Moduler: Eksempler på justering

 

Hvis du opretter forløb og knytter lektionerne til skemaet, inden du underviser, vil du ikke behøve spekulere mere på undervisningsbeskrivelsen, før du skal generere en af dem. Afvigelser fra planen ordner du nemt i skemaet ved blot at benytte fanebladet Forløb i lektiedialogen til at angive det korrekte forløb for en skemabrik.

 

Når du skal generere en undervisningsbeskrivelse, bør du selvfølgelig lige tjekke, at forløbene er korrekt koblede til lektionerne, og eventuelt korrigere. Både kontrollen og korrektionen kan du foretage flere steder, læs nedenfor.

 

 

 

 

 

 


Kontrol af tilknytning til forløb

 

Hvis du ikke har knyttet undervisningen til forløb, da du oprettede forløbet, eller hvis noget undervisning er blevet knyttet til et forkert forløb, kan der rettes op på dette på flere måder. Den mest overskuelige måde at gøre det på er fra fanebladet Lektionsoversigt i menupunktet Hold. Her ser du en oversigt over modulets skemabrikker og deres lektioner, hvor du i kolonnen Forløb kan se titlen på det forløb, hver lektion er knyttet til.

 

 

 

Brug redigeringsikonet til at få adgang til den dialog, du normalt får, når du giver lektier for. I den dialog kan du på fanebladet Forløb ændre tilknytningen til forløb blot ved at markere det ønskede forløb. Hvis du bruger de blå trekanter for neden til højre til at skifte dag, behøver du ikke vende tilbage til oversigten, før du har rettet forløb på alle de lektioner, du vil.

 

 

Noget lignende kan gøres fra fanen Lektionsoversigt i menupunktet Moduler. Der vil du dog se en ældre udgave af lektiedialogen, hvor du ikke kan skifte direkte fra den ene skemabrik til den næste.

 

 

 

 


Forskydning, fx ved sygdom

 

Det er somme tider relevant at forskyde alle lektioner i et forløb, fx på grund af sygdom. Det kan man gøre ved at følge denne anvisning:

 

 

  1. Vælg menupunktet Moduler
  2. Vælg holdet i oversigten til venstre
  3. Vælg fanebladet Undervisningsbeskrivelse
  4. Klik på mappen ved det relevante forløb, så forløbet åbnes
  5. Klik på Placér lektioner
  6. Eventuelt: Flyt radioknappen øverst til forløbets start for at se hele forløbet
  7. Find den lektion, som er den første, der skal flyttes, og klik på ikonet  (tooltip: Fjern lektionernes tilknytning til skemabrikker for resten af forløbet, fra og med denne lektion)
  8. Godkend med OK to gange
  9. Tjek, om lektionerne nu står ud for skemabrikker, hvor man ønsker, at de skal afvikles. Hvis du ønsker dem placeret anderledes, kan du for hver forkert placeret skemabrik placere den som ønsket på denne måde (begynd med den tidligste - så falder de andre måske på plads af sig selv):
    1. Klik  på ikonet  på lektionen (tooltip: Placér lektion)
    2. Udpeg den skemabrik i listen, som lektionen skal afvikles i, og klik OK
  10. Klik Placér viste (øverst i dialogen)
  11. Godkend med OK to gange
  12. Luk dialogen ved at klikke på Luk

 

 

Ved det tjek, du laver i punkt 9, skal du holde øje med, om der er ledige skemabrikker nok, så alle lektioner kan placeres. Hvis du har knyttet det efterfølgende forløb til skemaet, kan du risikere, at der ikke er plads til at afvikle alle lektionerne fra det forløb, du redigerer, inden det næste begynder. Det problem kan du løse ved at flytte det efterfølgende forløb, inden du vender tilbage til punkt 11 og fortsætter proceduren.

 

 

 


Brudt kronologi

 

Hvis man flytter en skemabrik, der er knyttet sammen med en lektion, følger lektionen med. På den måde kan man komme til at tvinge lektionerne til at ligge i en forkert rækkefølge, hvor de ikke kommer i nummerorden.

 

 

EKSEMPEL (se video ved at klikke her)

Se dette eksempel, hvor tirsdagsskemabrikken flyttes til torsdag - men hvor der ligger en skemabrik med en lektion om onsdagen.

 

 

Før skemabrikken flyttes:

 

Efter at skemabrikken er flyttet:

 

 

-

 

 

 

Bemærk, at lektionerne før flytningen af skemabrikken afvikles i nummerorden, idet de er knyttet kronologisk korrekt i forhold til skemabrikkerne. Det har Placér lektioner sørget for.

 

Når vi flytter tirsdags-skemabrikken B hen til torsdag (på den anden side af skemabrik C), følger lektion 2 med skemabrikken, så lektionerne vil blive afviklet i rækkefølgen 1-3-2-4. Tirsdagens lektier vil altså nu ligge om torsdagen, selv om de oprindeligt var planlagt til at ligge før onsdagens lektier.

 

Det problem kan løses ved at benytte funktionen Placér lektioner igen. De forkert placerede lektioner skal afkobles fra skemabrikkerne, og bagefter skal lektionerne igen knyttes til skemaet.

 

 

Løsningen

 

Løsningen er at benytte Placér lektioner igen.

 

Vi kan placere lektionerne i den oprindelige nummerorden på denne måde:

 

 

 

 

Vælg menupunktet Moduler

 

 

Vælg fanebladet Undervisningsbeskrivelse

 

 

Vælg undervisningsmodulet i oversigten (kan også gøres, før du vælger fanebladet)

 

 

Åbn forløbet ved at klikke på mappen

 

 

Vælg Placér lektioner

 

 

Vælg ikonet ved den flyttede lektion (her altså lektion 2) og godkend

   

-

Dette fjerner tilknytningen til skemabrikker for lektioner fra og med det nummer, ikonet er valgt ved (her altså også for lektion 3, der ligger før lektion 2).

 

   

-

Nu viser LUDUS Web et forslag til sammenknytning af lektioner og skemabrikker, hvor lektionerne igen er placeret i nummerorden og skemabrikkerne kronologisk

 

 

Vælg Placér viste

   

-

Dermed godkendes den foreslåede sammenknytning.

 

 

Efter denne procedure vil lektionerne igen afvikles i nummerorden.