskomster skal være oprettet i menupunktet Koder for at kunne vælges. Afdeling kan vælges mellem dem, der er knyttet til hold med igangværende undervisningsperiode.

 

Du har desuden mulighed for at vælge at karakterisere kategorien som en 0-dag. Hvis en lærer benytter en sådan kategori, kan der ikke længere registreres på andre kategorier på samme dag.

 

Kategorien kan knyttes til en registreringsfri type. Dermed bliver kategorien anvendelig til administrationens markering af registreringsfrie dage, hvor lærere tilskrives deres dagsnorm uden selv at foretage nogen registrering, fx ferie.

 

Kategorien kan markeres som Heldags fravær eller Delvist fravær. Hvis en lærer benytter Heldags fravær, kan læreren ikke tidsregistrere andet samme dag. Hvis en lærer benytter Delvist fravær, kan læreren foretage yderligere tidsregistreringer op til sin personlige dagsnorm. Hvis en kategori er markeret som en fraværstype, skal den desuden markeres med en af de registreringsfrie typer.

 

 

 

Alle lærere har umiddelbart adgang til alle de kategorier, du opretter, men hver lærer kan selv fravælge visning af dem, som ikke er relevant for vedkommende. Når lærerne foretager en registrering, ser de både navnet og en eventuel overenskomst og afdeling.

 

Du kan redigere en allerede oprettet kategori ved at benytte redigeringsblyanten .

 

Hvis en kategori ikke længere skal benyttes, kan man angive en dato under "Udgået". En udgået kategori, som er benyttet, ses stadig i diverse udtræk for de perioder, hvor den er benyttet, men der kan ikke foretages tidsregistrering for den på datoer fra og med den angivne dato. Hvis en kategori skal udløbe ved skift mellem to skoleår, skal udgåelsesdatoen altså vælges som 1. august i det nye skoleår, hvis kategorien stadig skal være tilgængelig den 31. juli.

 

En kategori der har været i brug kan ikke slettes. Ellers kan den slettes med det røde kryds .