Lærere
Her kan du administrere brugerkonti for de lærere, som enten er aktive ifølge LUDUS eller har en brugerkonto i LUDUS Web. Her behandles hver lærer enkeltvis. I menupunktet System i LUDUS Web kan en administrativ medarbejder oprette og slette flere brugerkonti på én gang.
Vælg en lærer ved at klikke i listen eller taste initialer i feltet.
Du har disse muligheder
-
Slet bruger: Ved at slette brugerkontoen, kan du fjerne brugerens adgang til at logge på LUDUS Web. Ingen oplysninger forsvinder. Alle oplysninger er knyttet til personnumre, og hvis der oprettes en ny brugerkonto for læreren, vil den nye brugerkonto have adgang til de tidligere dokumenter, beskeder m.m.
-
Nulstil kodeord: Når du nulstiller kodeordet, vil læreren ved næste login blive bedt om at ændre det midlertidige kodeord til et nyt (som overholder eventuelle krav defineret i menupunktet Sikkerhed). Hvis der som ovenfor vises ---------- ud for Kodeord, betyder det, at læreren har ændret sit førstegangskodeord. Hvis der vises en kode, er det den kode, læreren skal bruge for at logge på LUDUS Web første gang.
-
Tilknyt LUDUS-bruger: Ved at knytte en aktiv LUDUS brugerkonto til en lærers LUDUS Web brugerkonto kan man give læreren adgang til at se journaloplysninger fra LUDUS i menupunktet Studievejledning, og visse opsætninger vedrørende optagelse af kursister virker så også i LUDUS Web, se illustrationen nedenfor. Bemærk, at det ikke er tilstrækkeligt blot at oprette en brugerkonto i LUDUS - den skal også aktiveres, ved at der logges på LUDUS med kontoen.
-
Tilknyt SSO-bruger: Ved at tilknytte en SSO-bruger fra Microsofts ADFS-løsning (Active Directory Federation Services) bliver det muligt for brugeren at logge på med SSO-brugerid (Single Sign-on).
For at kunne anvende SSO-brugere kræver følgende:-
Skolen skal anvende Microsofts ADFS, og skolens personale skal have brugere herfra.
-
Tilkøbet 'SAML – Single Sign-on' skal være aktiveret i LUDUS og konfigureret i Indstillinger>>Kommunikation med eksterne systemer>>Saml SSO.
-
-
Opret ny brugerid: Du kan oprette flere brugerkonti for en lærer. Det kan for eksempel være en studievejleder, som ikke ønsker at have adgang til sine administrative menupunkter, når hun logger på LUDUS Web ude i klassen ved sine kursister/elever. Hvis du forsøger at oprette en brugerkonto med en betegnelse, der er i brug hos en anden lærer eller administrativ medarbejder eller kursist, får du besked om dette.
Læreren kan logge på i lærerens ansættelsesperiode (samt eventuelt et antal dage før ansættelsesdatoen, hvis skolen har valgt det i Indstillinger>>Konfiguration>>Databehandling),