Indstillinger: Kommunikation med eksterne systemer

 

Under dette faneblad håndteres opsætning af kommunikation med nogle eksterne systemer.

 

På dette sted kan du foretage opsætningen i forhold til:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


AGYM indberetning enkeltfag til STIL (gælder faktisk fuldtid)

Opsætningen her benyttes af kørslen Indsend AGYM indberetning.   

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


CPR-opslag

 

Felterne udfyldes automatisk, når knappen Rediger konfiguration benyttes. 

 

Første gang redigeringsdialogen åbnes, findes udover de automatisk udfyldte felter en knap Dan initialt abonnement til CPR synkronisering (denne knap kan blive vist flere gange, hvis processen af ydre årsager ikke er forløbet færdig første gang). Efter at knappen er benyttet, vil kørslen Ajourfør adresser fejle indtil to dage efter initialiseringen, hvor den igen kan afvikles.

 

Skolen modtager herefter automatisk opdateringer fra CPR-registeret ved afvikling af kørslen Ajourfør adresser, og der kan slås op i CPR-registeret fra de steder i LUDUS Web, hvor det er implementeret.

 

Opslag er betinget af, at henvendelsen til EG's server sker fra den ydre IP-adresse, som er oplyst til EG A/S. Hvis der ændres ved dritssystemet, så den ydre IP-adresse ændres, skal EG A/S oplyses om den nye IP-adresse.

 

 

 


 

 

 

 

Gå til toppen


Datavarehus-GYM

 

Felterne udfyldes automatisk, når knappen Nulstil konfiguration benyttes.

 

Opsætningen benyttes af kørslen 'Datavarehus - indberet GYM fravær', som findes i afsnittet 'Indberet til eksterne systemer' i menupunktet Kørsler.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Eksamensdatabase EUD

 

Her skal skolen tage stilling til, om skolen har afdelinger eller ej. Standardindstillingen er 'Ja'. 

 

Hvis 'Ja' er valgt, kan brugeren ikke udstede et bevis, hvis han/hun har valgt en afdeling, der har samme institutionsnummer som hovedinstitutionen: Brugeren skal i stedet vælge en afdeling med et andet nummer, da STIL kræver, at den relevante afdeling fremgår ifm. med indsendelsen til eksamensdatabasen – hvis skolen har afdelinger. 

 

Feltet 'Skolens institutionsnummer' skal desuden være udfyldt. Feltet udfyldes automatisk, hvis der klikkes på knappen 'Nulstil konfiguration'. 

 

 

 

 

Skolens institutions-nummer 

 

 

URL til eksamensdatabasen: https://ws03.ung.stil.dk/services/Bevisdata/EUD/v1.0/?wsdl 

 

 

Anvender certifikatserver?

 

 

'Ja' hvis skolen har afdelinger med eget institutions-nummer.

 

'Nej', hvis skolen kun har et hovedinstitutions-nummer.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Eksamensdatabase GYM

 

Her angives de nødvendige parametre for kommunikation med Eksamensdatabasen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Kursistindberetning enkeltfag til STIL

 

Kørslen ’ Indsend kursistindberetning enkeltfag til STIL’ skal kun bruges af skoler med gymnasial enkeltfagsundervisning. Denne kørsel erstatter udtræk fra LUDUS: System >> Udtræk >> UNI-C Statistik & Analyse…

 

For at kørslen kan afvikles skal brugeren indtaste en række oplysninger i LUDUS Web-systemdelen: Indstillinger >> Kommunikation med eksterne systemer >> Kursistindberetning enkeltfag til STIL. >> Rediger konfiguration.

Udfyld følgende felter:

  • Url: Er udfyldt, når brugeren modtager systemet
  • Brugernavn: Er udfyldt, når brugeren modtager systemet
  • Kodeord: Er udfyldt, når brugeren modtager systemet
  • Kontaktperson mail: Mail-adresse på den lokalt ansvarlige for kørslen på den enkelte institution.
  • Kontaktperson navn: Navn på den lokalt ansvarlige for kørslen på den enkelte institution.

 

Forbindelsen kan testes ved brug af knappen Test forbindelse.

 

Bemærk: Denne kørsel skal kun afvikles af VUC'er.

