*System: Oprettelse af brugere

Personer, som er registreret i LUDUS, får ikke automatisk adgang til LUDUS Web. Der skal først oprettes brugerkonti til dem.

  • Brugerkonti for nye kursister/elever kan oprettes automatisk med kørslen Opret kursister som brugere af LUDUS Web i menupunktet Kørsler.

  • Brugerkonti for nye kursister/elever kan oprettes samlet af administrative medarbejdere i menupunktet System på fanebladet Brugere (se nedenfor)

  • Brugerkonti for nye lærere kan oprettes samlet af administrative medarbejdere i menupunktet System på fanebladet Brugere (se nedenfor)

  • Brugerkonto for lærere kan oprettes enkeltvis af systemadministrator i menupunktet Brugeradministration på fanebladet Lærere

  • Brugerkonto for administrative medarbejdere kan kun oprettes enkeltvis af systemadministrator i menupunktet Brugeradministration på fanebladet Administrative medarbejdere (se nedenfor)

 

For beskrivelse af præcis hvilke kursister der oprettes brugerkonti for, se onlinehjælpen til "Kørsler >> Opret kursister som brugere af LUDUS Web"

 

 

 

Kursister/elever

Hvis du er logget på som administrativ medarbejder skal du vælge menupunktet System, og her klikke på fanebladet Brugere.

 

Brug afdelingen Opret nye kursister som brugere af LUDUS Web. Vælg det generelle format for de nye brugeres brugernavn og adgangskode:

 

 

 

 

 

For de skoler, der har tilkøbt SMS, kan der sættes mærke i Afsend SMS med kodeord til kursister. Sættes dette mærke, vil kursister med angivet mobilnummer modtage en SMS med kodeordet (se evt. beskrivelse ved *Kursist >> Staminformation). Dette valg skal kun foretages, hvis kursisterne faktisk skal logge på med udtrykkelig benyttelse af adgangsoplysningerne for deres brugerkonto. Ved brug af Uni-Login eller AD-login er det overflødigt.

 

Klik derefter på knappen Opret brugere. Der dannes nu brugerkonti for samtlige aktive kursister/elever, som ikke i forvejen havde brugerkonti. Eksisterende brugerkonti berøres ikke og bevarer fx den hidtidige adgangskode.

 

Ved anvendelse af indstillingen 'Single SignOn' oprettes brugerkontoen med en tilfældigt kompleks adgangskode. Dermed kan kursisterne ikke gætte hinandens koder.

 

 

Eksport: Ved at klikke på den grønne pil kan man generere en csv-fil indeholdende en liste over de kursister, der endnu ikke har ændret deres kodeord. Hvis dette udtræk laves umiddelbart efter oprettelse af nye brugerkonti, kan det benyttes til at distribuere adgangskoder manuelt til de kursister, som ikke har fået tilsendt koden i en sms. Mobilnummeret er med i udtrækket, så man kan vurdere, hvem der har behov for den manuelle besked om adgangskoden.

 

Ved eksporten vil koder, som udelukkende består af cifre, blive eksporteret som tal, og et eventuelt indledende nul vil derfor ikke blive vist.

 

Slet brugere: Med denne knap kan du slette samtlige brugerkonti for kursister. Derved fjernes brugerens adgang til at logge på LUDUS Web. Ingen oplysninger forsvinder. Alle oplysninger er knyttet til personnumre, og hvis der oprettes en ny brugerkonto for en kursist (fx med knappen "Opret brugere"), vil den nye brugerkonto have adgang til de tidligere dokumenter, beskeder m.m. Den nye brugerkonto vil have en ny adgangskode. Hvis skolen ønsker kun at benytte UNI-Login som adgangsvej, kan man slette alle kursisters brugerkonti og oprette dem igen med valg af tilfældig kode.

 

 

 

Lærere

Hvis du er logget på som administrativ medarbejder skal du vælge menupunktet System, og her klikke på fanebladet Brugere.

 

Brug afsnittet Vælg en brugergruppe og en kodeordstype og opret nye lærere i denne brugergruppe.  og vælg en brugergruppe, som de nye lærere skal være medlemmer af, og det generelle format for de nye brugeres adgangskode:

 

 

 

Klik derefter på knappen Opret brugere. Der dannes nu brugerkonti for samtlige aktive lærere, som ikke i forvejen havde brugerkonti, og de knyttes til den valgte gruppe. Brugernavnet bliver lærerens initialer. Eksisterende brugerkonti berøres ikke og bevarer fx den hidtidige adgangskode.

 

Hvis en lærer skal knyttes til flere eller andre brugergrupper end den valgte, skal dette gøres af systemadministrator i systemdelen.

 

Det er muligt at oprette brugerkonti for enkeltlærere på samme måde som for administrative medarbejdere, se beskrivelsen nedenfor (blot med fanebladet Lærere i stedet for Medarbejdere). Dette sker i systemdelen af LUDUS Web.

 

Knappen 'Slet fratrådte lærere' benyttes til at slette lærere, der har en fratrædelsesdato, som er fortidig eller i dag.

 

Eksport: Ved at klikke på den grønne pil kan man generere en csv-fil indeholdende en liste over de lærere, der endnu ikke har ændret deres kodeord. Hvis dette udtræk laves umiddelbart efter oprettelse af nye brugerkonti, kan det benyttes til at distribuere adgangskoder manuelt til lærerne.

 

Læreren kan logge på, når vedkommende har en ansættelsesdato, der ligger før dags dato - eller en fratrædelsesdato, der ligger efter dags dato. Ellers bliver lærerne afvist ved login med begrundelsen 'Ukendt brugerid'. Dette gælder både ved ordinær LUDUS Web login og ved UNI-login.

 

 

 

Administrative medarbejdere

Man skal logges på som systemadministrator for at oprette brugerkonti for administrative medarbejdere, og de oprettes enkeltvis.

 

  1. Vælg menupunktet Brugeradministration og derefter fanebladet Medarbejdere

  2. Klik på knappen Søg for at få dannet en liste med "øvrigt personale" fra LUDUS.

  3. Klik på den medarbejder, der skal oprettes en brugerkonto for.

  4. Klik på knappen Opret ny brugerid. Indtast brugerid og vælg det generelle format for adgangskoden. Afslut med OK.

 

En bruger oprettet på denne måde er endnu ikke medlem af en brugergruppe og kan derfor nok  logge på, men ikke udføre noget. Brugeren skal tilknyttes mindst én gruppe for at få de rettigheder som denne gruppe har.

 

Det er muligt at oprette brugerkonti for enkeltlærere på samme måde - blot med fanebladet Lærere i stedet for Medarbejdere.

 

Den administrative medarbejder kan logge på, når vedkommende har en ansættelsesdato, der ligger før dags dato - eller en fratrædelsesdato, der ligger efter dags dato. Ellers bliver vedkommende afvist ved login med begrundelsen 'Ukendt brugerid'. Dette gælder både ved ordinær LUDUS Web login og ved UNI-login.