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


LUDUS Certifikatserver

 

Her etableres forbindelsen til den server, der indeholder det certifikat, som skal benyttes for at etablere forbindelse til STIL.

 

Hvis skolen benytter EG's certifikat, skal felterne (pr. 19.5.2021) udfyldes med værdierne fra nedenstående billede:

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


LUDUS Webserver

 

Her kan angives to IP-adresser på LUDUS Webserveren - til to forskellige formål.

 

 

 

 

Over delestregen: Intern adresse

 

Her angives IP-adressen på LUDUS Web-serveren. Dette er den interne adresse, serveren har på netværket - ikke den eksterne, der ses af omverdenen.

 

Desuden viser LUDUS Web den interne IP-adresse på den server, som aktuelt benyttes.

 

Formålet med denne angivelse af IP-adressen for LUDUS Web-serveren er at sikre, at LUDUS Web kun foretager indberetninger fra den egentlige server og ikke fra testmiljøer, hvor den aktuelle IP-adresse vil afvige fra den, der er gemt eksplicit i databasen. LUDUS Web kontrollerer, at indberetninger kun foretages, når de to adresser stemmer overens. Indtil videre benyttes dette tjek kun ved kommunikationen med Ungedatabasen, men kontrollen vil blive udbredt til anden kommunikation med eksterne systemer.

 

 

Under delestregen: Ekstern udadgående IP-adresse

 

Her viser LUDUS Web den IP-adresse, som LUDUS Web-serveren præsenterer sig på internettet med. Denne adresse skal oplyses til visse eksterne systemer, så de kan genkende serveren, når den beder om kommunikation.

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Mail

 

Afsendelse af mails fra LUDUS Web er en tilkøbsfunktion (henvendelse til helpdesk.ludus@eg.dk).

 

LUDUS Web indeholder ikke selv en mailserver, men kan konfigureres til at benytte en ekstern mailserver.

 

Mailserver (obligatorisk)

DNS-adresse eller IP-adresse til mailserveren

Port (obligatorisk)

Mailserverens kommunikationsport

Brugernavn (obligatorisk)

Brugernavn til mailserveren

Kodeord (obligatorisk)

Adgangskode til mailserveren

Afsenderadresse

Adresse, der vil blive brugt som afsenderadresse, hvis læreren ikke ønsker sin egen adresse brugt og derfor sletter den.

Supplerende parametre

Specifikke for den enkelte mailserver

Tillad anvendelse

Skal være sat til Ja, for at der kan afsendes mails

 

 

 

Når parametrene er indsat, kan der afsendes en testmail til en valgfri indtastet mailadresse.

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Navision Stat

 

Her opsættes parametre til brug for kommunikationen med Navision Stat.

 

 

 

Url

 

 

Brugernavn

 

 

Kodeord

 

 

EAN

 

 

Standard dokumenafsendelsesmetode

 

 

Standard antal dage fra oprettelse

 

 

Batch id:

Det første batch id, LUDUS Web skal benytte.

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Netprøver.dk

 

Hovedinstitution: Skolens juridiske institutionsnummer
URL: URL til integrationsplatformen

 

Hvis de registrerede data ikke er korrekte, klikkes på 'Rediger konfiguration'-knappen. Rediger oplysninger og redigeres klik på 'Gem og luk'.


Klik på 'Test forbindelse til Netprøver.dk' for at teste forbindelsen.

 

Ved et klik på 'Nulstil konfiguration'-knappen sættes 'Hovedinstitution' til skolens juridiske institutionsnummer, og URL'en sættes, så der peges på integrationsplatformen.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


OneTooX

 

Her angives de nødvendige parametre for kommunikation med OneTooX.

 

 

 

 

 

 

URL til OneTooX's Webservice:

 

 

Systemet foreslår selv den rigtige (på releasetidspunkt for LUDUS Web).

 

Destination:

 

 

Vælg den ønskede afsendelsesform (læs mere i dokumentationen til OneTooX).

 

 

Postomdeling:

 

 

Vælg den ønskede omdelingsform (læs mere i dokumentationen til OneTooX).

 

 

Dokumenttyper:

 

 

Dokumenttyperne oprettes af KMD, så undersøg med KMD, hvilke der skal benyttes. Nye tilføjes ved at taste dem i det lille felt og vælge Enter.

 

Normalt er det nok at tilføje 'LUDUS01' eller  ’alm brev’. Aftal med KMD, hvad det skal være. Begge disse er tomme dokumenter uden logo eller andet. I administrationsmodulet til OneTooX (læs mere i dokumentationen til OneTooX), kan man selv oprettet sit eget ’brevpapir’, som man kan printe på. Det anbefaler vi ikke, da det dokument, der så gemmes i kursistarkivet, ikke har logo m.m.

 

Bemærk: Der skal trykkes på ENTER, efter der er indtastet en dokumenttype.

 

 

Nøglefil: Indlæses via konfiguratoren til LUDUS Web (benyt konfigurator.bat, der findes i den mappe, hvor LUDUS Web er installeret).

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Optagelse.dk

 

Dette punkt er kun relevant for fuldtidsuddannelser. Her skal du indsætte det brugernavn og den adgangskode, der skal anvendes ved kommunikation med Optagelse.dk

 

 

 

Øverste felt er forudfyldt med den adresse, der skal benyttes til kommunikationen med optagelse.dk, og den skal normalt ikke redigeres. Brugernavn og Password modtager skolen fra STIL.

 

Du kan kontrollere de angivne brugeroplysninger med knappen Test forbindelse til optagelse.dk

 

Oplysningerne benyttes af kørslerne 'Hent ansøgninger fra optagelse.dk (EUD)' og 'Hent ansøgninger fra optagelse.dk (GYM)' i menupunktet Kørsler.

 

 

 

 

 

 

 


Optagelse.dk (NY)

 

Når du benytter knappen 'Nulstil konfiguration', udfyldes felterne på denne måde:

 

 

 

Skolens institutionsnummer:

Det institutionsnummer, som skal bruges ved afhentning af ansøgninger til skolen. Med knappen 'Nulstil konfiguration' udfyldes dette felt med det institutionsnummer, der er angivet som skolens juridiske nummer.

 

 

Webservice URL:

URL, som benyttes til kommunikationen. Med knappen 'Nulstil konfiguration' udfyldes dette felt automatisk, men det kan redigeres manuelt, hvis der skulle blive behov for det på grund af ændringer ved STIL.

 

 

Du kan kontrollere de angivne brugeroplysninger med knappen Test forbindelse., som er synlig i den dialog, du får via knappen 'Rediger konfiguration'. Hvis optagelse.dk er nede, vil du se den status, optagelse.dk sender, fx 'Status: Down'.

 

Oplysningerne benyttes af kørslen 'Hent ansøgninger fra optagelse.dk (NY)' i menupunktet Kørsler.

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Saml SSO

Her sættes konfigurationen mod ADFS op.

 

 

 

 

Ludus Identifier: Det navn som Ludus Web har i ADFS.

 

URL til Ludus redirect: ’root’ URL til Ludus Web.

 

URL til IdentityProvider: URL til ADFS metadata XML.

 

Kursist domæne: Kan angives hvis kursister ligger i et andet domæne i ADFS.

 

Med knappen ’Hent federation XML’ hentes ADFS konfigurationen, som skal være hentet, før Single Signon virker. Efter anvendelse af denne knap skal LUDUS Web-servicen genstartes.

 

 

 

Det er også muligt i menupunktet Kørsler i den almindelige del af LUDUS Web (Main) at afvikle en kørsel, der henter konfigurationen (f.eks efter udskiftning af certifikater i AD’et). Det er kørslen 'Hent federation XML fra ADFS', som er placeret i afsnittet 'Hent data fra eksterne systemer'.

 

 

 

 

 

Gå til toppen


SMS

 

LUDUS Web tilbyder en tilkøbs-integration, der muliggør udsendelse af sms'er. 

 

Ønsker man at benytte faciliteten, skal skolen kontakte LUDUS Support på mailadressen helpdesk.ludus@eg.dk og få nærmere instrukser. Blandt andet skal skolen oplyse den eksterne IP-adresse for LUDUS Web-serveren, jf. beskrivelsen under Indstillinger>>Kommunikation med eksterne systemer>>LUDUS Webserver, feltet "Aktuel servers eksterne (udadgående) IP-adresse". Ved eventuelle senere ændringer af denne adresse skal LUDUS Helpdesk orienteres i god tid med henblik på at undgå nedetid på servicen.

 

 

Ved konfigureringen er der adgang til at angive følgende parametre:

 

 

SMS provider

 

Vælg EG

 

 

Username

 

Altid 160

 

 

Password

 

Oplyses fra EG

 

 

KlientGuid

 

Oplyses fra EG

 

 

Afsendernavn

 

Maksimalt 9 tegn

 

 

Tillad anvendelse

 

Vælg Nej, hvis tjenesten af en eller anden grund midlertidigt skal suspenderes

 

 

Max. antal tegn pr. SMS

 

Her kan vælges 160, 320, 480 eller 640. Valg af tal større end 160 afregnes sms'er i forhold til den konkrete tekst pr. påbegyndt 160 tegn.

 

 

 

 

 

Udover de redigerbare parametre vises også nogle oplysninger om afsendelsen af sms'er:

 

 

 

Antal afsendte SMS'er i alt (EG)

 

Her vises det samlede antal sms'er, som er afsendt fra LUDUS Web til EG's portal

 

Antal afsendte SMS'er i alt (DXC)

 

Her vises det samlede antal sms'er, som er afsendt fra LUDUS Web til DXC's portal, som kunne benyttes indtil februar 2021

 

Afsendte sms'er kan fremsøges i LUDUS Web Main i menupunktet Log.

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


SLS

 

Her opsættes parametre til brug for kommunikationen med Statens LønSystem.

 

 

 

Løngruppe:

Der kan kun angives én gruppe

 

URL til SLS server

Oplyses af SLS

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


Ungedatabasen

 

Her vises de tre adresser, der bruges til denne webservice. Forbindelsen kan redigeres og testes via redigeringsdialogen. 

 

Desuden vises oplysninger om LUDUS Certifikatserver og om LUDUS Webserver.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


UNI-Login

 

Her konfigureres kørslerne 'Indsend brugeroplysninger til UNI-Login WS10' og 'Hent alle UNI-Logins WS17'

 

Brugernavn og password modtages fra STIL, normalt er der samme brugernavn og password.

 

Øverst angives brugernavn og password for kørslen: ''Hent alle UNI-Logins WS17'

 

Nederst angives brugernavn og password for kørslen: 'Indsend brugeroplysninger til UNI-Login WS10'

 

Vælg Rediger for at indtaste brugernavn og kodeord, samt for at teste forbindelsen til STIL.

 

Det institutionsnummer, som vises her, er det samme som det, der vises i sikkerhedsadministrationen af LUDUS kerne under Systemindstillinger >> UnilLogin baseret på institution. Redigering vil også have effekt begge steder.

 

Bemærk: Som en del af STIL's sikkerhedskrav skal du meddele til STIL, hvilken ekstern udadgående IP-adresse LUDUS Web-serveren anvender. Denne IP-adresse kan aflæses i LUDUS Web System under Indstillinger >> Kommunikation med eksterne systemer >> LUDUS Webserver.

 

Se mere under hjælpen til:

 

UNI-login under indstillinger >> Konfiguration >> UNI-Login

 

Kørslen Indsend brugeroplysninger til UNI-Login i den almindelige onlinehjælp.

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


US2000

 

Her angives de nødvendige parametre for kommunikation med US2000 (adresse, brugernavn og adgangskode).

 

Når man ønsker at ændre skolens password overfor US2000, gøres det ved at bevare det hidtidige i feltet Password og angive det ønskede i feltet Nyt password. Ved næste indberetning til US2000 vil ændringen af adgangskoden ske, og LUDUS Web overfører automatisk det nye password til feltet Password. Hvis US2000 ikke anerkender det nye password, vil indberetningen fejle, og man skal så enten tømme feltet Nyt password eller indtaste en kode, som US2000 vil anerkende. Det vil sige, at der skal angives præcis 16 tegn, som alle skal være forskellige, og man må ikke benytte et tidligere anvendt.

 

De to nederste felter Timeout i sekunder og Max. antal genindsendelser ved timeout fra US2000 skal normalt ikke ændres.

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen


XPRS

 

Her angives de nødvendige parametre for kommunikation med XPRS (adresse, brugernavn og adgangskode).

 

 

 

 

 

 

 

 

Gå til toppen